Či už je vám firma Apple sympatická, alebo nie, isté je, že jej patrí nespochybniteľné miesto medzi technologickými lídrami. Jej takmer 44-ročnú históriu zozbieral a dal dokopy na jednej webstránke Sam Henri Gold. Dúfa, že jeho zbierka bude inšpirovať novú generáciu vývojárov, dizajnérov ale aj samotných fanúšikov.
Celý projekt odštartovalo v roku 2017 zrušenie kanálu EveryAppleAds na YouTube. Sam Henri Gold, veľký a oddaný fanúšik Apple, začal sťahovať všetky videá týkajúce sa spoločnosti a jej produktov.
Sam hovorí, že nájsť obsah archívu nebolo až také jednoduché, ako sa môže zdať. Na YouTube sa síce nachádza obrovské množstvo videí, ale väčšinou ide o neorganizované duplikáty s nízkym rozlíšením. Ďalšie klipy sa takmer stratili.
Keď mal zbierku zhruba sto videí, vytvoril svoj kanál na YouTube, ten však fungoval len zopár dní. Neskôr zozbieraný materiál zdieľal zo služby Disk Google, ale to, prirodzene, nemohlo spoľahlivo fungovať. Okrem toho hľadal spôsob, aby sa (kvôli autorským právam) nedali videá sťahovať. Dnes to má vyriešené cez Vimeo a zamknutý prehrávač, ktorý bráni sťahovaniu a podstatne znižuje kompresiu videa.
Archív nikdy nebol o pirátstve, jeho zámerom je zachovanie a ochrana materiálov súvisiacich s Apple.
Keď si otvoríte Samov Neoficiálny archív Apple, privíta vás strohý dizajn, čiernobiela fotografia a venovanie určené dizajnérom, copywriterom, producentom a všetkým, ktorí vytvárajú „úžasné veci“. Pod týmito slovami nájdete už len časovú os rozdelenú po dekádach. Schválne, ktorú dekádu ste si otvorili ako prvú?
https://twitter.com/samhenrigold/status/1217408591814123520
Celá zbierka obsahuje viac ako 15 000 súborov, no napriek tomu nemá ani 1 TB dát. K zverejneným materiálom majú pribúdať ešte ďalšie. Sam hovorí, že sa môžeme tešiť na rôzne PDF-ka, reklamy z tlače, záznamy z WWDC, reklamné šoty z 80-tich rokov ale aj na zbierku tapiet pre systémy macOS a iOS. Novinky budú vždy oznámené na Twitteri.
Udržiavanie projektu na požadovanej úrovni je náročné na čas aj financie a preto sa Sam nebráni peňažnej podpore. Samozrejme, uvíta aj dary samotných materiálov na rozšírenie zbierky. Privíta nielen kvalitné digitálne kópie, ale aj médiá na fyzických nosičoch. Darcom sľubuje zachovanie anonymity, čo je zrejme nutné, ak chce osloviť bývalých aj súčasných spolupracovníkov Apple.
Napriek obrovskému úsiliu si Sam uvedomuje, že jediné slovo od Apple môže prinútiť stiahnuť z webu tento unikátny archív. Dúfajme však, že aj právnici v spoločnosti pochopia, že takto majú perfektnú reklamu a budovanie dobrého podvedomia firmy ZA-DAR-MO.