Reklama

Cessna 208B je momentálne najväčšie plne elektrické lietadlo na svete

Zdroj | Magnix
Richard Pliešovský
Zdroj | Magnix
Zdroj | Magnix

Cessna 208B Grand Caravan s upraveným elektrickým pohonom urobila vo Washingtone prvý skúšobný let vďaka pohonnému systému Magnix Magni500. Svet je tak zas o niečo bližšie k skutočnému e-lietaniu.

Za týmto pozoruhodným výsledkom stoja spoločnosti Magnix a AeroTEC. Ich upravený Grand Caravan Cessna 208B, ktorý jeho tvorcovia označujú ako eCaravan, vzlietol 28. mája 2020 z medzinárodného letiska v okrese Grant County (Washington) a letel 30 minút. Namiesto štandardného motora s turbovrtuľovým motorom využíval motor Magnix Magni500 s výkonom 750 koní.

CEO Magnixu, Roei Ganzarski, povedal pre portál FlightGlobal, že let bol bezchybný a označil ho ako „skutočne významný okamih pre letectvo“.

Pozrite si

Elektrické lietadlo Alice – zmení regionálne lety?

Cessna so sídlom vo Wichite, divízia Textron Aviation, vyrába Grand Caravany vybavené turbomotormi PT6A Pratt & Whitney Canada PT6As výkonom 867 koní (647 kW). Lietadlo pojme 10 až 14 osôb.

Zdroj | Magnix

„ECaravan“ upravili inžinieri z AeroTEC-u a dokázali tak, že malé, plne elektrické lietadlá dokážu už dnes reálne uskutočňovať a prevádzkovať lety na krátkych trasách, ktoré sú pre bežné letecké spoločnosti nerentabilné. Náklady na 30-minútový let vyjdu na 6 dolárov za elektrinu.

Magnix a AeroTEC prezentujú ich upravené Grand Caravany ako ideálne riešenie pre prevádzkovanie trás do 800 kilometrov. Tie spájajú americké mestá v rámci regiónov, a práve tam je aj najväčšia medzera na trhu.

Podľa zvolenej konfigurácie môže Grand Caravan poháňaný motorom Magni500 prepraviť 4 až 5 cestujúcich na letoch do 160 kilometrov, berúc do úvahy rezervnú energiu. 

Pozrite si

Heaviside je super tiché osobné elektrické lietadlo s vertikálnym vzletom

Magnix a AeroTEC pracujú na certifikácii lietadla, ktorá má byť dokončená do konca budúceho roku. Dovtedy bude podľa Ganzarského technológia batérií natoľko pokročilá, že „eCaravan“ dokáže prevádzkovať 160-kilometrové lety s plným vyťažením (9 cestujúcich).

Magni500 na Grand Caravan poháňa 750 voltový lítium-iónový batériový systém s hmotnosťou zhruba jednej tony. Magnix zároveň skúma ďalšie technológie vrátane lítium-sírových batérií a vodíkových palivových článkov.

Zdroj | Magnix

Momentálne je dĺžka nabíjania zhodná s dĺžkou letu. To znamená, že po 30-minútovom lete bude treba lietadlo dať na nabíjačku na 30 až 40 minút.

Ceny elektrickej Cessny nepoznáme, Ganzarski však naznačil, že je o tento model oveľa väčší záujem, ako spoločnosť očakávala. Momentálne je Cessna 208B Grand Caravan najväčšie plne elektrické osobným resp. nákladné lietadlo, ktoré doteraz úspešne letelo.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.