BMW, Hyundai a Toyota pokračujú vo vývoji technológií vodíkových palivových článkov pre osobné autá, čoraz viac automobiliek však túto cestu opúšťa.
Patrí k nim napríklad Honda, alebo Volkswagen, ktorý svoje Stop vývoju vodíkových áut oznámil minulý mesiac so slovami: „Všetko hovorí v prospech batérií a prakticky nič nehovorí v prospech vodíka“.
V trochu inej situácii sa nachádza Daimler, ktorý pracuje na vozidlách s palivovými článkami už viac ako 30 rokov. Minulý týždeň automobilka oznámila, že bude spolupracovať so spoločnosťou Volvo Trucks na vývoji palivových článkov pre ťažké vozidlá v rámci spoločného podniku.
Na druhej strane Mercedes-Benz, ktorý patrí do spoločnosti Daimler, končí svoj program vývoja osobných automobilov poháňaných vodíkovými palivovými článkami.
Automobilka už niekoľko desaťročí pracuje na vývoji vodíkového auta, ktoré by malo dlhý dojazd, rýchle tankovanie a ako splodiny by produkovalo len vodnú paru.
Výsledkom tohto zámeru je vodíkový Mercedes-Benz GLC F-Cell, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s Fordom a Nissanom v roku 2013. Automobilka však z tohto modelu vyrobila iba niekoľko stoviek kusov. Dôvodom sú vysoké výrobné náklady. Autá sa používali hlavne na obchodné prezentácie, ale nedostali sa do komerčnej ponuky.
Firma pripúšťa, že výroba vodíkových áut je príliš drahá, keďže náklady predstavujú minimálne dvojnásobok oproti ekvivalentnému batériovému elektromobilu. V súčasnosti k tomu treba prirátať tiež prevádzkové náklady, ktoré sú pri vodíku oproti elektrine takisto niekoľkonásobne vyššie.
Šéf výskumu Daimler Markus Schäfer v januári uviedol: „Palivové články fungujú skvele. Je tu len problém s nákladmi“. Veľkosériová výroba, ktorá by mohla čiastočne znížiť náklady na palivové články pre osobné autá sa však pod značkou Daimler konať nebude.
Spoločnosť ohlásila ukončenie vývoja palivových článkov tejto kategórie, aj koniec výroby modelu Mercedes-Benz GLC F-Cell.
Napriek tomu, že sa Daimler vzdal vodíka pre osobné vozidlá, bude pokračovať v práci na systémoch palivových článkov pre ťažké úžitkové autá. Dôvodom sú výhody pohonnej jednotky s palivovými článkami pre veľké nákladné vozidlá, kde by veľké batérie mohli pridávať priveľkú hmotnosť a vyžadovali by dlhé nabíjanie.
Cieľom partnerstva Daimler-Volvo je uviesť na trh ťažké ťahače a nákladné autá poháňané vodíkom v druhej polovici tejto dekády. Generálny riaditeľ spoločnosti Daimler Trucks Martin Daum si však myslí, že 200 miliónov EUR, ktoré plánujú obe spoločnosti do spoločného projektu investovať, nebude stačiť na posunutie technológie do výrobnej fázy.
Uvidíme, čo urobia s trhom elektrické ťahače ako Tesla Semi, ktoré už budú v tom čase v predaji.