- #E-mobilita
- 7 min.
- 5.3.2021
Toyota Yaris - najlepší hybrid do mesta, ktorý ponúka prvotriednu bezpečnosť
Výhody
- Prvotriedne bezpečnostné systémy
- Vydarený adaptívny tempomat
- Svižný výkon
Nevýhody
- Absencia parkovacích senzorov
- Chýba asistent mŕtveho uhlu
Po Suzuki Ignis a Renaulte Zoe nám do redakcie dorazilo ďalšie mestské auto, tentokrát vydarená nová Toyota Yaris Hybrid.
Toyota priniesla na trh hybridné autá ešte predtým než to bolo cool a to v roku 1997. Tentokrát sa nám do redakcie dostala hybridná verzia najpredávanejšieho modelu z dielne Toyoty.
Výkon a svižnosť
Už od prvého zašliapnutia do plynového pedálu vás Toyota prudko posadí do športovo nadizajnovaných sedadiel. Toto som úprimne povedané nečakal. Väčšinou takúto svižnosť zažívam pri čistých elektromobiloch, prípadne pri športových vozidlách, nie pri malých mestských autách.
O to väčším prekvapením pre mňa bolo, keď som si v papieroch prečítal, že nová Toyota je poháňaná 1,5 litrovým trojválcom s krútiacim momentom, ktorý dosahuje 120 Nm. Výkon motora je 68 kW a výkon hybridného motora je 85 kW.
Spomínanú „svižnosť“ si viete upraviť na základe niekoľkých jazdných režimov. Okrem najvýkonnejšieho režimu PWR, tu nájdete režim ECO či režim EV, ktorý umožní prejsť pár kilometrov čisto na elektrinu. O tom však neskôr.
Interiér nesklamal
Napriek tomu, že ide o malé mestské vozidlo, interiér v prednej časti rozhodne nesklamal a ponúka priestranné športové sedadlá a množstvo úložného priestoru. Nechýba bezdrôtová nabíjačka pre smartfóny či šikovné úložisko na telefón alebo peňaženku priamo pod infotainmentom.
Zadné sedadlá neponúknu veľa priestoru, no to ani nikdy nebolo cieľom Toyoty Yaris. Zato poteší batožinový priestor, ktorý si napriek hybridnému motoru zachoval dostatočnú hĺbku a objem 286 litrov.
Čo sa týka použitých materiálov, potešilo by, keby Toyota nekombinovala na malom priestore lesklé, matné, tvrdé a mäkké plasty. Na prvý pohľad to pôsobí rušivo, aj keď pre mnohých záujemcov ide skôr o subjektívny vkus.
Spotreba, ktorá žiaľ nedosahuje papierové údaje
Toyota deklaruje, že spotreba hybridného modelu vie dosiahnuť úctyhodných 3,8 litra na 100 kilometrov. Tento údaj však platí pravdepodobne iba v laboratórnych podmienkach. Nech som zapol ekologický režim, jazdil čo najúspornejšie, priemerná spotreba mi ani raz neklesla pod 4,3 litra na 100 kilometrov a to som jazdil prevažne po mestských komunikáciách.
Napriek tejto skúsenosti ide stále o slušnú spotrebu. Hybridný motor Hybrid Dynamic Force dokáže využívať rekuperáciu pomocou prevodovkového režimu B, ktorý podobne ako v Renaultoch, automaticky dobrzďuje vozidlo a tým dobíja energiu. Túto funkciu oceníte najmä v meste, kde ak vidíte, že budete stáť na červenej, jednoducho pustíte plyn a necháte auto pomaly dobrzďovať.
Motor tiež disponuje spomínaným režimom EV, ktorý dokáže zapnúť na pár kilometrov čistý elektrický režim. Toto je hlavný rozdiel oproti mild-hybrid vozidlám, ktoré nedokážu na čistú elektrinu prejsť ani kilometer. Nečakajte však dojazd väčší než pár jednotiek kilometrov.
Toyota Safety Sense
Príjemným prekvapením pre mňa boli aj bezpečnostné senzory novej Toyoty, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani prémiovejšie vozidlá.
Hneď na úvod počas zoznamovania sa s infotainmentom sa mi stalo, že počas jazdy som sa až príliš priblížil k vozidlu idúcemu predo mnou. Toyota okamžite začala núdzovo brzdiť a na palubovom displeji, rovnako ako na head-up displeji sa objavila výstraha.
V rámci systému Toyota Safety Sense tiež dostanete výborný asistent poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu. V kombinácii s adaptívnym tempomatom tak môžete iba držať ruky na volante a o viac sa nestarať. Tempomat funguje až do úplného zastavenia a volant bude natáčať vozidlo tak, aby ostávalo v strede jazdného pruhu. Dokonca nemá problém zatočiť ani do miernych zákrut.
Toyota vraj disponuje aj systémom, ktorý sníma pohyb na križovatke vrátane chodcov a cyklistov, ktorí napríklad prechádzajú cez prechod. Túto funkciu sme však radšej netestovali.
Z ďalších funkcií nechýba rozpoznávanie značiek a po stránke bezpečnosti tiež oceníte stredové airbagy, ktoré sú v takomto type vozidiel skôr raritou. Súčasťou Toyota Safety Sense je aj zadná kamera, ktorú oceníte pri parkovaní. Na druhej strane, keď už je kamera, mohli byť aj parkovacie senzory, ktoré sú bežnou súčasťou pomaly každého auta. V Toyote sa však rozhodli, že pre náš trh bude musieť stačiť kamera. Taktiež mi chýbal asistent mŕtveho uhla. Práve v meste by sa tieto dva bezpečnostné prvky ideálne hodili pre občasných vodičov.
Head-up a ďalšie displeje
Novinkou v Toyote je vydarený head-up displej, ktorý zobrazuje aktuálne informácie súvisiace s rýchlosťou, tempomatom či nastavenie vzdialenosti od druhého vozidla. Displej je výborne viditeľný, no škoda, že sa dá nastaviť iba polohovanie na výšku a nie na šírku. Niekedy som mal pocit, že by pomohlo, aby sa dal head-up displej posunúť trochu do strán.
Head-up displej dopĺňa 10″ infotainment displej s dotykovou obrazovkou. Ten podporuje Apple CarPlay aj Android Auto. Tretím displejom je palubný počítač, ktorý sa ovláda priamo cez volant a ktorý dostal inovované binokulárne spracovanie. To spočíva v troch samostatných častiach, ktoré pôsobia minimalisticky a nerozptyľujú vodiča pri šoférovaní.
Na druhej strane mi chýbalo intuitívnejšie zobrazenie a podrobnejšie nastavenie jednotlivých prvkov. Príkladom bol adaptívny tempomat, ktorý sa dal spustiť cez volant a samotný palubný počítač zobrazil, že adaptívny tempomat bol spustený. V skutočnosti však nebol spustený a dôvodom bol režim B na prevodovke. To však palubný počítač nenapísal.
Appka
Za zmienku pri Toyote Yaris určite stojí aplikácia, ktorá ponúka základnú funkciu zobrazovania lokality, ale tiež doplnkové funkcie ako napríklad aktuálny stav nádrže, najazdené kilometre či prehľad o tom, ako úsporne ste jazdili.
Aplikácia je dostupná pre Android aj iOS a po nahratí VIN čísla stačí uviesť aktuálny stav najazdených kilometrov, ktoré slúžia na overenie, že je auto skutočne vaše.
Ideálne do mesta
Ak hľadáte ideálne mestské vozidlo, pri Toyota Yaris Hybrid ho určite nájdete. Nielenže ponúka výborné jazdné vlastnosti, ale aj po technologickej stránke nebudete ľutovať. Či už ide o prvotriedny adaptívny tempomat, asistent držania v jazdných pruhoch či head-up displej, budete mať pocit, že sedíte v aute úplne inej cenovej kategórie než Toyota Yaris.
Vďaka kompaktným rozmerom zaparkujete kdekoľvek a parkovanie s autom dlhým 390,5 centimetra a širokým 169,5 centimetra je obzvlášť v úzkych uličkách v centre pohodovou záležitosťou.
Toyotu Yaris som si za týždeň testovanie do sýtosti užil a objavilo sa iba pár drobných nedostatkov, ktoré však nezmenili môj názor na to, že toto auto si jednoznačne zaslúži naše redakčné ocenenie Tip redakcie.