Reklama

Milan Kovalančík - buď rastieš, alebo zanikáš

Zdroj | Peter Frolo
Patrik Kimijan
Zdroj | Peter Frolo
Zdroj | Peter Frolo

Popri vysokej škole predával cez teletext batérie do mobilov, podnikanie začínal so šiestimi použitými telefónmi na pulte a obchodovať ho naučil Arab z Budapešti. Dnes prevádzkuje najväčšiu špecializovanú sieť predajní s mobilnými telefónmi na Slovensku, je ochotný porovnávať sa iba s naozaj veľkými hráčmi a plánuje expanziu do zahraničia. O biznise s telefónmi, o tom, ako sa firme s takmer 50 kamennými prevádzkami podarilo prežiť koronu, ale aj o premene schátranej smaltovne na moderné sídlo firmy sme sa rozprávali s majiteľom spoločnosti Mobilonline Milanom Kovalančíkom.

Zdroj | Peter Frolo

Pred dvadsiatimi rokmi si bol jedným z prvých obchodníkov s mobilmi na Slovensku, ako si sa k tomu dostal?

Popri vysokej škole som hľadal možnosti, ako si privyrobiť a naskytla sa mi možnosť predávať batérie do mobilov. S tým som začal. Nakúpil som batérie a predával som ich cez teletext. Neviem, či si teletext pamätáte. Fungovalo to tak, že si musel poslať SMS-ku s inzerátom a ten sa potom zobrazil na teletexte, kde sa posúval podľa toho, ako pribúdali nové inzeráty. Keď tvoj inzerát celkom vypadol, tak si musel poslať SMS-ku znova.

Popri batériách sa mi občas dostal do rúk na predaj aj nejaký mobil. A vtedy mi napadlo, že by som mohol skúsiť predávať mobilné telefóny, pretože v širokom okolí nebol nikto, kto by s mobilmi obchodoval. Ešte počas vysokej školy som si zriadil živnosť bez toho, aby som o tom povedal rodičom.

Dal som dokopy peniaze z nejakého poistenia, ktoré mi rodičia platili od malička, niečo mi prispela babka a za to som kúpil prvý pult a tovar. Na úvod som mal v predajni šesť telefónov. Príslušenstvo vtedy vlastne neexistovalo, nemal som ho kde kúpiť. Až keď som mal všetko pripravené, tak som o svojom podnikaní povedal rodičom.

Ako vyzeral trh v roku 2001, keď si začínal?

V tej dobe prichádzali na trh bezanténové telefóny ako Nokia 3210, alebo 3310. Bola to zároveň doba, kedy telefóny začali byť prijateľné aj cenovo. Do tej doby sa za mobilné telefóny platili extrémne ceny. Nokia 3210 bol aj celkom prvý telefón, ktorý som predal.

Arab, s ktorým som obchodoval štyri roky, ma celý ten čas vždy nejako oklamal. Bol to však človek, ktorý ma naučil obchodovať.

Ty si však na začiatku nepredával nové telefóny.

Jasné, vtedy ešte neexistovali veľkosklady s mobilnými telefónmi. Jedinou cestou bolo kúpiť používaný telefón a predať ho ďalej. U nás bol nedostatok telefónov, no napríklad maďarský trh mal pred nami veľký náskok. To, čo bolo v Maďarsku výbehovým modelom, to bola pre nás úplná novinka.

Chodil som preto nakupovať telefóny do Budapešti. Vtedy som sa naučil obchodovať. S telefónmi v Budapešti obchodovali hlavne Arabi a Židia. Arab, s ktorým som obchodoval štyri roky, ma celý ten čas vždy nejako oklamal. Raz vytiahol pamäťové karty, raz mi dal zlé nabíjačky, keď som si skontroloval pár telefónov, či je to naozaj európska distribúcia, tak doma som zistil, že zvyšok má menu v arabčine, alebo mi predal neodblokované telefóny.

Vždy ma nejako oklamal. Bol to však človek, ktorý ma naučil obchodovať. Pri ňom som sa naučil, že si musím dávať na všetko pozor, no zároveň som sa naučil, že nemôžem toho človeka obviňovať. Nerobil som to tak, že by som mu pri najbližšom obchode toto všetko vyčítal. Povedal som mu, čo sa stalo, ale obchodovali sme ďalej. V tej dobe som mal 25 rokov a on bol vtedy pre mňa najväčšia prekážka. No vďaka prekážkam rastieme. 

Používal si potom aj ty podobné triky, ako on?

Určite nie. Pre mňa je etika v podnikaní veľmi dôležitá. Ja som sa pri ňom naučil to, že síce musím dôverovať, ale pokiaľ ide o obchod, tak si musím vždy všetko dobre skontrolovať. 

Pri výkupe používaných telefónov mi napadne ako prvé riziko to, že ľudia prinesú ukradnutý mobil. Vtedy asi neexistovala nejaká databáza kradnutých telefónov.

Nie. Taká databáza na Slovensku neexistuje ani dnes. Ak by databáza kradnutých telefónov existovala, veľmi by nám to pomohlo. Dnes sa nám dostane do rúk kradnutý telefón tak raz za mesiac. 

Do roku 2009 si mal len 3 predajne, dnes ich máš 49. Kde bol ten zlom, kedy bolo najťažšie sa rozhodnúť, či ideš ďalej rásť?

Tri predajne som mal veľmi dlho a ten stav mi vyhovoval. Mal som predajňu v Lučenci, kde pracoval môj brat, vo Zvolene som mal človeka, ktorému som absolútne dôveroval a v Banskej Bystrici som mal dvoch ľudí. Bola to pohoda. Ak bolo treba, tak som zvykol na predajniach zaskočiť, sám som zháňal telefóny aj príslušenstvo. Popritom som stihol postaviť rodinný dom.

Na ten vek to bol dobrý život. V tej dobe ma zaujalo, že konkurenčné firmy, ktoré nemali v obchode systém, nemali to dobre zvládnuté, začali otvárať nové prevádzky. To bol moment, kedy som si uvedomil, že buď rastieš, alebo zanikáš. Nedá sa udržať jedna úroveň. Je to ako živý organizmus, keď zastaneš, vtedy zomieraš. Vtedy som pochopil, že ak chcem, aby firma rástla, musím urobiť krok dopredu. 

Ono sa vraví, že keď sa plavíš na lodi, tak do prvej búrky ste len banda ľudí. Skutočný tím vznikne až po prvej búrke.

Zdroj | Peter Frolo

Časť vašich prevádzok sa nachádza v nákupných centrách. Ako veľmi vás zasiahla korona?

V súvislosti s korona krízou mám perfektný príbeh. Ešte minulý rok som si objednal letenky do Zanzibaru, išiel som tam na dvadsať dní. Na dovolenku si nikdy neberiem telefón. Na dovolenke chcem mať kľud a čítať knihu. Ak by som mal telefón, tak makám a všetko sledujem. Preto jediný spôsob, ako viem vypnúť, je, že si nezoberiem telefón. Svojim ľuďom hovorím – malé problémy si vyriešite sami a veľké ma počkajú. Keď sme sa vracali domov, tak som vôbec nevedel, čo sa deje.

Pri prestupovaní v Dohe mali všetci ľudia rúška, všetko sa dezinfikovalo, na televízoroch bežali informácie o počte mŕtvych. Čo sa to stalo so svetom, vravel som si. Domov sme prišli v piatok 13. marca, to už boli na hraničných prechodoch policajti a hranice sa zatvárali. Štrnásteho sme pre lockdown museli zatvoriť všetky predajne a o deň neskôr nám predajňu v Lučenci vykradli, škoda za osemtisíc. Takže veľké problémy ma naozaj počkali a tých niekoľko dní po návrate z dovolenky som mal vcelku perných. Ale ako sa vraví, rastieme vďaka prekážkam. 

Kvôli korone sme za dva týždne prepustili desiatky ľudí. V tom momente sme boli nastavení tak efektívne, že by sme vydržali fungovať tri roky aj bez akejkoľvek podpory od štátu. Bolo mi jasné, že musíme postaviť tím, ktorý to dokáže prežiť. Na centrále som preto prepustil pätnásť ľudí z tridsiatich, všetkých však s dohodou, že hneď, ako korona skončí, tak ich berieme naspäť.

Vieš, manažér v každej firme sa ukáže vtedy, keď príde kríza. Vtedy sa ukáže, či ľudia dôverujú mne a či dôverujú mojim manažérom. Ak nám ten zamestnanec dôveruje, tak je ochotný vzdať sa komfortu v podobe odstupného. Vysvetlil som im to tak, že Mobilonline je loď, ktorá sa dostala do silnej búrky. Ak nevyskočíte z paluby a nebudete plávať vedľa lode, tak sa naša loď potopí. Vo finále chceli odísť s odstupným len dvaja ľudia. 

Koľko ľudí pracovalo pre Mobilonline pred korona krízou?

135. Počas krízy sme zúžili tím na 42 ľudí, vďaka čomu sme výrazne znížili náklady. Ako jediným na Slovensku sa nám podarilo vybaviť, aby sme mohli byť počas korony otvorení. Na našich predajniach predávame operátora 4ku. Nemáme to síce uvedené v živnosti, no máme na takýto predaj zmluvu s operátorom. A operátori mohli byť počas korony otvorení.

Jednému môjmu šikovnému kolegovi sa počas najtvrdšej korona krízy podarilo dovolať na Ministerstvo dopravy, rezort hygieny a vybavili sme, aby sme mohli zostať otvorení. Najskôr sme otvorili všetky predajne a po troch dňoch sme tie, ktoré neurobili dostatočnú tržbu, zatvorili. Nakoniec nám zostalo počas celej krízy otvorených 25 predajní od pondelka do piatka.

V tej dobe nebola otvorená žiadna naša konkurencia. Ono sa vraví, že keď sa plavíš na lodi, tak do prvej búrky ste len banda ľudí. Skutočný tím vznikne až po prvej búrke. Ja som nakoniec aj rád, že sa toto stalo. Ukázalo sa totiž, že máme dobrý tím, že je medzi nami dôvera a dokážeme rýchlo reagovať. Ľudia mi začali veriť ešte viac, než doteraz.   

Myslíš si, že je korona kríza už za nami?

Pre maloobchod sa to začalo kryštalizovať až teraz, keď sa uvoľnili opatrenia a otvorili sa prevádzky. Naše tržby sú celkom v pohode, no hlavne sa nám darí držať ziskovosť, čo je pre nás kľúčové.

Prijali ste nejaké špeciálne opatrenia pri expedícii tovaru?

Už aj pred koronou sme používali ozónovač, počas korony sme ním dezinfikovali všetok tovar, ktorý sme expedovali, a rovnako sme ozónom dezinfikovali aj celú našu centrálu. 

Dnes máme v Maďarsku internetový obchod, k nemu pribudne veľká kamenná predajňa.

Pracuješ vo firme spolu s manželkou. Mnohí by také niečo nepovažovali za dobrý nápad. V čom sú výhody?

Ak neviete vychádzať s rodinou, tak nebudete ani v práci stopercentne výkonní. Doma sa snažíme o práci rozprávať čo najmenej. Ja sa snažím všetko v živote vylepšovať. Tam, kde mám možnosť vplyvu, tam sa snažím ľuďom pomáhať. Existuje jednoduchá zásada, podľa ktorej je dôležité dokázať rozlišovať okruh vplyvu, teda veci, na ktoré máme priamy vplyv, ako je rodina, alebo firma.

A potom je tu okruh záujmu, čo sú veci, ktoré ovplyvniť nedokážeme, ako je politika alebo príchod pandémie napríklad. A ľudia si to veľakrát mýlia. Snažia sa ovplyvňovať veci, na ktoré nemajú žiaden dosah. Dôsledkom je, že potom im nezostáva dosť energie na okruh vplyvu, nefunguje im to v práci, vo firme, alebo v rodine. Ak chce niekto rozširovať svoju oblasť vplyvu, tak je to možné jediným spôsobom – štúdiom. Pri korone som si uvedomil, že pandémiu nedokážem ovplyvniť, preto som sa sústredil na veci, ktoré som v danej situácii ovplyvniť dokázal. 

Zdroj | Peter Frolo

V jednom rozhovore si spomínal, že vďaka tomu, že máš vo firme manželku, sa môžeš  sústrediť na inovácie a tak vieš, čo budeš robiť o rok, o dva. Čo budeš robiť v roku 2022?

V súčasnosti intenzívne plánujeme vstup na ďalšie trhy, takže verím, že v roku 2022 už budem v zahraničí otvárať kamenné predajne.

Zmenil sa počas korony pohľad na to, čo sa vôbec dá plánovať a v akom horizonte?

Môžem povedať, že nie. Hlavné strategické ciele máme stále tie isté. Teraz máme obrat približne 10 miliónov, ja chcem mať 100 miliónov. Taký je náš cieľ a s tým je spojené to, že budeme otvárať ďalšie prevádzky. Dnes máme v Maďarsku internetový obchod, k nemu pribudne veľká kamenná predajňa.

Vyštudoval si aplikovanú zoológiu a poľovníctvo. Preniesol si si vzťah k prírode aj do biznisu? Ste zelená firma?

Snažím sa, aby to, čo robím, neubližovalo nikomu okolo nás. Príkladom je aj tento office. Mohol som postaviť niečo nové na zelenej lúke, ale ja mám obrovskú radosť, keď môžem dať niečomu šancu. Dnes nám prišli špeciálne koše a budeme vo firme recyklovať odpad.

Čo sa týka telefónov, tak tie vykupujeme aj poškodené. Niektoré opravujeme, pri iných z dvoch urobíme jeden a predávame ich ďalej, aby mohli ešte poslúžiť ľuďom, ktorí nechcú investovať veľa peňazí za nový telefón. Túto časť nášho biznisu má na starosti náš 14-ročný syn, ktorý nám pomáha takéto telefóny predávať cez Facebook, alebo Bazoš.    

„Najlepší ľudia sú tí, ktorí začínali od spodu. Na predajni, v sklade.“ To sú slová, ktoré si povedal v jednom rozhovore. Kam najvyššie v štruktúre firmy to dotiahol človek zo skladu?    

Priamo podo mnou je človek, ktorý bol dlhé roky predajcom, potom sa stal manažérom a teraz je senior manažér. Je veľmi lojálny a etický. Rozprávame sa na rovinu. Pre mňa je veľmi dôležité, aby nevznikali žiadne rozpory v tom, čo mu poviem a tým, čo on posunie ďalej ľuďom pod sebou. Firma je skupina ľudí, ktorá ide za určitým cieľom, nič iné. Nemôžem si však dovoliť, aby bol na vysokej pozícii niekto, kto pôjde iným smerom, ako všetci chceme.

Pre Samsung zabezpečujeme výkup telefónov vrámci ich trade-in systému výmeny starého mobilu za nový.

Koľko máte vo firme takých ľudí, ktorí začínali úplne od spodu a vypracovali sa na vyššie pozície?

Máme kolegyňu, ktorá začínala na bežnej pozícii v sklade, dnes je vedúca skladu. Ďalší kolega, ktorý začínal v sklade, je dnes vedúcim divízie výkupu použitých telefónov. Nad ním je už len obchodný riaditeľ. Napríklad marketingového riaditeľa sme však museli nájsť z externého prostredia, lebo u nás nikto na túto funkciu nevyrástol. Bolo to veľmi náročné, pretože máme nejakú firemnú kultúru a táto komunita vytláča ľudí, ktorí si nie sú podobní.

Kedysi som si myslel, že je to zle, ale potom som pochopil, že vytláčame ľudí, ktorí nemajú takú výkonnosť, alebo etiku, ako my. Čo je aj dobre. Zisk aj obrat našej firmy rastie medziročne o 30 % a je veľmi náročné udržať ľudí v kondícii, udržať u nich snahu vzdelávať sa. 

Zdroj | Peter Frolo

Vaši predajcovia musia ovládať 160-stranový manuál a pravidelne píšu testy, ktorých súčasťou sú aj technické otázky z návodov k telefónom. 

Dnes už máme štvrtú verziu manuálu, ktorá má o niečo menší rozsah. Každý mesiac majú predajcovia testy, každý mesiac robíme mystery shopping. Na základe výsledkov sú potom aj odmeňovaní. Naším sloganom je “Radi poradíme”, čo by malo v zákazníkoch evokovať, že im chceme naozaj dobre poradiť, a preto našich ľudí pravidelne testujem. Snažíme sa ich vyvádzať z komfortnej zóny. Ja sa rovnako neustále vzdelávam.

Ste najväčším predajcom použitých telefónov, aký veľký je tento trh na Slovensku? Aký je pomer použitých telefónov k novým v počte kusov?

Dá sa povedať, že je to 2:1 v prospech nových. S novými telefónmi nie je takmer nijaká práca. Keď však vykupujeme telefón, tak je potrebné pomerne veľké množstvo úkonov, kým je takýto telefón pripravený na predaj.

Tak si povedzme, čo všetko sa deje s použitým telefónom pri výkupe od momentu, keď vám zákazník pošle svoj starý telefón, ktorý chce predať.

Predovšetkým máme automatizovaný online systém, kde si ľudia môžu na základe stavu daného telefónu vyklikať cenu, ktorú im zaň ponúkneme. Ak uvedú pravdivo stav telefónu, tak im presne sumu vygenerovanú automatizovaným systémom aj dáme.

Telefón nám zákazník môže priniesť na našu predajňu, alebo ho poslať kuriérom. Tieto logistické procesy máme dnes slušne zautomatizované a neustále celý systém zlepšujeme. Pri telefónoch nekontrolujeme len vizuálny stav, ale telefóny aj zapíname, aby sme zistili, či náhodou nie je blokovaný, či si pôvodný majiteľ odhlásil svoj účet a testujeme aj výdrž batérie. 

To technologické riešenie automatizovaného systému je vaše? Predsa len, tie dáta o telefónoch musia byť neustále aktualizované. 

Áno, je to naše riešenie, ktoré programujeme už asi päť rokov. Dnes už máme dve verzie tohto systému. Tú staršiu, veľmi dobre zaindexovanú verziu používame pre náš výkup telefónov, druhú, novšiu máme nasadenú na webe novysamsung.sk, čo je tiež naša platforma. Pre Samsung zabezpečujeme výkup telefónov v rámci ich trade-in systému výmeny starého mobilu za nový, my sme ten systém aj naprogramovali.

Ako veľmi sa líši výkup, ktorý zabezpečujete pre Samsung, od vášho štandardného výkupu?

Trošku sa to líši, pretože Samsung si nastaví svoje vlastné pravidlá. Aktuálne sa to líši napríklad tým, že všetky telefóny, ktoré vykupujeme cez novysamsung.sk, sa kontrolujú fyzicky u nás v centrále. Kedysi sa aj tieto Samsung telefóny kontrolovali na predajniach, ale keď tomu robil Sajfa promo, tak bol veľký nával, odvtedy sme museli telefóny sťahovať sem do centrály, aby bola menšia chybovosť. Podobný systém plánujeme nasadiť aj v niektorej z veľkých sietí elektropredajní. 

V ponuke máte „nové telefóny z výkupu“ s 24-mesačnou zárukou. O aké telefóny ide?

To sú telefóny, ktoré ľudia, alebo firmy kúpili od operátora a obratom ich nepoužité predávajú. 

Vykúpite vo vašom výkupe hocičo? Aj rozbitý telefón?

Používané telefóny rozdeľujeme do tried A, B, C, D podľa ich technického stavu. Trieda D sú práve poškodené telefóny. Tie zariadenia sú funkčné, ale môže byť na nich napríklad prasknutý displej, nefunkčné Wi-Fi, Bluetooth, alebo niečo podobné. Z poškodených telefónov vieme ešte asi 40 % predať, zvyšok si zväčša odkladáme a niekedy z takýchto telefónov používame diely do servisu. Veľakrát tak dávame život zdanlivo nepoužiteľným veciam. 

Aké príslušenstvo sa dnes najlepšie predáva?

Celoročne sú veľmi silným segmentom ochranné sklá a puzdrá. Pri ostatných produktoch pociťujeme sezónnosť. Napríklad fitness príslušenstvo, ako sú smart hodinky, náramky a váhy, sa najlepšie predávajú na jar. Vodeodolné obaly a držiaky na bicykle v lete, doplnky do auta zase na jeseň.

Čo je dnes pre vás väčší biznis – príslušenstvo, alebo telefóny?

Táto otázka bola veľakrát na stole za posledných 5 rokov. Keď niečo robíme dobre, tak to rastie. Ak dobre nakúpime puzdrá, tak sa začnú predávať tie, ak máme v ponuke sklá na telefóny, ktoré nemá žiadna naša konkurencia, tak sa zas predávajú sklá. 

Keď som vošiel do smaltovne, tak mi tento priestor okamžite zasiahol srdce.

Zdroj | Peter Frolo

Kto je vaša konkurencia?

V súčasnosti nemáme na Slovensku priamu konkurenciu, pretože kým potenciálni konkurenti stagnovali, my sme stále nachádzali nové príležitosti, ktoré nám umožňovali rásť a zväčšovať trhový podiel. Teraz sme už minimálne raz takí veľkí, ako druhá najväčšia spoločnosť v našom odvetví.

To platí v sieťach kamenných predajní, predpokladám, že v online konkurenciu máte. 

Nemôžem brať ako konkurenciu oveľa slabšiu firmu, ako sme my, tým sa im budem prispôsobovať. Ja sa v súčasnosti pozerám po globálnych hráčoch. 

Alza je vašou konkurenciou?

Alza, alebo NAY, ktorý má aj sieť kamenných predajní. My sme však najväčší hráč spomedzi špecializovaných predajcov mobilných telefónov. 

Povedz mi jednu vec, ktorú by si chcel robiť tak, ako Alza, ale zatiaľ to nerobíš.

(ticho) Oni sú vo všetkom dobrí, ťažko vybrať jednu vec. Veľmi sa mi páčia ich výdajne, ale spravil by som ich trochu inak. Práve pracujeme na koncepte veľkej predajne, ktorú budeme otvárať v Bratislave a budeme tam mať prvky Alzy. Do roka prídeme s mnohými novými zaujímavými vecami. 

Kedysi bolo problémom kamenných predajní s elektronikou to, že mnohí ľudia ich využívali ako showroomy, kde si mohli vyskúšať produkt, o ktorý mali záujem a potom ho kúpili na internete. Funguje to tak aj u vás?

Ceny sú už dnes viac vyrovnané, takže v súčasnosti to už tak nevnímam. Navyše my vieme zákazníkom ponúknuť nové telefóny z výkupu za veľmi dobré ceny. Áno, je tu tá možnosť, že si zákazníci môžu kúpiť napríklad puzdro z AliExpressu a nie od nás, ale príde im za dva týždne a bohvie, čo im vlastne pošlú. Samozrejme, za ten čas zákazník nemá chránený mobil.

Sedíme v priestoroch zrekonštruovanej budovy smaltovne v Lučenci. Postaviť sídlo z prefabrikátov na zelenej lúke by bolo asi jednoduchšie. Prečo si sa rozhodol pre takúto investíciu? 

Hľadal som nový priestor, ktorý by bol vhodný pre našu centrálu. Videl som pár budov, novšie, aj staršie. Ale potom som prišiel sem do smaltovne. Boli tu kopy starého stavebného materiálu, keď sa pozrieš na náš Facebook, tak uvidíš, ako tento priestor vyzeral. No keď som vošiel do smaltovne, tak mi tento priestor okamžite zasiahol srdce. Hneď som to kúpil a začal som špekulovať, ako by som to zrekonštruoval.

Našiel som architektov, ktorí už mali skúsenosť s podobným industriálnym priestorom. S malou dušičkou som ich oslovil, či by sa na to mohli prísť pozrieť. Veľmi sa im smaltovňa páčila. Celá prestavba nám trvala asi rok a pol. Počas toho obdobia som neriadil len firmu, ale aj celú rekonštrukciu. Možno sa to nezdá, ale bolo tu veľmi veľa roboty. Zoberte si len steny – tie bolo potrebné obiť od omietky, potom vyškrabať špáry medzi tehlami, vykefovať, vyvapkovať, penetrovať a potom opäť vyšpárovať.

Ja mám úžasný život. Vo firme robí manželka, teraz nám už pomáha aj syn, vďaka čomu som s ním viac.

V jednom rozhovore si spomenul, že keď si otváral predajňu v Galante, tak si pochopil, že budeš musieť pracovať na sebe, aby si mohol pracovať s ľuďmi. Čo bolo najťažšie zmeniť na sebe?

Stále sa snažím meniť, učiť sa a zahodiť ego. 

Na webe máte podstránku „Majiteľ“. Nakoľko je pre teba dôležité, aby si bol identifikovateľný so značkou Mobilonline?

Ja so svojimi ľuďmi žijem. Chodím po predajniach, s každým vo firme si tykám, aj s predajcom, ktorý k nám prišiel len pred týždňom. Nad tým, či si ľudia mimo firmu spájajú moju tvár so značkou Mobilonline, som sa nikdy nezamýšľal. 

Živíš sa technológiami a tie radikálne menia svet. Myslíš si, že o desať rokov bude svet lepší, alebo horší ako dnes?

Ja vždy verím v lepší život. 

Čo si myslíš o umelej inteligencii? Bude to podľa teba hrozba, alebo príležitosť pre ľudstvo?

Dá sa povedať, že inovácie a automatizácia berú pracovné miesta. Ale otázka je, či všetci tí ľudia, ktorí dnes pracujú, aj pracovať chcú. Na druhej strane, keď sa pozerám na ľudí, ktorí nepracujú, pretože nemusia, tak si myslím, že im to mentálne neprospieva. Bez práce nie je tvoj mozog zaťažený, nemá prečo pracovať. Je otázne, či to ľudia zvládnu, ak nebudú musieť pracovať, ale budú sa celé dni napríklad hrať.

Nebudú vytvárať produkty, ani žiadne hodnoty. Ja osobne sa nerád hrám hry. Mojou hrou je môj život. Dnes si na celom svete prácou zarába peniaze len približne 45 % ľudí, do budúcna by to malo byť ešte menej. Diskutuje sa o univerzálnom základnom príjme, no nie som si istý, či to ešte viac nepoškodí našu populáciu. Keď sledujem ľudí, ktorí pracovať nemusia, lebo ich zabezpečili rodičia, tak nemám pocit, že by boli šťastní. 

Zdroj | Peter Frolo

Technológie sa čoraz viac presúvajú aj do áut. My v TECHBOXe autá testujeme už 10 rokov a podľa našich skúseností je technologicky najvyspelejšou značkou Mercedes. Ty jazdíš na rovnakej značke, aké technológie si si najviac obľúbil? Ktoré najčastejšie používaš a už by si auto bez nich nechcel?

Veľmi často používam automatizovanú jazdu, čo je funkcia, ktorá udržiava odstup od áut pred tebou, pribrzdí, ak treba. Veľmi oceňujem aj Pre-safe systém, ktorý mi pri prudkom brzdení okrem iného dotiahne bezpečnostné pásy. Špičkovo má Mercedes vyriešený senzor únavy, je až neuveriteľné, ako dobre to funguje.

Pre mňa je dôležité, aby bolo auto veľmi komfortné. Zhodou okolností som sa včera prvýkrát viezol vo svojom aute na zadných sedadlách a skúšal som všetky funkcie a tlačidlá, ktoré tam sú. (smiech) Ja považujem Mercedes za veľmi prestížnu značku, so svojím autom som veľmi spokojný. 

Mobilonline je na slovenské pomery úspešný príbeh, ty sám vyzeráš byť spokojný človek. Je niečo, čo ti podnikanie vzalo?

Nie. Iba mi dalo. Ja mám úžasný život. Vo firme robí manželka, teraz nám už pomáha aj syn, vďaka čomu som s ním viac. Som rád, že mám tento tím ľudí. Na začiatku nebolo mojím snom samotné podnikanie, ale vytvorenie tímu, v ktorom sa budem dobre cítiť. 

Ako vypneš, keď si potrebuješ od firmy oddýchnuť?

Študujem. Každý rok absolvujem nejaké vzdelávanie, minulý rok som aj spolu s manželkou chodil do Prahy na profesionálny koučing. Ja som veľmi dominantný a vtedy som si uvedomil, že môžem riadiť ľudí aj trochu inak. Tento rok chodíme na kurz, vďaka ktorému by som sa mal zlepšiť v riadení firmy, v komunikácii či v budovaní firemnej štruktúry.

Počas celého roka budem viac ako päťdesiat dní v škole a to je pre mňa relax, je pre mňa úžasné získavať nové informácie. Okrem vzdelávania ešte relaxujem pri cvičení Tai Chi a Chi Kung. Sú to meditačné cvičenia, ktoré mi pomáhajú spomaliť. Ja som totiž tak akčný človek, že aj túto kávu, ktorú pijem, mám bezkofeínovú, inak by som pobozkal celý svet. 

Zdroj | Peter Frolo
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.