Americká spoločnosť Rivian možno našincovi zatiaľ nič nehovorí. Hoci na webe sme už písali o oboch jej modeloch, ktoré sa chystá vyrábať, zatiaľ ide iba o koncepty. Tie ale nemajú ďaleko od reality a už vôbec nie od toho, aby sa z automobilky stala druhá Tesla. Prečo?
Rivian je pomerne mladá firma s iba 10-ročnou históriou. Založil ju istý Robert Scaringe, ktorý získal doktorád na MIT z mechanického inžinierstva. Cieľom spoločnosti od jej začiatkov bolo vyvíjať plne autonómne a plne elektrické automobily od úplného základu. Po rokoch získal Rivian ale množstvo investícií a štátnych zvýhodnení a zjavne sa mierne otočilo aj smerovanie firmy.
My sme prvýkrat o Riviane počuli už dávno, no zaujali nás až jeho vlastné batérie ohlásené v roku 2018. Tie majú vraj o 25% väčšiu objemovú hustotu energie, ako batérie v Tesle Model X. Batériové moduly budú môcť mať 105, 135 a 180 kWh. Nezvyčajnosťou v moduloch je využívanie strojového učenia na báze cloudu, ktoré umožňuje monitorovať a upravovať výkon a účinnosť vozidla počas jazdy a snímať okolitú teplotu prostredia. Ak je príliš veľká zima, batérie sa začnú automaticky ohrievať.
Moduly bude automobilka montovať do dvoch už oznámených monštier. Jedno SUV R1S a jeden pick-up R1T. Oba modely majú prísť na trh ale až koncom budúceho roka, resp. začiatkom roka 2021. Kto ale sleduje scénu s plne elektrickými automobilmi vie, že skôr so svojimi top modelmi neprídu ani renomované automobilky, dokonca ani Tesla so svojim pick-upom. Čakať teda rok v tomto svete je stále akosi schodné.
Oba veľké plne elektrické modely prekvapujú po viacerých stránkach. Dizajn majú síce svojský, ale nemožno mu uprieť unikátnosť i dávku elegancie a scfi-fi prvkov. Pod kapotou majú mať elektromotory s celkovým výkonom do 750 koní, obrovským krútiacim momentom (cca 1 100 Nm) a zrýchlením na stovku za zhruba 3 sekundy. Dojazd? Výrobca hovorí o 650 kilometroch! To je hodnota, ktorú podobne veľké vozidlá dosahujú s benzínovými alebo dieslovými motormi.
Ak všetko pôjde ako má, v USA sa budú tešiť aj z cien. Tie majú štartovať na sume okolo 70 000 dolárov, čo je podstatne menej, ako pri konkurenčných SUV od Tesly alebo Mercedes-Benz.
https://www.youtube.com/watch?v=H7XqPB6-NSA
Nechcel som ale rozoberať konkrétne modely. Skôr ma zaujalo, že automobilka rastie ako z vody a nejde len o umelý rast. V automobilke vidia budúcnosť aj takí giganti ako Amazon či dokonca Ford! Amazon napríklad investoval priamo do spoločnosti 700 miliónov dolárov už začiatkom roka 2019. Gigant presne vedel čo robí a už v septembri ohlásil, že si od Rivianu objednáva 100 000 plne elektrických dodávok! Stotisíc dodávok, ktoré Rivian ešte ani nepredstavil.
Tie budú určite stáť na platforme, ktorú Rivian vyvíja už roky pre svoje prvé dva (a určite nie posledné) modely. O tú má veľký záujem aj iný gigant – Ford, ktorý v apríli oznámil polmiliardovú investíciu do Rivianu. Aj tento automobilový hegemón vidí v Riviane veľkú budúcnosť a vďaka modulárnej platforme od Rivianu chystá vyvíjať svoje vlastné plne elektrické automobily.
Tu ale Rivian nekončí. Nedávno získal ďalších niekoľko stoviek miliónov od Cox Automotive a tým určite investície do rastúcej hviezdy nekončia. Už teraz má automobilka hodnotu 1,5 miliardy dolárov. Pre spoločnosť, ktorá je na trhu aj s cestou 10 rokov je to obrovský úspech. Iba dodám, že kým na konci roka 2016 mala spoločnosť okolo stovky zamestnancov, začiatkom tohto roka to už bolo 750.
Rivian zatiaľ síce nemá ani jeden reálny automobil, ktorý by predával, no technológie, ktoré pre ne chystá sú na takej úrovni, že im dôverujú svetové mená nielen z automobilového biznisu. Aj to je znakom, že automobilka nebude rýchlorastúcou hviezdou v štýle Faraday Future, ktorá zhasne skôr ako vyrobí čo i len jeden elektromobil.
Rivian elektromobily už má, no zatiaľ ich iba testuje. Už teraz je automobilky možné predobjednať. Vratnou zálohou je 1 000 dolárov. Automobilka so všetkými investíciami a unikátnosťou môže byť pokojne nová Tesla, značka, ktorá spôsobí druhú elektrickú revolúciu v automobilovom priemysle. Ešte som totiž nespomenul, že automobilka chce svoje modulárne platformy predávať aj konkurenčným automobilkám, ktoré si na nich môže stavať svoje vlastné elektromobily.