Model NX je dlhodobo predajným hitom značky Lexus a podobne obľúbené začínajú byť medzi zákazníkmi aj plug-in hybridné modely. Toto očividne ideálne duo na seba nenechalo dlho čakať, prichádza s 2. generáciou Lexus NX.
Pôvodnej generácie modelu Lexus NX sa od jej uvedenia v roku 2014 predalo v Európe až 170-tisíc kusov a druhá generácia sa pokúsi tento úspech minimálne zopakovať. Pre Lexus má ísť o otvorenie novej kapitoly celej spoločnosti, jednak kvôli novému dizajnu exteriéru a interiéru, ako aj kvôli príchodu nových pohonných sústav, vrátane prvého plug-in hybridu značky.
Nová generácia narástla prakticky po všetkých stránkach, na dĺžku a šírku o 20 milimetrov, na výšku o 5 milimetrov a jej rázvor je širší o 30 milimetrov. Navonok sa dizajn menil najmä v zadnej časti, ktorej tentokrát dominujú združené svetlá v tvare písmena „L“ a nový nápis výrobcu, ktorý nahradil jeho tradičné logo.
Nový Lexus NX tiež ako prvý model prináša novú koncepciu Tazuna, ktorej názov je odvodený od japonského slova označujúceho vládu jazdca nad koňom pomocou oprát. Lexus v znamení tejto koncepcie prispôsobil kokpit na mieru pre potreby vodiča podľa zásady „ruky na volante, oči na ceste“.
Ako príklad Lexus uvádza prepínače s dotykovým senzorom na volante, ktorých funkcie si môže prispôsobiť vodič podľa svojich vlastných preferencií. Keď použije konkrétny prepínač, jeho tvar sa zobrazí na voliteľnom projekčnom displeji, takže vodič nemusí prakticky vôbec spúšťať oči z vozovky na volant.
Premiéru v tomto modeli bude mať aj nová multimediálna platforma, ktorej súčasťou je na vybraných trhoch aj cloudová navigácia s dostupnosťou dopravných informácií v reálnom čase. Systém môže vodič ovládať aj pomocou nového asistenta „Hej Lexus“, ktorý má rozumieť aj prirodzenej reči a dialógom.
V štandarde bude Lexus NX ponúkať 9,8“ dotykový displej s antireflexnou vrstvou, ktorý má mať pod povrchom výkonnejší hardvér pre rýchlejšie reakcie systému. Za príplatok bude dostupný aj 14“ displej s vysokým rozlíšením, ktorý sa svojou veľkosťou radí medzi tie najväčšie vo svojej triede.
Cestujúci budú mať v interiéri k dispozícii štyri USB porty, dva vpredu a dva vzadu, z toho v prípade troch ide o porty USB-C. Samozrejmosťou je aj prítomnosť funkcií Apple CarPlay a Android Auto, v prípade CarPlay aj s možnosťou bezdrôtového pripojenia smartfónu. K dispozícii bude aj voliteľná bezdrôtová nabíjačka.
Prepojené bude vozidlo so smartfónom aj v opačnom garde a to pomocou aplikácie Lexus Link, ktorú je možné využiť napríklad na vzdialené zapnutie vykurovania alebo klimatizácie, v prípade plug-in hybridného modelu aj na plánovanie, nastavenie alebo sledovanie priebehu nabíjania.
Plug-in hybridný model sa v portfóliu značky Lexus objaví so sériou NX vôbec po prvý krát. Lexus NX 450h ponúkne 2,5-litrový hybridný motor a 18 kWh batériu postačujúcu na 63 kilometrov elektrickej jazdy. Plug-in hybrid vyvinie celkový výkon 306 koní a z nuly na 100 km/h sa vyšplhá za niečo málo cez 6 sekúnd. Vďaka tomuto pohonu má Lexus NX 450h+ jazdiť so spotrebou menej ako 3 l/100 km.
Lexus NX 350h bude mať pod kapotou hybridný pohon 4. generácie s celkovým výkonom 244 koní a zrýchlením na 100 km/h za 7,7 sekundy. Tento variant bude dostupný s pohonom predných, aj všetkých štyroch kolies. Ťažná kapacita modelu s pohonom predných kolies sa tentokrát zvýšila až na 1 500 kilogramov. Ponuku série NX uzatvoria modely NX 350 a 250 so spaľovacími motormi.
Lexus novú sériu NX napokon vybavil aj novou, už treťou generáciou balíka bezpečnostných funkcií Lexus Safety System +, ktorý bude na všetkých európskych trhoch súčasťou štandardnej výbavy.
Nová generácia tohto systému sa vyznačuje najmä rozšírenou schopnosťou prednárazového bezpečnostného systému na detekciu motocyklov a niektorých pevných objektov v dráhe vozidla. Systém tiež dokáže identifikovať riziká zrážky s protiidúcimi vozidlami alebo chodcami prechádzajúcimi cez cestu pri odbočovaní na križovatke.
Na európske trhy by sa mal nový Lexus NX dostať v poslednom štvrťroku 2021. Na ceny jednotlivých verzií si preto budeme musieť ešte zopár mesiacov počkať.