- #Ekológia
- 3 min.
- 29.12.2020
Letecké palivo z oxidu uhličitého? Zaujímavá alternatíva k elektrickým strojom
Elektrické lietadlá by mohli byť tiché, ekologicky čisté a nezanechávali by na oblohe „chemtrails“, o ktorých si konšpirátori myslia všetko zlé, čo vás napadne, vrátane rozprašovania choroboplodných mikroorganizmov – a to dávno pred pandémiou Covid 19.
Lietadlá s elektrickým pohonom však majú jeden vážny problém. Tým je zásoba energie v batériách limitujúca dolet. Nahradiť súčasné veľké stroje pre transoceánske lety elektro-lietadlami pri súčasnom stave technológií nedokážeme.
Riešením by mohli byť palivové články na vodík, ktoré by vyrábali elektrinu priamo na palube počas letu. V oboch prípadoch však budú dopravcovia nútení meniť stroje v súčasných flotilách, čo predstavuje astronomické investície.
Vedci však možno našli spôsob, ako znížiť vplyv leteckej dopravy na životné prostredie a vyhnúť sa elektro pohonom. Výskumníci z Oxfordskej univerzity úspešne premenili CO2 na letecké palivo, čo by mohlo konvenčne poháňané lietadlá s nulovými čistými emisiami priblížiť realite.
Technológia spočíva v zahriatí zmesi kyseliny citrónovej, vodíka a CO2 za pomoci katalyzátora železo-mangán-draslík, pričom sa oxid uhličitý zmení na kvapalné palivo schopné poháňať prúdové lietadlá.
Hydrogenácia CO2 na uhľovodíky leteckého paliva prebieha prostredníctvom tandemového mechanizmu, v ktorom sú reakcie Reverse-Water Gas Shift reaction (RWGS) a Fischer-Tropsch synthesis (FTS) katalyzované pomocou Fe3O4 a χ-Fe5C2.
Tento postup je lacný, jednoduchý a využíva bežné komponenty. Je údajne lacnejší ako technológie, používané na výrobu vodíka z vody na palivo. Otázkou je, odkiaľ by sa potom bral vodík, ktorý sa v uvedenom výrobnom cykle takisto používa.
Výhodou takéhoto prístupu by bolo, že súčasné lietadlá so spaľovacími motormi by sa mohli stať uhlíkovo neutrálnymi. Pravda, ak by sa energia, spotrebovaná v procese výroby paliva, získavala z čistých obnoviteľných zdrojov.
Optimizmus trochu krotí skutočnosť, že technológia je zatiaľ v štádiu laboratórnych testov, pričom v týchto podmienkach vznikne iba pár gramov paliva. Aby sa mohla uviesť do praxe, je potrebné ju rozbehnúť v priemyselnom rozsahu a taktiež bude potrebné testovať spôsobilosť súčasných motorov na nový druh paliva.
Vedci však tvrdia, že po konzultáciách s partnermi z priemyslu nevidieť zásadné vedecké prekážky pri realizácii premeny CO2 na letecké palivo. Ak by sa to podarilo, bola by to schodná cesta, ako urobiť leteckú dopravu priateľskú k životnému prostrediu. Minimálne na prechodné obdobie, kým nebudú k dispozícii batérie s dostatočnou energetickou hustotou, alebo vodíkové lietadlá.