Výhody
- moderný vzhľad
- 3D palubovka
- cena
Nevýhody
- reálny dojazd
Mám rád ticho, mám rád, keď všetko spoľahlivo funguje a netreba do toho každú chvíľu vŕtať, upravovať a nastavovať. Z toho dôvodu mám rád produkty od Apple a je mi mimoriadne sympatická idea elektromobilu. Nabiješ a ideš. Potichu, kultivovane, bez častých servisných zásahov a okrem toho aj ekologicky.
Keď zastanem pred „mojim“ Peugeotom e-2008, spadne mi sánka. Vyzerá totiž naozaj špičkovo s miernymi futuristickými prvkami. Páči sa mi, že na vozidle nevidieť žiadne výrazné znaky, že ide o elektromobil. Myslím najmä tie, ktoré chcú za každú cenu auto odlíšiť, čo nie vždy výjde.
Peugeot e-2008 GT Electric je vybavený 100 kW (136 k) elektromotorom s okamžitým krútiacim momentom 260 Nm. Elektromotor ponúka nevídane rýchlu akceleráciu, o ktorej sa môže motorom na spaľovací pohon iba snívať. Kolegovia z redakcie sú už zvyknutí, no ja som si tú akceleráciu užíval každým zošliapnutím pedálu.
Li-iónová batéria má kapacitu 50 kW, čo pri kombinovanej normovanej spotrebe 18,3 kWh/100 km znamená dojazd 310 km podľa WLTP. V praxi je to, samozrejme, menej – záleží od štýlu jazdy.
Budúceho majiteľa určite poteší 8-ročná záruka, resp. 160 000 najazdených kilometrov na zachovanie minimálne 70 % dobíjacej kapacity batérie. 8 rokov je dlhá doba, koľko priemerne vlastníte auto, kým ho vymeníte?
Samostatnou kategóriou je interiér vozidla. Zrejme sa nenájde pasažier, ktorého by neohúril 3D i-Cockpit. Nejde však len o efektné zobrazenie potrebných informácií, má aj široké praktické využitie.
V 3D digitálnom prístrojovom paneli si môžete zvoliť vlastné zobrazenie, vrátane navigácie! To je extrémne praktické hlavne vtedy, keď šoférujete v noci a veľký displej vás osvetľuje. Môžete si ho vypnúť a všetky potrebné pokyny uvidíte priamo pred sebou. 3D efekt je na fotografiách ťažké zachytiť, toto jednoducho musíte vidieť, aby ste pochopili, o čom píšem.
Infotainment ponúka pestrú ponuku nastavení, spárovanie so smartfónom prebehlo bez problémov. Vyrušovalo ma, že v prípade streamovania hudby z telefónu je nutné vždy po naštartovaní opätovne prepnúť audio vstup. Týmto neduhom však trpia zrejme všetky Peugeoty a aj mnohé iné automobily.
Peugeot e-2008 ponúka 3 režimy riadenia. Pre akčnejšiu jazdu je určený režim Sport. Umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 za 8,5 s. Režim Normal slúži na bežnú jazdu poskytujúcu maximálne pohodlie. Posledný je Eco, optimalizuje jazdné vlastnosti a zvyšuje dojazd.
Na výber je tiež z dvoch režimov brzdenia. Štandardné – totožné s automobilom na konvenčný pohon, intenzívne – režim Brake, umožňuje väčšiu rekuperáciu, obmedzíte tak nutnosť používania brzdového pedálu a pri spomaľovaní dobíjate batériu. Pravdaže, nezískate tým veľa energie, ale v situácii, keď hypnotizujete dojazd, je každý kilometer navyše na nezaplatenie.
Peugeot e-2008 má množstvo výbavy, kompletný zoznam nájdete v tabuľke dole.
Kufor ponúka objem 405 litrov, resp. 1 467 pri sklopených zadných sedadlách. Na svoju triedu je to priemerná hodnota.
Pasažieri majú k dispozícii veľa odkladacích priestorov. Ja som si pochvaľoval bezdrôtovú nabíjačku na smartfón, ktorá má vyčlenený samostatný priestor, vrátane otváracieho boxu.
Na zadné sedačky sa pohodlne zmestia cestujúci s výškou do 190 cm. Sedačky sú pohodlné, to však nie je v prípade Peugeotu žiadna novinka, prekvapilo by ma to, keby to tak nebolo.
Oblejšie tvary predchádzajúceho modelu nahradili ostré hrany a zlomy tvarov, oproti minulosti je nový Peugeot 2008 až o 141 mm dlhší a 31 mm širší. Rázvor si polepšil o 112 mm a zastavil sa na hodnote 2 650 mm.
V redakcii TECHBOX-u využívame služby ZSE Drive, takže som si do smartfónu stiahol ich aplikáciu. Pomocou nej si ľahko vyhľadáte najbližšie nabíjacie stanice a zistíte, či sú voľné a podobne. Pravdaže, ZSE Drive nie je jediný poskytovateľ týchto služieb.
Ako sa na správny elektromobil patrí, môžete s ním komunikovať pomocou aplikácie MyPeugeot. S vozidlom ju spárujete zadaním VIN. Aplikácia vám dokáže napríklad po ukončení jazdy poslať mapu cesty, spotrebu paliva a štatistiky. Viete si v nej tiež pozrieť, kedy máte servisnú prehliadku.
Život s elektromobilom mimo hlavného mesta
Sieť nabíjacích staníc je na Slovensku ešte nedostatočná, čo je vzhľadom na množstvo predaných elektromobilov pochopiteľné. Výnimkou potvrdzujúcou pravidlo je Bratislava.
Cesta z Bratislavy do Žiliny prebehla na dve etapy. Začal som s veľkorysým dojazdom 299 km, čo mi musí predsa stačiť, nie? No… nestačilo.
S vyplazeným jazykom som dorazil do Trenčína, kde má ZSE Drive až 3 nabíjacie stanice a zhruba za hodinku sa batéria nabila na 80 % kapacity. Cesta domov sa teda predĺžila o polovicu.
Prešiel som teda 145 km a môj dojazd zostal na hranici 54 km. Moja priemerná spotreba bola zhruba 27 kWh, celkom rozdiel oproti deklarovanej spotrebe 18,3 kWh/100 km. Ale berme do úvahy, že som celú dobu z Bratislavy do Trenčína išiel vlastne diaľničnou rýchlosťou.
V Žiline som zaparkoval s dojazdom cca 50 km. Super, aplikácia ZSE Drive ukazuje, kde je najbližšia nabíjačka. Hurá, máme ju aj v Žiline. Na druhý deň prevetrám elektromobil po meste a potom sa vyberiem nabíjať.
Vyzbrojený skúsenosťami kolegov, beriem si so sebou MacBook na prácu a hlavne teplé oblečenie. Verte či nie, nabíjacia stanica v Žiline nie je vybavená káblami, tie si musíte doniesť so sebou. To som si žiaľ v aplikácii ZSE Drive nevšimol, mohlo ma napadnúť, že ak tu nie je CCS konektor pre rýchle nabíjanie, bude kábel potrebný. Ale tak, chyba začiatočníka.
Pozerám do kufra a fakt, nemám tu nič podobné káblu k zváračke, ale len domácu nabíjačku.
Zamierim do autosalónu Peugeot, kde mi ochotní zamestnanci pripoja vozidlo na nabíjačku a urobia zo dve presá. Po hodine a pol chcem ísť na najbližšiu nabíjačku (s káblom), do Martina. Avšak pohľad na dojazd mení moje plány. Je totiž kratší, ako meria najbližšia cesta k nej!
Napokon som použil domácu nabíjačku. Palubovka mi ukazuje 25 % kapacity batérie, 22 km dojazd a doba nabitia? Len 12 hodín, 20 minút. Pripomínam, že vzhľadom na vysoký výkon, ktorý musí nabíjačka s káblom preniesť a spracovať, sa nesmie pripájať cez predlžovačku. Aj to je dôvod, prečo ak sa rozhodnete pre elektromobil, nainštalujte si Wallbox. Pravdaže, ak máte kde, ideálne ak bývate v rodinnom dome.
Na druhej strane, keď už ste na rýchlonabíjačke, všetko ide ako po masle. Na 80 % kapacity som sa dostával rýchlo, do 30 minút. Potom sa nabíjanie spomaľuje a z rýchlosti nabíjanie 350 km/hod to klesá na 140 km/h a nižšie, posledné percentá pribúdajú naozaj pomaly.
Počas jazdenia s e-2008 som sa pristihol, že okrem sledovania premávky stále kontrolujem informácie o dojazde. Všímam si aj to, že trend predplatených služieb sa udomácňuje aj v segmente rýchlonabíjacích staníc.
A preto pozor, nie každá nabíjacia stanica funguje tak, že prídete nabijete a zaplatíte, resp. zaplatíte a nabijete. Ideálne je, ak máte zmluvu s konkrétnou spoločnosťou, tá vám pošle kartu alebo môžete, ako v našom prípade s partnerom ZSE Drive, využívať aplikáciu. O tom, že na bežných čerpacích staniciach s elektromobilom nepochodíte, je už mimo moje chápanie. Benzín, nafta, plyn áno – elektrika nie?
Nabíja sa pritom na všelijakých osamelých miestach (napríklad v Žiline pri Zimnom štadióne by sa slabšia nátura po zotmení bála). Pri obchodných centrách, alebo pred známou fastfoodovou sieťou je umiestnenie lepšie, vždy však treba byť vyzbrojený dostatkom času.
Ak sa stanete majiteľom elektromobilu s dojazdom do 300 km, ako má Peugeot e-2008, zistíte že zrazu trávite hodiny v jeho interiéri a nabíjate. Nabíjate pred cestou, nabíjate počas cesty, nabíjate keď dôjdete do cieľa. Pritom Peugeot e-2008 patrí so svojim dojazdom medzi tie lepšie elektromobily.
Chcel som ísť pozrieť svokru do Námestova, čo je zo Žiliny zhruba 100 km vzdialenosť. Bohužiaľ, cestou nie je nabíjačka ZSE a aby som dostatočne nabil u nej doma, musel by som tam prespať. Aj takéto veci budete musieť s elektromobilom riešiť. Sieť nabíjacích staníc sa však zahusťuje a už dnes napríklad v okolí Bratislavy takýto problém riešiť vôbec nemusíte.
Peugeot e-2008 GT Electric 100 kW (136 k)/50 kW |
35 590 € |
6 airbagov (predné, bočné a hlavné) |
Elektrická parkovacia brzda |
Asistent rozjazdu do kopca |
Dažďový senzor |
Tempomat /obmedzovač rýchlosti |
Active Safety Brake (automatické núdrzové brzdenie + systém varovania pred zrážkou) |
Systém sledovania mŕtveho uhla |
Predné Peugeot Full LED svetlomety + automatické prepínanie diaľkových svetiel + LED hmlovky s funkciou prisvecovania do zákrut |
Zadné LED svetlá |
Predé a zadné parkovacie senzory |
Bezkľúčový systém odomykania a štartovania vozidla s PROMIXITY senzorom |
3D digitálny prístrojový panel Quartz |
Volant z perforovanej usne s pochrómovanými prvkami |
Hliníkové pedále a oprieka nohy s nerezovým dekorom prahov bočných dverí |
Vyhrievané predné športové sedadlá so zosilneným bočným vedením, poťah Alcantara |
Bezpečnostné úchyty ISOFIX |
Bezrámové elektrochrómatické vnútorné spätné zrkadlo |
Automatická jednozónová klimatizácia |
Akustické čelné sklo |
Ambientné LED osvetlenie interiéru |
Rádio s 10″ dotykovým displejom, 3D navigačným systémom, Bluetooth, USB, Android Auto a Apple CarPlay |
Peugeot Connect SOS & Assistance |
Predná maska chladička vo farbe karosérie |
Black Diamond čierna strecha + spätné zrkadlá |
18″ zliatinové disky BUND + sada na opravu defektu, 11 kW trojfázová nabíjačka, 4 USB porty |
Pozdĺžne strešné nosiče |
Voliteľne: |
Perleťová farba karosérie |
Alarm |
Bezrôtové nabíjanie smartfónu |
Vyhrievanie čelného skla pod stieračmi |
Panoramatické otvárateľné strešné okno |
Verdikt
Z elektromobilu mám zmiešané pocity. Na jednej strane je to úžasná technológia, ale žiaľ, celkom určite má ešte pred sebou dlhú cestu. Po skúsenostiach s nabíjaním a dojazdom to vidím tak, že elektromobil s papierovým dojazdom 300 km je určený hlavne do mesta, na krátke vzdialenosti pre majiteľa s rodinným domom, ktorý má aj v zamestnaní prístup k nabíjačke.
Čo sa týka e-2008, tak okrem dojazdu, ktorý by som uvítal väčší, mu vlastne nemám ani poriadne čo vytknúť. Je to extrémne príťažlivé a moderné auto. Dokonca aj farba (modrá Vertigo), ktorá sa mi spočiatku zdala príliš cukríková, mu ohromne pristane. Francúz ponúka všetky známe výhody SUV, čo znamená lepšiu pasívu bezpečnosť a oproti sedanu menší kufor.
Ja osobne by som si nevybral doplnkovú výbavu v podobne panoramatického otváracieho strešného okna. Mal som to v jednom aute a nikdy som to nevyužil.
Jazda s elektrickým pohonom je pasia, zvlášť pre ľudí ako ja, ktorí si ticho a kultivovaný chod užívajú a nepotrebujú počuť burácanie motora. Pomerne dobre je nastavená aj cena modelu e-2008 aj v porovnaní s konkurenciou, ale nebudeme si nič nahovárať, elektromobily nie sú ľudové vozidlá a zjavne ešte nejaký čas nebudú.
Momentálne vidím takýto typ automobilu ako druhé vozidlo do domácnosti, resp. aj hlavné, ale vo väčšom meste, ktoré je dobre vybavené infraštruktúrou nabíjacích staníc. Na dovolenku napr. do Chorvátska, či Talianska, určite nepôjde s automobilom, ktorý na diaľnici prejde zhruba 200 km na jedno nabitie.
Keď si ujasníte určenie a využitie tohto automobilu, neostanete sklamaní. Budete mať v rukách krásny elektromobil s moderným pohonom, nízkymi nákladmi na prevádzku, perfektnou výbavou a skvelými jazdnými vlastnosťami.