Spoločnosť General Motors (GM) odhalila počas virtuálnej konferencie Washington Post novinky vo vývoji prototypov lítium-kovových batériových článkov novej generácie a zároveň oznámila vytvorenie spoločného podniku so spoločnosťou SolidEnergy Systems (SES).
Prezident spoločnosti General Motors Mark Reuss prezradil niekoľko podrobností o batérií Ultium novej generácie od GM.
Li-metal batéria GM s chránenou anódou bude kombinovať cenovú dostupnosť, vysoký výkon a vysokú hustotu energie. Prvé prototypy batérie už absolvovali 150 000 simulovaných testovacích kilometrov vo výskumných a vývojových laboratóriách GM Global Technical Center vo Warrene v štáte Michigan.
Na detaily o chémii a technických parametroch batérií bola automobilka skúpa, ale napríklad podľa štúdie Rice University je anóda v takýchto batériách schopná dosiahnuť energetickú hustotu 3 351 Ah/kg, čo prakticky 10-násobok dnešných lítium-iónových batérií. Odhaduje sa, že Li-metal batérie by mohli mať podobné parametre, ako ohlásená nová batéria Tesly, teda životnosť až milión míľ (1,6 mil. kilometrov) a mohli by osobným EV zabezpečiť dojazd 1000 km na jedno nabitie.
GM oznámil dohodu o spoločnom vývoji a výrobe lítium-kovových batérií so spoločnosťou SolidEnergy System, do ktorej investoval už v predošlých rokoch.
GM Ventures bol jedným z prvých investorov v spoločnosti SES, ktorá je lídrom v oblasti výskumu, vývoja a výroby technológií Li-Metal a softvéru na správu batérií na báze umelej inteligencie s cieľom optimalizovať výkon a bezpečnosť. Nový spoločný podnik bude mať za úlohu výstavbu prototypovej linky vo Woburne v štáte Massachusetts a „veľkokapacitnú skúšobnú výrobu“ batérii do roku 2023.
Spolupráca spoločností SES a General Motors na vývoji Li-metal batérií už dala vzniknúť mnohým inováciám, vrátane 49 udelených a ďalších 45 podaných patentov.
GM pri nových článkoch Ultium poukazuje na vyššiu hustote energie a zníženie výrobných nákladov, ktoré môžu nastoliť novú generáciu batérií. To prinesie elektromobily s dlhším dojazdom, alebo efektívnejšie elektromobily, ktoré pri súčasných hodnotách dojazdu budú potrebovať fyzicky podstatne menšie batérie.
Kým GM už vzhliada k batériám Ultium budúcej generácie, prvé vozidlá využívajúce súčasnú novú technológiu batérií a pohonný systém počnúc elektrickým Hummerom EV prichádzajú už tento rok.