Na hlavnej prezentácii General Motors na CES 2021 predviedla automobilka viacero reálnych vozidiel aj konceptov značky Cadillac. Jasným trendom je elektromobilita, pričom nie všetky novinky sa držia pri zemi, a to aj doslova.
Potvrdzuje to koncept výrazne atypického jednomiestneho dronu s vertikálnym štartom a pristávaním, určeného na prepravu VIP osôb na krátke vzdialenosti v prostredí veľkomesta.
Autonómny lietajúci stroj vybavený 90 kWh akumulátorom má štyri sady dvojitých rotorov, s ktorými vyvinie maximálnu rýchlosť asi 90 km/h (56 míľ/h). Exteriér je unikátny tým, že má prednú a zadnú sadu rotorov umiestnenú v rôznych výškach, kým u väčšiny konkurenčných strojov kabína visí medzi rotormi. V dizajne dronu, ktorý je však zatiaľ len konceptom, je badateľný rukopis značky Cadillac.
Druhou novinkou je „autonómna krabica na kolesách“, ktorú Cadillac charakterizuje ako „osobné autonómne vozidlo“ (“Personal Autonomous Vehicle”, PAV). GM tvrdí, že toto auto sa chová ako „mobilná obývačka“ s prostredím, ktoré je možné doladiť tak, aby vyhovovalo individuálnym potrebám. V kabíne sú zahnuté lavice a dokonca aj lôžko a pri jazde v mestských uliciach sa bude ovládať hlasom a gestami.
Cadillac uvádza, že PAV bude mať biometrické senzory na snímanie pasažierov a na nastavenie klimatizácie, vlhkosti, osvetlenia a vôní tak, aby bolo prostredie interiéru čo najpríjemnejšie. Aj v tomto prípade ide o koncept, takže na okružnú jazdu si musíme počkať.
Bližšie k realite je pravdepodobne luxusný elektromobil Celestiq, ktorý sa má dostať na trh v roku 2022 a Cadillac o ňom odhalil ďalšie podrobnosti. Celestiq má displej na šírku palubnej dosky a priehľadnú inteligentnú strechu s individuálne stmievateľnou plochou nad každým sedadlom.
Cadillac prezentoval aj niekoľko ďalších podrobností o svojom pripravovanom SUV Lyriq, ktorý bol predstavený vlani v lete. Kabína teraz údajne používa Unreal Engine pre in-car grafiku, aj pre heads-up displej s rozšírenou realitou. Lyriq bude mať v štandardnej výbave asistenčný systém Super Cruise a obrovský 33-palcový displej Hyperscreen.
Nový Lyriq bude tiež ako prvé vozidlo GM používať batériový systém „Ultium“, ktorý pokrýva rozsah kapacít 50-200 kWh a bude použitý aj v Hummer EV. GM tvrdí, že jej batéria používa o 70 percent menej kobaltu, čo šetrí náklady, aj životné prostredie. Lyriq bude mať batériu s kapacitou 100 kW, ktorá mu zaistí dojazd okolo 480 km.
Niektorí predajcovia značky Cadillac však nemajú z elektrifikácie veľkú radosť. Obávajú sa nákladov spojených s potrebným novým vybavením servisov, aj poklesu príjmov zo servisných činností, keďže elektromobily všeobecne používajú menej autosúčiastok, sú spoľahlivejšie a nepotrebujú pravidelné výmeny motorového oleja, prípadne ďalších technických kvapalín.
Časom sa však so zmenou paradigmy určite vyrovnajú, tak ako ďalšie subjekty, ktorých činnosť je dnes viazaná na autá so spaľovacím motorom.