Reklama

Hudobné hry nevymreli - je tu Kingdom Hearts: Melody of Memory i Mad Rat Dead

Zdroj | PlayStation
Michal Korec
Zdroj | PlayStation
Zdroj | PlayStation

Pred viac ako 10 rokmi trhali rebríčky úspešnosti, mnohí si kupovali plastové gitary či bicie a zakladali rockové kapely pod konzolami. Ale hoci ošiaľ prešiel, hudobný žáner sa nevytratil. Občas sa ukáže zaujímavá hra, niekedy s úplne novou značkou, inokedy sa spolieha na etablovanú a ponúka hráčom rytmickú hrateľnosť s chytľavými melódiami.

Zdroj | PlayStation

Kingdom Hearts: Melody of Memory (PS4, Switch, Xbox One)

Hudobné hry sa objavujú na konzolách so železnou pravidelnosťou a je len otázne, aký základ si zoberú. Na výber bývajú klasické hudobné hity, ktoré môžete hrať s plastovými gitarami či hudobnými nástrojmi. Alebo je tu alternatíva, že slúžia ako vedľajšia časť známej série či sú jej poctou. Toto platí aj pre recenzovanú hru zo sveta Kingdom Hearts – ak je vám názov povedomý, zrejme ste odohrali nejednu časť na PlayStation.

A viete, že ide o unikátnu akčnú RPG, ktorá sa snaží spájať japonské prvky a kvalitné akčné herné systémy s desiatkami postavičiek z Disneyho svetov. Vďaka snahe neustále zamotávať dej (a la Japonci) a získavať aj licencie na ďalšie fantastické svety (pred 19 rokmi by ste si určite netipli, že sa dostanete k Pirátom Karibiku či princeznám z nejakého Ľadového kráľovstva). Čo je dôležité – jednou z hlavných devíz Kingdom Hearts je skvelá hudba, ktorú remixoval či vytváral Yoko Shimomura. A teraz si môžete zahrať hudobnú hru, kde už zaznie viac ako 140 skladieb z minulých hier v úplne novej hrateľnosti.

Rytmická hudobná akčná RPG je niečo, čo neskúsite každý deň. Ak ste hrali Guitar Hero či iný titul, viete, že funguje tak, že sa na vás valia noty rozličných farieb a musíte stlačiť príslušne tlačidlo v správny čas. Na rovnakom princípe je založený aj Kingdom Hearts: Melody of Memory, akurát s dôležitým rozdielom. Hra na vás nehádže noty, ktoré sa snažíte stlačiť, ale rovno nepriateľov či predmety, takže sa cítite ako v akčnej RPG, resp. pôvodných Kingdom Hearts hrách.

Aj pohľad je využitý z rovnakého uhlu: troch hrdinov máte pred sebou, pochodujú vpred a na nich sa valí horda v rytme príslušnej skladby. Základné trio tvorí Sora, Goofy a Donald (áno, ten Goofy od Mickey Mousea a ten káčer Donald – a je to úplne v poriadku v kontexte série), ale občas ich môže vystriedať iná postava zo sveta, napríklad Aladin či Peter Pan (znie to bláznivo, ale nezabúdajte, že hra mieša skutočne rozmanité Disneyho svety).

Hrdinovia upaľujú vpred a vy sa nemusíte starať o ovládanie ich pohybu. Ale budete mať plné ruky práce s inými aktivitami. Sekať do sudov či nepriateľov treba totiž vo vyhradenom zlomku sekundu: objaví sa vám kurzor, postupne začne zmenšovať, kým nevyprší limit. Vašou úlohou je zasiahnuť predmet či nepriateľa v tom správnom čase – ak to bude príliš skoro, dostanete len dobré hodnotenie. Ak príliš neskoro, miniete.

Treba si preto nájsť vhodný moment a ťuknúť vtedy. No už keď si myslíte, že ste našli správny moment či tempo, hra vám dá ďalšie výzvy: a to ak prídu viacerí nepriatelia naraz a musíte stlačiť dve alebo nebodaj tri tlačidlá súčasne. A hra toho ponúka ešte viac: niekedy musíte vyskočiť do vzduchu (samostatné tlačidlo). Ale inokedy vyskočiť a zasiahnuť nepriatelia (t.j. stlačiť dve odlišné). Napokon sú tu malé pyramídy, ktoré slúžia ako špeciálne údery – napríklad trafia nepriateľa mágiou.

Zdroj | PlayStation

Herný systém si potrpí na presné ovládanie, takže sa pripravte na vhodné časovanie. Za údery zbierate body a čo je esenciálne, potrebujete byť presní a vytvárať reťaze správnych úderov: za tie získate najviac bodov. Ideálne je prejsť celú skladbu bez chyby, ale v horšom prípade sa ich snažíte urobiť čo najmenej. Dôležitá je aj kvalita zásahov: dobré sú fajn, ale chcete mať čo najviac excelentných.

Keď končí skladba, objavíte kopu spôsobov hodnotenia: samotné noty/zásahy, hodnotenie celej skladby (ako v americkej škole, od A++ po F), body atď. Vaša postava zbiera aj skúsenosti, tie zvyšujú level a objavíte aj rozličné predmety. Ak sa ich rozhodnete použiť, môžete si sčasti uľahčiť prechádzanie skladby – napríklad máte viac zdravia. Hra je totiž prísna – za slepé zásahy vás totiž trestá a ak vám klesne zdravie na nulu, skladba končí skôr ako má.

Veľmi chytľavé sú pri skladbách aj úlohy, za ktoré získavate hviezdičky. Napríklad, že musíte trafiť všetky hromadné ciele. Alebo vytvoriť reťaz aspoň s 30 údermi. Prípadne mať polovicu nôt na excelentnej úrovni. Každá skladba má tri a niektoré sú veľmi náročné: napríklad ak hra od vás chce, aby ste prešli skladbu aspoň na strednej či najvyššej úrovni. Skladby majú totiž tri stupne náročnosti a čím vyšší, tým viac zásahov alebo rýchlejšie tempo musíte absolvovať.

Jadrom hry je tzv. World Tour. Lietate v nej s raketkou po rozličných svetoch, ktoré obsahujú skladby. Celá hra slúži totiž ako retrospektíva a rozpráva ju Kairi, kamarátka hlavných hrdinov. Spomínané hviezdičky nie sú navyše samoúčelné. Aby ste sa na svetovej mape pohli ďalej, potrebujete získať určitý počet a odomknúť si časť svetovej mapy. Melody of Memory je zložená z viacerých častí, lebo kompiluje viaceré minulé hry.

A tie sú zväčša odlíšené inou farbou hviezdičiek. Teoreticky nemusíte splniť všetky úlohy a zbierať všetky hviezdičky, ale potrebujete zhruba dve tretiny, aby ste sa pohli vpred. A zároveň by bola škoda nesplniť to, čo hra ponúka. I keď sami si musíte uvedomiť, či ste dostatočne trpezliví a zvládnete všetko alebo oželiete isté úlohy. Najmä hranie na vyšších obtiažnostiach nie je ľahké – našťastie veľa úloh zvládnete na nižších.

Zdroj | PlayStation

A už keď si myslíte, že ste zvládli základné formy skladieb, hra ponúkne dve alternatívy. Prvým je Deep Dive, ktoré pripomínajú skôr štandardné hudobné hry, lebo obsahujú priamo aj noty. Aby to nebolo ľahké, sú vložené do drahých filmových animácií. Lietate v nich, snažíte sa trafiť noty: stlačiť červenú, zelenú už treba podržať dlhšie, žltá si žiada pohyb analógovej páčky.

A aj tu príde výzva v podobe súčasného držania viacerých tlačidiel či páčok. Deep Dive skladby trvajú štyri a viac minút a nie vždy sa vám podarí zvládnuť ich na prvý raz. Podobne fungujú aj súboje s bossmi – tiež obsahujú sekvencie s notami/údermi, no prerušujú ich pasáže, kedy sa snaží útočiť boss. Ak ste zvládli svoje sekvencie dobre, máte šancu odolať aj ich útokom – opäť platí, že treba sledovať ukazovateľ zdravia a nepoľaviť v koncentrácii.

Ak nepoznáte hernú sériu, možno budete prekvapení, ako sa tu striedajú jednotlivé postavy, ich motivácie a čo tu vlastne ide. Dievčina Kairi sa snaží zhrnúť udalosti hlavných hier v retrospektíve či krátkych videách medzi svetmi. Ideálne je mať odohrané minulé hry – ale ak ste ich nikdy neskúsili, dokážete odohrať celú hru a možno vás navnadí na ostatné diely.

World Tour vám zhrnie všetko dôležité a vďaka nej si odomknete všetky skladby, ktoré môžete potom hrať aj vo voľnom štýle. Tam nájdete nielen rôzne stupne obtiažnosti, ale aj alternatívy typu odohrať skladbu stláčaním jedného tlačidla a pod. Ďalšou možnosťou je súťažiť v multiplayeri, kde môžete vyskúšať schopnosti proti iným borcom z celého sveta. Skôr ako sa naučíte hrať bez chýb či aspoň na áčkové hodnotenia, by som šťastie neskúšal.

Z viac ako 140 skladieb si nájdete lepšie i horšie, svojich favoritov alebo aspoň kúsky, kde urobíte minimum chýb. A ako to v hrách býva, vždy sa môžete vrátiť a skúšať nahrať viac bodov, lepšie písmeno alebo ísť na 0 chýb.

Kingdom Hearts: Melody of Memory má kvalitnú grafiku v štýle celej série a hudba je špičková, aby sa vám zaryla pod kožu a užili ste si mnohé melódie. Mrknite si ukážky, určite vyskúšajte demo a ak sa vám aspoň trošku zapáči, čaká vás chytľavá hudobná hra, aká príde raz za čas.

Prečo kúpiť?

Skvelá rytmická hrateľnosť, veľké množstvo obsahu, rozličné piesne, štruktúra hry a úlohy, spôsoby hodnotenia a zlepšovania, povedomá hudba z disneyoviek, retrospektíva príbehu i nové kúsky

Prečo nekúpiť?

Niekedy náročné ovládanie a neskorá odozva, často veľa nepriateľov

Distribútor: Square-Enix
Cena: 40-50 EUR

Zdroj | PlayStation

Mad Rat Dead (PS4, Switch)

NIS America má na konte mnohé zaujímavé RPG či kvalitné príbehové série, ale do hudobného žánru by ste ich asi neposlali. Tak si povedali, že si urobia hudobnú hru úplne po svojom a ešte jej pridali úplne bláznivý príbeh. Názov môžete pokojne preložiť na prvé pozretie: mŕtva šialená krysa. Ale čo má spoločné s hudbou?

Tá krysa ste vy. A intro hry vám ukáže ako sa vám podarí zomrieť. Nemôžete proti tomu veľa urobiť alebo namietať, skrátka sa to stane. Ale potom sa objaví bohyňa, ktorá vám dá unikátnu šancu: môžete prežiť svoj posledný deň ešte raz. Krysa sa pýta: budem môcť zariadiť veci inak? Áno, ale stále zomrieš. Hrdinovi taká odpoveď stačí a vydáva sa na odyseu, aby zmenil niektoré veci – a možno sa pomstil?

A tak sa ocitnete v prvom leveli, ovládate krysu a od prvého momentu vám prídu viaceré veci zvláštne. Po prvé, vyzerá to ako behačka, aj sa spočiatku tak ovláda, no nie je to behačka. Po druhé, v spodnej časti vám bije veľké srdce v istom rytme. A do toho vám hrá celkom bláznivá hudba.

A keď si tieto elementy spojíte, vyjde vám to, čo od vás hra chce. Pohyb je esenciálny – ale hýbať sa môžete iba do rytmu piesne. Srdce ako ukazovateľ vám ukazuje, kedy potrebujete stlačiť príslušné tlačidlo. A jednotlivé tlačidlá ako A, B či súčasne aj tlačidlo s ľavou páčkou vám otvára rozličné možnosti pohybu.

Zdroj | PlayStation

Najväčší rozdiel oproti bežnej behačke je, že rytmus vás sčasti ukráti o slobodu pohybu. Nemôžete totiž stlačiť tlačidlo, kedy chcete, lebo hra vám neustále zdôrazňuje, či ste v rytme alebo ste ťukli príliš skoro alebo neskoro. Spočiatku sa to zdá nepodstatné, ale už po pár zahrievacích skladbách sa ukáže, že hra vás príliš nešetrí a pohyb nie je taký slobodný.

Ťukanie jednej klávesy do rytmu vám vystačí na poskakovanie vpred, ale keď prídu prekážky, musíte zapojiť šprinty alebo skoky, neskôr aj dvojité skoky. Mad Rat Dead rýchlo pýta aj zložitejšie kombinácie – napríklad sa snažíte skákať zvislo nahor tak, že sa odrážate od jednej steny k druhej aj na šesť či osem ráz. A stačí urobiť jedinú chybičku a spadnete úplne nadol.

Nehovoriac o tom, že vás nezastaví iba terén, ale narazíte na pasce alebo živých nepriateľov. A tí sa veselo hýbu proti vám – skočte na ozubené koleso a je po vás. Ale levely sú takto veľmi bohato pripravené: skáčete, bežíte, občas sa obzriete a kombinujete v rytme hudby. Na to netreba vôbec zabudnúť, že ste v hudobnej hre a platia tu iné pravidlá. Hoci dizajn a spôsob behačky je lákavý, je potrebné naučiť sa pohyb do rytmu.

Našťastie je tu jedna mechanika, ktorá vám trošku umožní uľahčiť hru, aby nebola úplne frustrujúco ťažká. Bohyňa vám totiž na jednej strane ukáže časový limit, ktorý musíte splniť pri každej pesničke/leveli a dôjsť do konca skôr ako uplynie. Ale na druhej strane dostanete veľké hodiny, ktorými si môžete pretočiť naspäť čas.

Ak urobíte chybu, môžete sa vrátiť o tri-štyri sekundy späť. Alebo ak sa dostanete do náročnej situácie a zdá sa, že ste v zovretí nepriateľov, môžete sa radšej vrátiť pred nich a celú pasáž skúsiť nanovo.

A pretože ide o hudobnú hru, jednotlivé levely majú nielen rozličný layout a grafiku, ale aj hudobný štýl. Niekedy sú skladby rýchlejšie, inokedy trošku pomalšie, ale celkovo si držia dobrý rytmus a menia sa často. Takže nemáte pocit, že by ste hrali ten istý level dookola.

Mechanika a ovládanie nie sú jednoduché, ale na Switch sa hrá celkom intuitívne a dokonca aj vibrácie konzoly vám dokážu niekedy pomôcť, aby ste sa lepšie triafali do rytmu. Každý level má na konci hodnotenie ako v iných hudobných hrách, kde presne vidíte, ktoré noty ste trafili dobre, ktoré skoro, neskoro či vôbec.

Zdroj | PlayStation

Na druhej strane, Mad Rat Dead je často frustrujúci zážitok. Niektoré pasáže sú náročné a aj keď si môžete posúvať čas, môžete ich opakovať aj 10-12 ráz a potom vás hra prestane baviť. Čo je veľká škoda, lebo tých prekážok, ktoré vás odstavia od hrania, môže byť dosť. Buď je to ťažký level a niekam nevyskáčete. Alebo je tam veľa nepriateľov. Či vás naštve časový limit. Toto nie je hra pre začiatočníkov a veľa volieb na zníženie obtiažnosti nemáte.

Ako odlišná hudobná hra s bláznivým hrdinom má Mad Rat Dead istý potenciál. Našťastie má demo, takže si môžete vyskúšať, či vám taký štýl bude pasovať. Ak áno, čaká vás jedna z najoriginálnejších hier roka.

Prečo kúpiť?

Výborný nápad, bláznivé postavy, zaujímavé levely, netradičná hrateľnosť, posúvanie času vzad

Prečo nekúpiť?

pomerne náročné ovládanie, frustrujúce pasáže, občas časový limit

Distribútor: NIS America
Cena: 40 EUR

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.