Daimler a jeho dcérska spoločnosť Mercedes-Benz predstavil niekoľko noviniek na najbližšie obdobie. Obrovskou správou je fakt, že od roku 2030 nebude mať v ponuke iné ako elektrické automobily, do vývoja ktorých investuje cez 40 miliárd eur. Zároveň ale automobilka stavia elektromobil s dojazdom cez 1 000 km!
Hľadáte doplnky pre svoje auto? Skúste Heureku:
Jednou z najväčších správ automobilového sveta je oznámenie automobilky Mercedes-Benz, že od roku 2030 bude mať v ponuke výhradne elektrické vozidlá. Za necelých 10 rokov tak zmení portfólio vyrábaných vozidiel tak výrazne, že v ňom ostanú už iba elektrické automobily. Týkať sa to bude zjavne ale iba divízie osobných automobilov, veľké a malé nákladné vozidlá prerodom na plne elektrické tak rýchlo asi neprejdú.
Už budúci rok bude mať automobilka elektromobil v každom segmente, v ktorom dnes má aspoň jeden model. Už v roku 2025 chce automobilka predstaviť tri nové plne elektrické platformy – MB.EA, AMG.EA a VAN.EA. Z názvov je jasné, pre aké modely budú jednotlivé architektúry určené.
Zároveň chce ročne montovať do vozidiel batérie s celkovou kapacitou cez 200 GWh. To znemaná, že ak by do jedného elektromobilu automobilka inštalovala v priemere 100 kWh batérie, ročne by vyrábala 2 milióny elektromobilov. Využiť na to chce 8 gigafabrík.
Elektromobil s dojazdom cez 1 000 km?!
Magická hranica, ktorú dnes majú problém pokoryť aj súčasné automobily na konvenčný pohon by pre elektromobilitu znamenala veľký pokrok. 1 000 kilometrov na jedno nabitie je toľko ako z Bratislavy nie iba do Košíc, ale až do Michaloviec a späť!
Samozrejme, také jednoduché to nebude. Elektromobily by to zvládni už aj dnes, stačilo by navýšiť kapacitu batérie napríklad na 200 kWh. Tak obrovská batéria ale čosi váži a tým by sa zhoršila i spotreba. Taký elektromobil by bol ekonomicky nevýhodný nie iba kvôli jeho výrobe (z jednej takejto batérie vedia byť napájané 2-3 elektromobily), ale aj pri cene za 100 km jazdy.
Je preto nutné, aby elektromobil s možným dojazdom cez 1 000 km mal pomerne malú (veľkostne) batériu a zároveň bol efektívny čo sa spotreby týka. Práve takýto elektromobil s označením VISION EQXX stavia Mercedes-Benz. Prvýkrát sme o ňom pritom počuli už minulý rok.
Hoci ani dnes o ňom nevieme takmer nič, automobilka stihla odhaliť jeho hrubú siluetu na svojom Twittri.
Mercedes-Benz teases super-efficient electric car with over 1,000 km (620 miles) of range
Ani vďaka úpravám fotky toho nevieme viac.
Mercedes-Benz chce dosiahnuť, aby spotreba na 100 km jazdy bolo jednociferné číslo, teda menej ako 10 kWh/100 km a to nie pri pomalej jazde, kedy elektromobil má najnižšiu spotrebu, ale pri bežnej diaľničnej rýchlosti. Ak by sa to automobilke podarilo, dosiahla by obrovský úspech a úroveň určitého komfortu ako v súčasnosti.
Aj 50 kWh batéria v elektromobile by stačila na 500 km jazdy, čo dnes dosahujú malé vozidlá na naftový alebo benzínový pohon. 100 kWh batéria (a väčšia) by potom pokojne stačila práve na 1 000 a viac kilometrov jazdy.