Budúcnosť využitia 5G sietí môže byť aj pri jazde elektromobilom. SjF, FIIT a Orange Slovensko nám ako prví na Slovensku ukázali digitálne dvojča automobilu.
5G nebude len o rýchlejšom mobilnom pripojení pre naše smartfóny. Sieť novej generácie, ktorá je už spustená vo vybraných lokalitách na Slovensku, prinesie množstvo riešení, ktoré budú revolučné. Napríklad aj vďaka 5G budú autonómne autá v budúcnosti výrazne bezpečnejšie. Pomôže tomu nízka latencia, ale aj existencia digitánych dvojčiat.
Na netradičnej tlačovej konferencii sme mali možnosť vidieť reálnu ukážku, na čo je možné sieť 5G využiť. Skôr, ako sme videli jazdu elektromobilu pripojeného k sieti 5G, Eric Maintenay, riaditeľ úseku informačných technológií a sietí spoločnosti Orange Slovensko nám ukázal dôvody, prečo bude 5G sieť po roku 2023 revolučná. Aktuálne sme však vo fáze evolúcie tejto cloudovej siete, kde najväčšou inováciou je práve nasadenie technológie massive MIMO.
Viac o 5G Orangeu sa dozviete z nášho samostatného článku, tesne po spustení siete na Slovensku. Pripomenieme len, že na využívanie siete 5G v Orangei je potrebný 5G smartfón a balík Extra dáta ak máte paušál Go nižší ako 65 €. Samozrejme je potrebné byť v pokrytí siete, ktorá aktuálne funguje vo vybraných lokalitách bratislavskej Mestskej časti Petržalka a v Bankej Bystrici.
Eric Maintenay uviedol tiež, že „Siete 5. generácie neprinášajú len vyššie rýchlosti a nižšiu odozvu, ale aj úplne novú definíciu mobilnej siete. V porovnaní s tými predošlými majú doposiaľ najväčší potenciál zmeniť spôsob, akým ľudia, ale aj firmy využívajú technológie. Možnosti 5G siete naplno doceníme až v budúcnosti, som rád, že dnes sme do nej vďaka projektu 5G Automotive mohli nahliadnuť.”
Je milé vidieť, ako spolupracujú dve fakulty STU, a to FIIT a SjF na projekte, ktorý nám približuje budúcnosť. Podľa profesora Ľubomíra Šooša, dekana Strojníckej fakulty STU v Bratislave tu nemáme len éru nových pohonov v automobilovom priemysle, ale aj úplne nové správanie sa áut. Doslova sa z auta stáva robot, ktorý sa stará o vašu bezpečnost. A k tomu je potrebný cloud a rýchle pripojenie, ktoré posktyne práve sieť 5G, na ktorú je možné automobil pripojiť.
Základom ukážky bolo vytvorenie tzv. digitálneho dvojčaťa vozidla, ktoré reálne jazdí po uliciach v Bratislave. Konkrétne v Petržalke, kde je pokrytie 5G. Digitálne dvojča sa už dnes bežne využíva v priemysle napríklad vo výrobných fabrikách, v reálnej prevádzke je to už ale o level ďalej.
Ako nám upresnil doc. Ľuboš Magdolen zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave, 5G sieť bude zabezpečovať len komunikáciu automobilu, srdce a jadro bude vždy v aute. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť. Napríklad, vďaka takýmto technológiám a okamžitom spracovaní informácií by vaše auto dokázalo zareagovať na situáciu, ktorá sa práve deje za zákrutou, do ktorej vchádzate. Jednoducho auto napojené na 5G sieť, schopné spracovať dáta zo siete a od iných automobilov, bude vedieť skôr, že sa niečo deje, ako to vy uvidíte na vlastné oči. Auto môže zareagovať – odbočiť, zabrzdiť, urobiť manéver, aby sa napríklad hroziacej zrážke vyhlo.
Čaká nás smart mobilita. A práve pre účely prepájania najnovších strojárskych a IT technológií či umelej inteligencie vznikol Automotive innovation lab pod vedením doc. Ľuboša Magdolena. Výskumníci a študenti SjF STU a FIIT STU tu implementujú najnovšie poznatky do praxe. Na účely testovania využíva Automotive innovation lab elektromobil VW Up!, na ktorom je množstvo senzorov, kamier vrátane Lidaru.
Ak takéto auto uvidíte v uliciach Petržalky, vedzte že rádovo v milisekundách (s oneskorením len 500 milisekúnd) cez dátovú 5G sieť posiela desiatky MB dát, ktoré s následne spracovávajú a vyhodnocujú. V praxi sme tak videli aj 3D simuláciu tohto reálne jazdiaceho auta, aj to ako vozidlo komunikuje s okolím. Údaje z auta sú totiž spárované s virtuálnym počítačovým modelom a všetky technické prevádzkové parametre boli online vysielané do centrálneho počítača.
Takéto údaje sú spracovávané, aby mohli byť využité pre optimalizáciu spotreby elektrickej energie, napr. pri meniacich sa poveternostných podmienkach. Do budúcna je cieľom, aby na serveri prebiehajúce výpočty komunikovali priamo s vozidlom. Ide o prvý krok pre inteligentnú budúcnosť dopravy vo všeobecnosti za využitia 5G siete.
Auto, ktoré sme videli reálne v uliciach a následne aj ako digitálne dvojča na určenie polohy využívalo dáta zo všetkých 4 dostupných satelitných systémov, pričom ešte cez 5G dostávalo korekčné dáta. Presnosť polohy tak bola len 14 milimetrov. Len pre zaujímavosť, za 1 deň takéhoto výskumu sa spracuje 5 TB dát! Bol to zážitok, vidieť nadšenie tímu ľudí, ako nám ukazujú budúcnosť.
„Automotive innovation lab sme založili za účelom zmysluplne uplatniť vedomosti z výskumu na zvýšenie bezpečnosti vozidiel v premávke. Mne osobne sa mi páči myšlienka zosúladiť ľudí z rôznych odborov pri výskume autonómnych systémov riadenia a ich implementácii do praxe. Cieľ je nám všetkým jasný, avšak táto cesta prináša aj rôzne prekážky, ktoré sa nám darí spoločne prekonávať,” skonštatoval Tomáš MILESICH zo Strojníckej fakulty STU.