Reklama

Elektrická dodávka Arrival je na svete, od konceptu sa ale výrazne líši

Zdroj | Arrival
Števo Porubský
Zdroj | Arrival
Zdroj | Arrival

Britská spoločnosť Arrival pred rokmi predstavila svoj pohľad na doručovacie dodávky budúcnosti. Až rozprávkovo vyzerajúce zaoblené krabice na kolesách mali produkovať nulové emisie a maximalizovať vnútorný priestor pre čo najviac tovaru na čo najmenšej ploche. Dnes už poznáme výsledok tejto snahy a vôbec sa na koncept nepodobá.

Pozrite si

UPS vo veľkom nasadí elektrické dodávky Arrival

Zdroj | Arrival

Koncept dodávky Arrival vyzeral ako z kreslenej rozprávky. Zaoblená krabica so 4 kolesami, obrovským čelným sklom a veľkými dverami na boku pre pohodlnejšie nastupovanie. Rovno 10 000 takýchto dodávok si objednalo aj americké UPS pre svoju doručovaciu službu. Túto správu sme vám priniesli pred vyše rokom.

Za ten čas sa svet zmenil a zmenila sa aj dodávka od Arrival. Namiesto zaoblenej krabice tu máme dodávku k klasickým tvarom dodávky, ako ich poznáme dnes. S nosom. Faktom je, že dodávka Arrival Van je podstatne aerodynamickejšia a tak jej spotreba bude o čosi nižšia ako v pôvodnom koncepte. Takto je možné Arrival Van využiť aj mimo veľkým miest, v ktorých pri malej rýchlosti presúvania uličkami bolo jedno aký má dodávka aerodynamický tvar.

Zdroj | Arrival

Aj napriek klasickému tvaru inžinieri v Arrival maximalizovali vnútorný priestor pre čo najviac tovaru, resp. zásielok. Minimom je 5,1 m, maximom 6,5 m. Napríklad 5,8 m verzia má mať 14 m3 vnútorného priestoru. Keďže je Van postavený na modulárnej platforme, jeho veľkosť je možné zväčšovať, čím sa výrazne zväčší aj vnútorný priestor. Každý meter dĺžky má ponúknuť o 2,4m3 viac priestoru.

Zdroj | Arrival

Zväčšovaním ale zároveň môže rásť aj kapacita batérie a teda aj dojazd na jedno nabitie. V základnej konfigurácii má batéria kapacitu len 44 kWh, maximom je 133 kWh. Dojazd má byť do 340 km. Na nabíjanie bude možné využívať do 120 kW DC stanice. Viac technických špecifikácií Arrival neprezradil.

 

 

Karoséria je vyrobená z termoplastu, čím sa znížila hmotnosť, ale aj rýchlosť výroby. Plastové časti nie je potrebné lakovať. Zároveň sú panely plne recyklovateľné. Odolnosť dodávke dodáva vnútorná konštrukcia, ktorú bežné dodávky nemajú.

Novinka nemá klasické spätné zrkadlá. Namiesto nich využíva kamery. Samozrejmosťou je pripojenie k internetu, ale aj GPS modul pre sledovanie flotily na diaľku. Majiteľov určite poteší aj aktualizácia na diaľku.

Prekvapením je napríklad rad prvkov aktívnej bezpečnosti. Vpredu sú dve kamey (slúžiace aj ako čierna skrinka), vpredu i vzadu je radar. Samozrejmosťou je tak automatické brzdenie v prípade blížiacej sa kolízie, rozpoznávanie dopravných značiek, udržiavanie v jazdných pruhoch, adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla… Dvere je možné odomykať i otvárať dotykom, tak predné, ako i zadné dvere.

Zdroj | Arrival

Vo vnútri je čistý minimalizmus. Pred vodičom nie je žiadny displej, všetky informácie sa zobrazujú na veľkom 15,6″ dotykovom displeji v štýle Tesla Model 3. Zaujímavosťou, ale aj praktickým prvkom je fakt, že Arrival Van má len jedno sedadlo – pre vodiča. K dispozícii je jedno skladacie, ako v lietadlách. Dôvodom je minimalizovanie hmotnosti, ale aj pohodlie pre vodiča – kuriéra. Cez obrovské bočné dvere sa mu má ľahko nastupovať a vystupovať.

Zdroj | Arrival

Hoci Arrival vyvíja dodávku už od roku 2017 a sľuboval rýchly nástup na trh, Arrival Van príde k zákazníkom až v treťom kvartáli 2022.

Pozrite si

Nové elektrobusy Arrival majú zmeniť verejnú dopravu

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.