Čína je jednotkou v oblasti elektromobility, stalo sa tak vo veľkej miere vďaka domácim automobilkám, akými je aj BYD. Tá vyrába nielen elektromobily a elektrobusy, ale aj vlastné batérie špičkovej úrovne. Tie najnovšie majú „žiletkový“ dizajn a pozoruhodné parametre.
Uvedením svojho modelu elektrického SUV Tang v Nórsku spoločnosť BYD predstavuje v Európe aj svoju novú batériu typu Blade. Má lítium-železo-fosfátovú (LFP) chémiu v systéme cell-to-pack (CTP).
Nový typ batérie kombinuje niekoľko kľúčových výhod – cenovú dostupnosť, životnosť 3 000 nabíjacích cyklov, čo zaistí dojazd až 1,2 milióna km, schopnosť rýchlonabíjania (30 – 80% za 30 minút) a vysokú bezpečnosť.
Testy pri prieraze ukázali, že povrchová teplota batérie Blade dosiahla pozoruhodne nízkych 30 °C – 60 °C bez emitovania dymu alebo ohňa. Ani testy pri zahriatí batérie v peci na teplotu 300 °C a prebití na 260% nespôsobili požiar, alebo výbuch.
To sú vlastnosti o ktorých môžu výrobcovia batérií väčšiny ostatných lítium-iónových technológií, ako sú populárne NCM, alebo NCA, len snívať. Batérie Blade sa vyrábajú v čínskom Chongqingu, kde automobilka BYD investovala 10 miliárd juanov (1,3 miliardy EUR) na dosiahnutie ročnej produkcie 20 GWh.
Výkonný riaditeľ BYD Europe, Isbrand Ho uviedol, že batéria Blade je zavŕšením viac ako 25-ročných skúseností v oblasti inovácií nabíjateľných batérií, kombinujúcich najnovšie technológie s najnovšími poznatkami v oblasti výroby.
Okrem toho, že ide o batérie na báze LFP (lítium-železo-fosfát), firma odhalila aj ďalšie detaily, čo nebýva pri nových produktoch tohto typu obvyklé.
Blade predstavuje jednočlánkovú batériu s dĺžkou 96 cm, šírkou 9 cm a výškou 1,35 cm, ktorú je možné ukladať do sady batérií ako žiletky. Systém cell-to-pack (CTP) umožňuje vytvoriť nosnú konštrukciu priamo z dlhých a tenkých článkov. Dosiahne sa tak asi o 50% vyššia objemová hustota energie v porovnaní s konvenčnými batériami LFP.
Takto je možné umiestniť do elektromobilu batériu s dostatočnou kapacitou pre prijateľný dojazd bez toho, aby vyžadovala nadrozmernú konštrukciu. BYD Han má deklarovaný dojazd 605 km NEDC a pri dosiahnutí 3000 nabíjacích/vybíjacích cyklov by takáto batéria umožnila teoreticky najazdiť počas životnosti rádovo až 1,8 milióna kilometrov.
Aj oficiálne uvádzaných 1,2 milióna km je ďaleko za morálnou a technickou životnosťou väčšiny ostatných agregátov vozidla. Schopnosť dobitia z 10% na 80% iba za 33 minút je ďalším bonusom.
Nová batéria Blade predstavuje vítaný posun v elektromobilite. Ak vezmeme do úvahy, že batérie podobných parametrov ide vo svojich vozidlách využívať aj Tesla a ďalšie automobilky, stane sa tento posun novým štandardom elektrických áut a pravdepodobne aj autobusov.