Technický riaditeľ spoločnosti Continental, jedného z najväčších dodávateľov komponentov pre automobily, Dirk Abendroth, je vo funkcii len asi rok, ale vníma, že vo výrobe áut dochádza k zmene paradigmy. Jej dôvodom je prechod od tradičných spaľovacích pohonov k elektrickým.
O elektromobiloch má pritom vedomosti takpovediac z prvej ruky. Predtým, ako sa pred rokom pripojil ku Continentalu, viedol sekciu elektrických pohonov pre BMW i3 a i8 v bavorskej automobilke.
Teraz v rozhovore pre magazín Electrek uviedol, že elektrická mobilita je skutočnou revolúciou v doprave, aj vo výrobe automobilov. Dôvodmi sú zníženie emisií CO2 (respektíve uhlíkovej stopy), nové možnosti dizajnu a radikálny posun vo výrobe.
Abendroth sa domnieva, že elektromobily sú jediným spôsobom, ako primerane znížiť emisie CO2. Nevedno, či vodíkové palivové články ako zdroj energie považuje za marginálnu technológiu, alebo z hľadiska pohonu zahŕňa vodíkové autá medzi elektromobily, ktorými fakticky sú.
CTO Continentalu verí, že vodiči jazdiaci hlavne v meste na kratších trasách, budú prvou vlnou zákazníkov, ktorí si osvoja elektromobily. Tí čo najazdia denne napríklad 150 km a viac, budú s nákupom váhať dlhšie. Zlepšujúci sa dojazd elektrických áut a zahusťujúca sa sieť rýchlonabíjacích staníc však postupne zníži bariéry aj v tomto segmente.
Bez ohľadu na rozdiely v akceptácii elektromobilov rôznymi skupinami spotrebiteľov však Abendroth tvrdí, že dôjde k revolúcii.
„Keď sa dostaneme do štádia, že automobilky nedokážu splniť dané limity emisií CO2, budú musieť zmeniť svoje portfólio so zameraním sa na ekologickejšie technológie s nižšími emisiami. Tento trend príde a zmení pravidlá hry“, myslí si Dirk Abendroth. „A pokiaľ ide o vplyv a náklady na výrobu, je to revolúcia.“
S posunom k elektrickým pohonom vstupuje podľa Abendrotha dizajn vozidiel do novej slobodnej éry. Elektromotor je podstatne menší ako spaľovací motor. Firewall v elektrickom vozidle sa výrazne posúva dopredu, čo pridáva priestor približne 20 až 50 centimetrov, čo je už fakticky rozdiel medzi strednou a vyššou triedou vozidiel. Tento priestor získaný navyše znamená pohodlnejšiu kabínu.
Pri elektromobiloch naviac odpadávajú základné problémy týkajúce sa dizajnu interiéru. Nie sú potrebné rôzne tunely pre vedenie technologických súčastí, preto v elektromobile máte iba rovnú podlahu. Sedadlá sa tak môžu pohybovať ľubovoľným smerom, alebo sa dokonca otočiť. A existujú aj ďalšie výhody pre konštruktérov a používateľov plynúce z elektrickej hnacej sústavy.
Prechod na sériovú výrobu elektromobilov si vyžiada miliardové investície v automobilkách. Pre konštrukčné rozdiely v pohonoch, aj v kabínach bude potrebné budovanie samostatných nových výrobných liniek. A budú sa musieť prispôsobiť aj dodávatelia komponentov. Continental to vníma veľmi citlivo a už dnes dodáva široké portfólio dielov pre elektromobilitu a nabíjanie.
Ale tieto investície sa už reálne dejú. Napríklad GM investuje 2,4 miliardy USD do svojho závodu Detroit-Hamtramck, ktorý bude vyrábať výlučne elektromobily. Netreba pripomínať Teslu, ktorá práve koncom minulého roku spustila svoju tretiu gigafabriku v Číne a rovnakým trendom postupujú prakticky všetky významné značky.
Na cestách to možno stále nevidíme, ale je to tak – revolúcia prichádza. A nemyslí si to len Continental.