Výhody
- Vydarený dizajn
- Asistencia z prvého zašliapnutia
- Možnosť dvoch batérií
Nevýhody
- Premrštená cena
- Displej zobrazuje iba základné parametre
- Ťažšia manipulácia s batériou
Bicykle sa opäť vo veľkom vracajú do ulíc po početnej zimnej redukcii a neplánovaných karanténnych opatreniach. Spolu s nimi sa medzi klasickými „šlapátkami“ objavujú každoročne viac populárnejšie elektrobiky, resp. ľubozvučnejšie elektrobicykle, či elektrické bicykle.
Tentokrát sa mi dostal pod ruky ďalší kus kvalitnej práce z nemeckej dielne Haibike. Konkrétne model SDURO FullSeven LT 7.0, ktorý očaril nielen svojím elegantným a zároveň jemne agresívnym dizajnom už na prvý pohľad, ale aj výdržou a výkonom v záťaži.
Dovolím si tvrdiť, že stále v prevažnej miere spoločnosť vníma elektrické bicykle ako príliš veľkého pomocníka a nevhodného partnera na poriadnu cyklistiku. Prekvapivé je, že tento názor zatiaľ neprestajne pretrváva v početnejších radoch než by sa čakalo. Koniec koncov potvrdzuje to i môj článok z pred troch rokov venovaný totožnej značke Haibike, vtedy k SDURO HardNine 6.0 2017.
A i napriek pokroku na trhu elektrických bicyklov za ten čas, nemenne platí veta z daného článku, citujem sa: „Šliapať do pedálov sa musí a rovnako to platí aj pri elektrobicykloch. Keby nie, museli by sa volať motorky.“
Čaro elektrických bicyklov spočíva v možnosti výberu obťažnosti. Náročnejšiu cyklistiku dosiahnete s vypnutým elektromotorom, a to z dôvodu celkovej hmotnosti, ktorá je aj napriek hliníkovému rámu stále relatívne ťažkých 22,2 kilogramov.
Neviem či je to dobre zvládnutými prevodmi, ale napriek tejto hmotnosti elektrický bicykel aj s vypnutým motorom jazdí perfektne a po rovine som sa neunavil tak ako to bolo pri podobných predchodcoch. Na druhej strane pri ceste do kopca už musíte byť odkázaný na elektrický pohon.
Haibike Sduro FullSeven LT 7.0 ponúka výkonný 250-wattový motor Bosch CX, ktorý ponúka funkciu pohon od prvého zašliapnutia do pedálov. Funguje to perfektne najmä pri prudších kopcoch, kedy majú aj bežné bicykle problém rozbehnúť sa.
Haibike sa drží svojich štyroch režimov obťažnosti. Režim s najväčšou záťažou na elektromotor je Turbo. Pri tomto režime sa z kopcov stávajú vaši priatelia, či skôr ani poriadne nepostrehnete, že stúpate. Musím však vyviesť z omylu tých, ktorí práve prevracajú oči so slovami „takže je to motorka“. Omyl. Pri náročných stúpaniach a kopcoch s veľkým prevýšením sa do pedálov skrátka musíte poriadne oprieť.
Na rovinke postačuje jemné našliapnutie a Sduro FullSeven 7.0 vás hravo popostrčí až na rýchlosť 25 km/h. Do tejto rýchlosti je pomoc elektromotora citeľne rozoznateľná, najmä v móde Turbo i EMTB. Akonáhle prekročíte túto hodnotu, „výpomoc“ rapídne klesá. Po prekročení 25km/h bicykel vypína asistenčnú pomoc, keďže európska legislatíva väčšiu maximálnu rýchlosť elektromotoru nepovoľuje.
Na bicykli tiež oceníte funkciu asistenčného pohonu pri tlačení elektrobicykla, ktorá vám značne uľahčí trápenie. Do prudkého kopca však stále nefunguje a je určená skôr na rovinatú cestu. Z ďalších funkcií si zamilujete teleskopickú sedlovku, ktorú si pohodlne nastavíte jedným tlačidlom na riadidlách.
Monochromatický displej Bosch Purion s podsvietením zobrazuje základné informácie o rýchlosti, zvolenom režime a dojazde. Uvítal by som trochu prepracovanejší systém, ktorý by mohol ukazovať aspoň prejdenú vzdialenosť či aktuálny čas, no asi chcem od bicykla, ktorý sa predáva za cenu ojazdeného auta, veľa.
Čím „aktívnejší“ ePohon zvolíte, tým menší dojazd vám zostane, resp. rýchlejšie klesne. Pri nastavení Turbo, kedy vám bicykel najviac pomáha, môžete prejsť cca 60+ kilometrov na jedno nabitie. Pri najnižšej asistencii Eco+ presahuje dojazd 110 kilometrov. Samozrejme tento elektrobike okrem niekoľko-módového ePohonu disponuje aj štandardnými prevodmi na aké sme zvyknutí.
Haibike Sduro FullSeven 7.0 má osadené 27.5“ kolesá, ktoré výborne sedia aj na horskom kamennom teréne. Vyzdvihnúť tiež musím skvelé predné aj zadné odpruženie, ktoré oceníte v nerovnom teréne. Samozrejmosťou sú hydraulické brzdy.
Oproti SDURO HardNine 6.0 2017, ktorý som testoval v roku 2017, má Haibike Sduro FullSeven 7.0, podľa môjho názoru, estetickejšie a štýlovejšie spracovanie. Celkovo sa však Haibike drží svojho osvedčeného dizajnu.
Hlavnou výhodou tohto bicyklu je možnosť doplnkovej batérie, ktorú si viete pripevniť na rám bicykla a tým zvýšiť jeho celkový dojazd. Hlavná elektrická batéria Bosch PowerTube 625Wh je integrovaná do rámu a stáva sa tak prirodzenou súčasťou bicyklu. Dizajnovo takéto umiestnenie batérie vyzerá dobre, no z praktického hľadiska sa batéria trochu horšie vyberá. Nabíjanie trvá maximálna 3,5 hodiny pri úplne vybitej batérii.
Z ďalších špecifikácií, Haibike ponúka reťaz Sram SX Eagle, prevodník Sram X-Sync a brzdy Magura MT5. Pneumatiky sú Schwalbe Nobby Nic Evo Snakeskin.
Haibike Sduro FullSeven 7.0 bol otestovaný na takmer všetkých druhoch terénu. Okrem snehu. Elektobike tak zvládol náročný horský a lesný terén, ale aj klasickú a nenáročnú cestnú vozovku.
Ak by ste radi prešli z auta na ekologickejšiu formu dopravy, no až tak radikálny krok aby ste sadli do MHD nezvažujete a navyše cestovať „obyčajným“ bicyklom sa vám nechce, máte možnosť zvoliť túto, od kolobežiek úrazovo menej nebezpečnú alternatívu v podobe elektrického bicykla Haibike Sduro FullSeven 7.0.
Zaujímavý pohľad na elektrický bicykel ponúka náš dvorný časopisový fotograf Peter Frolo, ktorý si mal možnosť Haibike Sduro FullSeven LT 7.0 vyskúšať a ako cyklista-začiatočník si ho zamiloval a to už od prvej cesty do karpatských lesov. Okrem odpruženia v prednej aj zadnej časti bicykla, si nevedel vynachváliť asistenčný pohon, ktorý mu spríjemnil športový zážitok z lesnej cyklo-turistiky. Kopce neobľubuje, no s týmto bicyklom bolo ich zdolávanie jedna radosť.
Elektrický bicykel je zároveň ideálny ako voľnočasová aktivita, v rámci ktorej si môžete postupne posúvať svoj level a zároveň prejsť oveľa viac kilometrov než s bežným bicyklom. Navyše s Haibike Sduro FullSeven 7.0 sa nič nestane ani keď tú pomyselnú latku zdvihnete naraz príliš. Je to skutočne parťák, ktorý vás podrží a nesklame. Pokiaľ ho nezabudnete pred cestou adekvátne nabiť.
Cena 4 999 € sa rozhodne na prvý pohľad zdá prestrelená. Možno aj na ten druhý. Ale tretím pohľadom zistíte, že Haibike Sduro FullSeven 7.0 ponúka prvotriednu nemeckú kvalitu, parádny výkon, neskutočný pocit z jazdy a štýlový dizajn pre neho aj pre ňu. Nie som zástancom toho, aby elektrobicykel nahradil klasický bicykel, ale Haibike Sduro FullSeven 7.0 dáva do popredia celkom nevídaný pocit a zážitok z cesty, ktorý na cyklotúre s bežným bicyklom nezažijete.