Renault prichádza po plne elektrickom ZOE aj s elektrifikáciou vybraných modelov. Kľúčové novinky Clio, Captur a Megane ponúknu hybridný či plug-in hybridný pohon. Pozrite si naše prvé dojmy a prezradíme vám aj ceny nových modelov.
Renault príbeh E-TECH začal niekedy v roku 2010 so stavebnicou LEGO. Dobre čítate, totiž v decembri roka 2010 si technický inžinier Nicolas Fremau objednal množstvo stavebníc LEGO, pričom sa pomocou kociek rozhodol navrhnúť prototyp inovatívnej prevodovky, ktorá sa bude v budúcnosti používať v hybridnej sústave.
Doslova práca hrou, ale aj množstvo skúseností z motoršportu a účasti Renaultu na Formule 1 boli jadrom vývoja hybridných pohonných jednotiek, ktoré Renault označuje E-TECH. Teraz sa môžeme na výsledku dlhodobého vývoja zviezť, pričom by ste práve v nových modeloch mali oceniť skúsenosti tímu Renault nielen o rekuperácii energie, ale aj o používaní multimódovej prevodovky, ktorú dostávajú nové modely E-TECH.
Základom všetkých E-TECH modelov je benzínový štvorvalec a elektrický motor, ktorých kombinovaný výkon je 140 (hybrid) resp. 160 koní (plug-in hybrid). Dôležitou súčasťou je prevodovka s možnosťou jazdy v režime B, kedy vôbec nemusíte používať brzdy a maximálne sa využíva rekuperácia energie.
Hybridná technológia využíva batériu s kapacitou 1,2 kWh, s ktorou viete prejsť pár kilometrov aj v čisto elektrickom režime. Na elektrickú jazdu sú však plne pripravené plug-in hybridné modely, ktoré majú batérie s kapacitou 9,8 kWh a samozrejme ich viete nabíjať z elektrickej siete.
Ako to vyzerá v novom Renault Clio E-TECH Hybrid sa môžete pozrieť na fotografii vyššie. Batéria je uschovaná pri zadnej náprave a podľa výrobcu môžete s Cliom jazdiť až 80% času len na elektrický pohon. Tak by ste mali dosiahnuť úsporu paliva až o 40%, primerná spotreba by sa tak mala pohybovať na úrovni 4,3 l/100 km.
To sú čísla výrobcu a aká je prax? Vyskúšali sme si nové Renault Clio E-TECH Hybrid na krátkej trase v okolí Senca. Po prejdení približne 10 km sme sa dostali na spotrebu 3,9 l/100 km, avšak keď sme vyšli na diaľnicu z výjazdu Blatné tak sa nám priemerka ustálila na úrovni 6l/100 km. Reálne je tak hodnota výrobcom dosiahnuteľná, avšak záleží či budete dochádzať napríklad zo satelitu mesta po diaľnici alebo okreskami, resp. či bývate priamo v meste, kde by úspora mala byť najvyššia.
Renault Clio je moderné mestské auto, kde nás prekvapila tichosť v interiéri a najmä kvalita spracovania. Na danú triedu si dovolíme tvrdiť, že ide až o nadpriemer. To, že pod kapotou máte hybridnú technológiu prezrádza nápis E-TECH Hybrid pod pravým zadným svetlom či na stredných stĺpikoch.
Interiér zaujme moderným a sviežim dizajnom s farebnými modrými prvkami (testovaný kus), taktiež aj veľkým displejom multimediálneho systému Easy Link či plne grafickým displejom pred vodičom.
Priamo na displeji pred vami vidíte, ako sa práve hybridný režim správa. Presne viete, kedy jazdíte na batériu, kedy motor nabíja batériu, kedy sa rekuperuje či kedy dochádza k zapojeniu oboch motorov – spaľovacieho a elektrického naraz. Práve pri dynamickej jazde či silnej akcelerácii dosiahnete plný výkon hybridného pohonu. Stav nabitia batérie vidíte v ľavej časti, podobne ako v pravej sa zobrazuje stav paliva v nádrži.
Režim EV, teda jazdu na čisto elektrický pohon si viete vyvolať aj samostatným tlačidlom EV v paneli pod hlavným displejom.
Volič automatickej prevodovky má aj nový režim B, kedy automobil maximálne rekuperuje a vlastne v tomto prípade stačí používať len plynový pedál. Keď dáte nohu z plynu, auto pohonnou sústavou a nápravami brzdí, skutočne nemusíte vôbec siahnuť na brzdy. Navyše v tomto režime sa efektívne nabíja batéria.
Jazda čisto na elektrický pohon je však krátka, počítajte s elektromotorom najmä pri rozjazdoch či krátkych trasách pri hľadaní parkovacieho miesta na parkovisku. Podľa stavu batérie prejdete na elektrinu len jednotky kilometrov, i tak môže byť v konečnom dôsledku úspora paliva veľká.
Všetky nastavenia vrátane toku energie vidíte na hlavnom displeji. Mimochodom batéria je tu znázornená graficky pomerne veľká, v skutočnosti je výrazne menšia ako ju znázorňuje grafika. V menu si môžete zvoliť aj jazdné režimy Multi Sense, kde nechýba My Sense, kedy necháte správanie sa automobilu na tvorcoch modelu s cieľom maximálne efektívnej jazdy.
Koľko za Clio E-TECH hybrid zaplatíte? Cena začína na 18 900 eur pri výbave ZEN, pričom za R.S. Line E-TECH verziu zaplatíte 22 500 eur. Rozdiel je vo výbave, pohonná jednotka je identická.
Z nášho pohľadu najzaujímavejšou novinkou je určite Renault Captur plug-in hybrid. Ten už reálne aj nabíjate a ponúkne výkonnejšiu jednotku s výkonom 160 koní. WLTP ukazuje priemernú spotrebu 1,4 l/100 km, čo je síce pekná hodnota, ale to by ste museli nabíjať neustále. Dojazd na elektrinu výrobca udáva okolo 50 km v kombinovanom cykle. Čisto elektricky pritom môžete jazdiť aj diaľničnými rýchlosťami do 135 km/h.
Captur E-TECH Plug-in hybrid vyzerá veľmi dobre, v testovanej modrej sa nám veľmi páčil. K dispozícii je pritom jediná výbava INTENS, za ktorú zaplatíte 29 000 eur. Je tu vcelku dostatok moderných technológií vrátane zadnej parkovacej kamery, ale adaptívny tempomat žiaľ ani pri tejto cene nie je štandardom.
Aj tu spoznáte Plug-in hybridný Captur podľa označenia E-TECH vzadu a na stredových stĺpikoch.
Keď sme Captur prevzali, dojazd na elektrinu ukazoval 51 kilometrov. Poteší vás, že tu dostanete veľký 10-palcový prístrojový digitálny panel s naozaj peknou a prehľadnou grafikou.
Keďže sme na jazdu mali len približne polhodinu, rovno sme si zvolili elektrický režim a skúšali ako sa Captur správa pri jazde len na elektrinu. Akceleruje výborne, ale od rýchlosti cca. 80 km/h sme nemali pocit, že pod kapotou máme 160 koní, akosi Captur ťahal „slabšie“.
Počas jazdy môžete na veľkom Easy Link displeji sledovať tok energie alebo aj aktuálnu spotrebu, ktorá je samozrejme pri jazde na elektrinu v kWh/100 km.
Ak dupnete na plynový pedál, pridá sa aj benzínový štvorvalec. Celkovo je pohon zvládnutý dobre, opäť musíme pochváliť ticho v kabíne aj kvalitu spracovania.
Prešli sme s Capturom trasu 30,6 kilometra s priemernou spotrebou 17,3 kWh/100 km. Spotrebu považujeme za dobrú, pokiaľ budete auto vlastniť, určite sa dostanete aj na lepšie hodnoty, keďže sa s autom lepšie zžijete. Dojazd sme mali 13 kilometrov, takže s testovačkou by sme určite 40 km prešli, udávaných kombinovaných 50 by sa nám však prejsť nepodarilo. Reálne si však vieme predstaviť, že to dáte a 50-ka bude štandardným dojazdom.
Asi najviac nás na novinke zamrzel výkon nabíjania, a to len 3,6 kW. Ak si kúpite plug-in hybrid a máte doma Wallbox, nebude sa vám chcieť čakať na nabitie batérie 2-3 hodiny. To isté totiž platí, ak auto nabíjate na verejných nabíjacích staniciach. Rozhodne tu mal byť povolený výkon nabíjania 7,4 kW a kľudne aj 11 kW. Keď aj nie štandardne, tak aspoň za možný príplatok. Z bežnej siete budete batériu nabíjať približne 5 hodín.
Treťou novinkou je Megane Grandtour E-TECH Plug-in hybrid. V podstate tu žiadne rozdiely v pohonnej sústave nečakajte. I keď paradoxne je tu menší kufor ako má Captur, do Capturu dáte 557 l batožiny, v prípade Megane len 447 l. Inžinieri tu batériu vyriešili inak ako v Capture, čo je škoda najmä ak máte väčšiu rodinu.
Taktiež interiér nám po presadnutí z moderného Capturu už prišiel zastaralý, i keď i tu dostanete Easy Link s nastaveniami Multi-Sense.
K dispozícii je aj možnosť zapnutia režimu E-SAVE, ktorý vám zabezpečí zachovanie dostatku energie v batérii, ak chcete na konci cesty jazdiť v plne elektrickom režime. V praxi to znamená, že batériu systém ponechá nabitú na približne 40% a pravidelne ju bude nabíjať, aby ste v prípade potreby mohli jazdiť len na elektrický pohon.
Megane Grandtour E-TECH Plug-in hybrid je v základnej verzii ZEN o 210 € lacnejší ako Captur, v prípade R.S. Line verzie, ktorú sme mali k dispozícii, počítajte však už s cenou 32 290 €.
Musíme uznať, že E-TECH v nových modeloch Renault má zmysel, i keď v plug-in hybridných verziách bude chýbať rýchlejšie nabíjanie. Ceny modelov tiež nie sú najnižšie, ale ak chcete byť viac ekologický a v konečnom dôsledku aj šetriť pri prevádzke a hltaní kilometrov, je dobré E-TECH verzie zvážiť. Ktorý z trojice nových modelov by ste si vybrali vy? U nás jednoznačne víťazí Captur E-TECH Plug-in hybrid.