Reklama

Najvýkonnejší elektromotor na svete? Kandidátov je viac

Zdroj | Autoblog
Juraj Procházka
Zdroj | Autoblog
Zdroj | Autoblog

Ak by sme sa bavili o hokejistoch, odpoveď je jasná – najlepší je stále Wayne Gretzky. Pri elektromotoroch je to už zložitejšie. V posledných dvoch rokoch sa s kandidátmi na víťaza roztrhlo vrece.

Spoločnosť Avid uviedla, že jej motor Evo Axial Flux dosahuje „jednu z najvyšších použiteľných hustoty výkonu a krútiaceho momentu z elektromotorov dostupných na trhu“.

To isté ale tvrdí aj Yasa a spoločnosť Equipmake hovorí, že jej elektromotory sú z hľadiska výkonovej hustoty svetová jednotka.

Elektromotor Equipmake dodá pri hmotnosti 9,98 kg výkon 220 kW, takže dosahuje výkonovú hustotu až 22 kW/kg. Pre porovnanie, väčšina súčasných elektromotorov končí na 5 kW/kg a motor v Tesle Model S 8,4 kW/kg. Väčšia gravimetrická hustota výkonu znamená, že môže byť použitý ľahší a menší motor pri rovnakom výkone, čo pri elektromobiloch pomáha zvýšiť dojazd.

Pozrite si

BULLS má prvé elektrobicykle s odnímateľným elektromotorom

Najnovšie sa však objavil nový hráč, ktorý sa uchádza o stupne víťazov. Spoločnosť Linear Labs vyhlasuje svoj motor s názvom Hunstable Electric Turbine (HET) za „majstra sveta“ medzi elektromotormi, uvádza magazín Autoblog.

Zdroj | Linear Labs

HET je výsledkom práce Freda Hunstablea, ktorý roky navrhoval elektrickú infraštruktúru pre jadrové elektrárne v USA, a jeho syna Brada Hunstablea, spoluzakladateľa streamingovej služby Ustream. Tú v roku 2016 kúpila za 150 miliónov dolárov IBM.

Zdroj | Linear Labs

Rozhodujúcou výhodou nového motora je, že aj pri veľmi nízkych otáčkach vyrobí pri rovnakej veľkosti, rovnakej hmotnosti, rovnakom objeme a rovnakom množstve vstupnej energie minimálne dvoj- až trojnásobok krútiaceho momentu ľubovoľného elektromotora od konkurencie, a to s vysokou účinnosťou v celom rozsahu krútiaceho momentu a otáčok, tvrdí Linear Labs. Firma má doteraz na svoje elektromotory 25 patentov.

V čom je Hunstable Electric Turbine výnimočná? Odkedy si Nikola Tesla v rokoch 1886 až 1889 patentoval vynálezy moderného trojfázového štvorpólového indukčného motora, sa elektromotory príliš nezmenili. Používajú sa dve koncepcie s cievkami a permanentnými magnetmi.

V motore s radiálnym indukčným tokom sa jedna zložka točí vo vnútri druhej (ako malý kotúč vo väčšom stacionárnom). V usporiadaní s axiálnym indukčným tokom sa komponenty otáčajú vedľa seba ako dva zotrvačníky po stranách strednej stacionárnej dosky.

Zdroj | Linear Labs

Linear Labs vytvorili kombináciu konštrukcií axiálneho a radiálneho toku v jednom motore. HET tvoria štyri rotory obklopujúce stator. Centrálny rotor sa točí vnútri statora a vytvára jeden zdroj toku. Druhý rotor sa točí mimo stator a vytvára druhý zdroj toku. Na ľavom a pravom konci statora ležia dva ďalšie rotory, ktoré v podstate tvoria motor s axiálnym tokom. V podstate ide o dva sústredné radiálne motory medzi dvoma axiálnymi.

Pozrite si

Sú elektromobily väčšou záťažou ako dieselové motory?

HET pri použití diskrétnych pravouhlých cievok vložených do pólov statora potrebuje o 30% menej medi ako motor podobnej veľkosti.

Brad Hunstable si však myslí, že HET by sa mohol uplatniť v elektromobiloch, pretože dokáže dodať krútiaci moment pri otáčkach, ktoré zodpovedajú konečnému použitiu. Súčasné motory elektrických áut sa točia oveľa rýchlejšie ako kolesá, takže väčšina vozidiel používa redukčný prevod. S novým motorom by automobilky mohli teoreticky tento prevod vyradiť, znížiť hmotnosť a zlepšiť účinnosť hnacej sústavy.

Zdroj | Linear Labs

To by mohlo viesť následne k zníženiu potrebnej veľkosti batérie, alebo, naopak, k zvýšeniu dojazdu s rovnakou batériou. Linear Labs tvrdí, že HET by mohol zvýšiť dojazd o 10%.

Automobilky však zatiaľ nadšenie Linear Labs nezdieľajú. Nový motor by si vyžiadal podstatné konštrukčné zmeny celých pohonných systémov a nové riešenie by nemuselo byť lacnejšie, ako elektromotor s prevodovkou.

Je možné, že HET sa spočiatku uplatní u luxusnejších modelov. Linear Labs už s niektorými automobilkami rokujú a do sériovo vyrábaných vozidiel by sa nový motor, ktorý jeho vynálezcovia považujú za „kvantovú zmenu“, mohol dostať do troch, až piatich rokov.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.