LIDAR, čo je skratka z „Light Detection and Ranging“, používa laserové impulzy na vytvorenie 3D modelu prostredia v okolí automobilu. Z testovania autonómnych áut tento typ senzoru pozná každý ako masívne, otáčajúce sa „čudo“ na streche vozidla.
Podľa Elona Muska ide o nepriechodné a zbytočne drahé riešenie, ktoré v sériovej výrobe autonómnych áut nenájde uplatnenie. Údajne ho dokážu elegantne nahradiť kamerové systémy a radary napojené na riadiacu jednotku s umelou inteligenciou. To je cesta, po ktorej sa vydala Tesla.
Faktom je, že populárny model LiDAR-u od spoločnosti Velodyne, ktorý používa veľa firiem testujúcich samojazdiace autá, stojí 75 000 US dolárov, čo je pre sériovú výrobu nepriechodné, odhliadnuc od konštrukčného riešenia.
Odmietavému postoju Elona Muska, ktorý prezentoval ešte vlani, sa preto nemožno diviť. Lenže vývoj napreduje, čo mení pravidlá hry. Len pred pár dňami avizoval cenovo dostupný malý LiDAR Bosch, významný globálny dodávateľ komponentov pre automobily (pozri odkaz vyššie).
Na CES 2020 sa tiež objavili zjednodušené a lacné varianty LiDARu, ktoré naznačujú, že tento typ senzorov by mohol byť rovnako dostupný ako dnes používané kamery, radary a ďalšie detektory v moderných vozidlách.
Stále existuje veľa LIDAR-ov, ktoré stoja celý majetok, no na veľtrhu Consumer Electronics Show predstavil Velodyne nový model VelaBit s dosahom 100 metrov, ktorý má stáť iba 100 dolárov. Jeho dosah je síce oproti špičkovým modelom len polovičný, ale ako súčasť systému autopilota, alebo asistenčných systémov by bol vítaným doplnkom.
Kamery majú na takúto vzdialenosť problém spoľahlivo rozpoznávať objekty, zvlášť v nepriaznivých svetelných podmienkach – oproti priamemu slnečnému svetlu, alebo v tme. Spoliehať sa v takýchto prípadoch pri autonómnej jazde na kamery môže byť až nebezpečné. Samozrejme, stále sú tu radary, ale LiDAR môže významne pomôcť zvýšiť bezpečnosť.
LiDAR VelaBit je určený na použitie v autonómnych, aj v ručne riadených vozidlách s pokročilými asistenčnými systémami. Má 60-stupňové horizontálne zorné pole (horizontal field of view, FoV) a 10-stupňové vertikálne zorné pole. Pritom je menší ako balíček hracích kariet, takže automobilky ho budú vedieť jednoducho zakomponovať do svojich vozidiel.
Velodyne nie je jedinou spoločnosťou, ktorá na CES ohlasuje nový senzor tohto druhu.
Luminar, ďalší „lidarový“ startup, predstavil vlastný inovovaný senzor. Tvrdí, že jeho nový LiDAR Hydra „vidí“ objekty vzdialené až 250 metrov a môže sa pochváliť celkovým dosahom 500 metrov. A čínska spoločnosť DJI, známa výrobou dronov, oznámila, že investuje do výrobcu LiDAR-ov Livox, ktorý je známy vynikajúcou metódou skenovania objektov.
„Pridanie LiDAR-u do bežným automobilov je absolútne nevyhnutný krok“, uviedol Anand Gopalan, nový generálny riaditeľ Velodyne. „Začne to luxusnými značkami vozidiel a potom sa to rozšíri aj na nižšie triedy“. Velodyne chce tento proces urýchliť.
Hoci technicky nejde o produkt spotrebnej elektroniky, prítomnosť veľkého počtu nových modelov LiDAR-ov na CES naznačuje, že senzor je pripravený stať sa súčasťou mainstreamu.
Odhady hovoria, že segment výroby LiDAR-ov dosiahne v priebehu piatich rokov hodnotu 1,8 miliardy dolárov. Odmietavý postoj šéfa Tesly voči LiDAR-om je podľa Gopalana založený na neaktuálnych informáciách spred niekoľkých rokov.