Sir James Dyson, britský vynálezca akého má svet raz za storočie, už pred rokmi koketoval s myšlienkou plne elektrického vozidla. Pred pár rokmi ako multimiliardár si tento sen chcel splniť a priniesť na trh elektromobil ako žiadny iný. Z vlastného vrecka dal do projektu stovky miliónov, aby po pár rokoch projekt za 2,5 miliardy zastavil pre nerentabilnosť. Dnes prezrádza čo bolo dôvodom.
Rok 2019 nebol pre Sira Jamesa Dysona veľmi príjemný, no ako vždy, určite aj teraz sa z neúspechu poučil a zobral z neho to najlepšie. Vedeli ste napríklad, že jeho prelomový cyklónový bezvreckový vysávač mal viac ako 5 000 neúspešných predchodcov, na ktorých testoval svoje prevratné myšlienky?
Dyson už desiatky rokov sníval o tom, že doprava či už osobná, alebo nákladná môže byť menej škodlivá. Už v 80. rokoch navrhoval špeciálne filtre pre nákladné automobily, ktoré by znižovali mieru znečisťovania. Postupne Dyson zistil, že filtrami znečisťovanie nedokáže zastaviť a tak začal s vývojom vlastného automobilu, na elektrický pohon.
Podľa vlastných slov, bol jeho elektromobil prelomový z viacerých smerov, tímu sa vraj podarilo vyriešiť veľké množstvo problémov, ktoré prichádzajú s automobilmi na elektrinu. Čas však ukázal, že tvoriť vlastný elektromobil, hlavne pre firmu bez automobilového zázemia je extrémne náročné, hlavne finančne. Hoci Sir James Dyson je najbohatší Brit, aj on si uvedomil, že vyvíjať produkt, ktorý by mal byť stratový, alebo ktorý by nikto kvôli extrémne vysokej cene nekupoval, je zbytočné.
Začiatkom októbra minulého roka preto Dyson oznámil, že končí s vývojom elektrického automobilu. Nepríjemná správa určite ovplyvnila stovky inžinierov a dizajnérov, ktorí sa vývoju venovali, no Dyson pre ne určite našiel nové miesta vo firme. Dyson vo svojom nedávnom vyjadrení potvrdil, že pre klasických výrobcov sú elektromobily stratové, no ich straty vedia kompenzovať predajom klasických automobilov so spaľovacími motormi.
Sir James Dyson potvrdil, že neľutuje program elektromobilu. Aj to, kam projekt dotiahli je podľa neho obrovský inžiniersky úspech a riešenia, ktoré vyvinuli vedia využívať v iných produktoch značky.
Dyson prezradil aj to, že ich elektromobil bol vyvíjaný ako platforma, podobne ako to robia veľké automobilky. Vďaka tomu by bolo možné zmeniť karosériu na akúkoľvek inú, pričom platforma by bola identická. Prvým bolo SUV, keďže SUV sú najobľúbenejšie vozidlá pre majetnejších, ktorí by boli, resp. mohli byť ochotní kúpiť si aj drahší elektromobil.
Samozrejme, SUV bolo prešpikované technológiami, vrátane adaptívneho podvozku. Presne 5-metrové vozidlo malo byť postavené na obrovských 24-palcových diskoch z ľahkých zliatin. Práve ich veľkosť mala byť podľa Dysona účelová – tlmí nerovnosti a výmole na ceste a kolesá majú zároveň nízky valivý odpor. Aj ich umiestnenie malo byť špeciálne – v samotných rohoch karosérie pre čo najlepšiu ovládateľnosť, ale zároveň aj pre čo najväčší priestor vo vnútri.
Prepracovaný bol aj vnútorný priestor, ktorý sám Dyson chcel mať podľa seba. Podľa vlastných slov mu nesmierne vadili klasické autosedačky, ktoré žiadne neponúkali kvalitnú bedrovú opierku. Aj preto sú autosedačky vo vnútri s unikátnym dizajnom. Možno to tak nevyzerá, ale elektromobil Dyson mal mať tri rady sedačiek a ponúknuť miesto pre 7 cestujúcich, dospelých cestujúcich.
Unikátna mala byť aj filtrácia vzduchu, s čím má Dyson ako tvorca špičkových vysávačov bohaté skúsenosti. Z ako iného sveta mal byť i volant, na ktorom mali byť všetky dôležité ovládacie prvky, a to vrátane ovládania klimatizácie či GPS navigácie.
Elektromotory vlastnej výroby mali byť na oboch nápravách, pohon 4×4 by bol tak už základom. Aj batérie boli vyvíjané špeciálne pre vlastnú platformu. Mali byť súčasťou karosérie. Ak by ste teda čakali, že Dyson dovedie tzv. swapovanie batérií k dokonalosti, možno by ste boli sklamaní. Dyson myslel viac na bezpečnosť a tuhosť karosérie. Napriek tomu malo byť možné vymieňanie či opravovanie v budúcnosti jednoduché.
Elektromobil mal disponovať 200 kW výkonom s maximálkou 200 kkm/h. Tým najzaujímavejším mal byť ale dojazd – 965 km, čím by sa stal prelomovým elektromobilom sveta. Práve batérie a ich vývoj sa ale stali pre elektromobil „smrteľnými“. Súčasné technológie nie sú dostatočné pre také dojazdy, vlastná batéria typu solid state mala klasické Li-Ion prekonať, no jej vývoj a výroba by boli príliš finančne náročné. To by sa muselo nutne pretaviť do ceny automobilu, ktorá by sa pohybovala na úrovni 150 000 libier.