Reklama

Facebook zakazuje uverejnovať na sociálnej sieti deepfake videá

Zdroj | pixabay.com
Michal Spiegel
Zdroj | pixabay.com
Zdroj | pixabay.com

Posledných pár rokov sa hovorí o možnom zneužívaní deepfake videí v politických kampaniach. Facebook sa rozhodol tvrdo zakročiť a zakazuje uverejňovanie takýchto videí na sociálnej sieti.

Tento rok čakajú USA prezidentské voľby. Kým tie minulé boli spájané s ruskými hackermi a únikom mailovej komunikácie demokratickej kandidátky Hillary Clintonovej, tie tohtoročné môžu byť spájané so zneužitím deepfake videí.

Ide o videá, ktorá dokáže pomocou umelej inteligencie napodobniť tvár a hlas akejkoľvek osoby – príkladom je známe video, v ktorom bol použitý falošný Barrack Obama. To bolo pred dvomi rokmi. Odvtedy sa technológie posunuli a je čoraz ťažšie odhaliť či ide o realitu, alebo fikciu.

Pozrite si

Dáta viac ako štvrťmiliardy používateľov Facebooku unikli na internet

Takéto deepfake video v spojení napríklad s hacknutím komunikačného kanála politika (Twitter, Facebook) môže mať značné následky na voličov, ale aj na ekonomiku či medzinárodné vzťahy.

Facebook vydal nové pravidlá, ktoré majú za cieľ bojovať s takýmito videami. Podľa nových pravidiel budú vymazané všetky videá, ktoré boli upravené alebo umelo ozvučené okrem úprav kvality ostrosti a jasu. Ide o videá, ktoré môžu zmiasť bežného človeka, aby si myslel, že subjekt vo videu hovorí slová, ktoré v skutočnosti nepovedal.

Zároveň budú odstránené videá, ktoré sú produktom umelej inteligencie a strojového učenia a ktoré nahrádzajú obsah vo videu niečím čo vyzerá ako autentické. Pravidlá sa netýkajú paródií ani satirických videí.

V prípade, že video nebude zmazané používateľom, bude ho kontrolovať niektorý z viac ako 50 partnerov Facebooku z akademického či neziskového prostredia v 40 svetových jazykoch.

Prax posledných rokov ukazuje, že technológie sa masívne využívajú na politické kampane. Zdá sa, že Facebook nechce tento rok podceniť situáciu ako to urobil pri voľbách o Brexite, kedy bol zneužitý firmou Cambridge Analytica na cielenú marketingovú kampaň.

https://www.youtube.com/watch?v=EJEZpKi3V7I

Pozrite si

Google bojuje proti deepfake sprístupnením tisícok falošných videí

Pravidlá boli vydané pri príležitosti blížiacich sa amerických volieb, no veríme, že budú platiť celosvetovo. Aj Slovensko má problém s falošnými videami – príkladom je napríklad video ex-premiéra Fica, ktoré kolovalo po internete a za pomoci spomaleného zvuku ho malo vyobraziť ako pod vplyvom alkoholu.

Za zmienku tiež stojí video, v ktorom väzňovi pomocou grafického programu upravili vo videu tvár tak, aby vyzeral ako bývalý prezident Kiska. Aj keď tieto videá nemali takú úroveň ako tie, ktoré vznikajú v zahraničí, ukazuje to, že aj u nás sa môže táto technológia zneužívať.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.