Škoda Octavia je na Slovensku fenomén. Aktuálne prišla na trh už tretia generácia auta, ktorému môžu všetci závidieť mega veľký kufor. Pozrite si naše prvé dojmy, fotografie i video.
Škoda Octavia je mimoriadne obľúbeným autom nielen na Slovensku, ale i v mnohých iných krajinách. Často rozmýšľam prečo? Rozhodne nepatrí k najlacnejším, nie je ani najkrajšia, najlepšia… ale musí mať niečo, čo ostatným chýba. Pravdepodobne akýsi svojský charakter, krivky ktoré nestarnú a množstvo miesta v batožinovom priestore či už pri liftback, ale pri kombi verzii. S motorom 1,9 TDI navyše ponúka rozumnú spotrebu. Pretože je veľký dopyt aj po náhradných dieloch, patrí medzi najkradnutejšie autá na Slovensku vôbec. Napriek tomu si ju ľudia kupujú a budú kupovať.
Do tretice…
Tentokrát prichádza Octavia už v tretej generácii. Je modernejšia, elegantnejšia a plná moderných technológií. Škoda Octavia III chce navyše patriť medzi 10 najpredávanejších modelov sveta! Ambície sú vysoké, podarí sa ich aj naplniť? Počas predstavenia novej Škody Octavia III som mal možnosť otestovať dve najvyššie výbavy Elegance, jednu s dvojlitrom TDI a výkonom 150 k vrátane automatickej prevodovky, druhú s výkonným 1,8 TSI motorom a manuálom. Ak by som si mohol vybrať bez rozmýšľania nad ekonomikou prevádzky, beriem ihneď benzín. Je tichý a skutočne živý. Pohľad na dizajn novinky je vždy subjektívny, napriek tomu ho osobne môžem pochváliť. Octavia pôsobí moderne, pri vhodnej farbe, veľkých diskoch, s chrómovým paketom a bi-xenónovými svetlometmi s LED denným svietením priam luxusne. Niekomu pripomína väčší Rapid, iným zase predchádzajúcu generáciu Audi A6…, pre niekoho je nudná, inému sa zase neuveriteľne páči…, no vyberte si.
Oplatí sa?
Jazdné vlastnosti sú na triedu, kam Octavia patrí, vynikajúce. Vďaka koncernu VW tu nájdete i mimoriadne vydarené automatické prevodovky a úsporné benzínové či naftové motory. Za novú Octaviu zaplatíte od 13 990 € vo výbave Active a s motorom 1,2 TSI – 86 k. Aktuálne je k dispozícii i prémia v podobe zľavy 500 €. Výbava je slušná, menej náročného zákazníka dokáže zaujať, ale ak chcete Octaviu s lepším motorom a s výbavou hodnou súčasnej doby, počítajte minimálne s investíciou 20 tisíc €. Jednoducho musíte ísť do výbavy Elegance a k tomu si ešte čosi priplatiť. Príplatok sem, príplatok tam a ste kľudne na sume 30 tísíc € i viac. Možno predbehnem záver, no kúpa Octavie je rozumnou voľbou snáď len v nižších výbavách – za slušné peniaze získate veľké a moderné auto. Inak sa radšej pozrite po strednej triede, ktorá ponúkne za rovnaké peniaze nielen priestrannejší interiér, ale i lepšiu výbavu. Osobne som si nedávno kúpil Hyundai i40 kombi. Ak by som len liftback verziu Octavie vybavil podobne ako moju Premium výbavu, som na sume niekde cez 34 000 €, a to by mi stále v Octavii chýbalo napríklad praktické elektrické zatváranie kufra, ventilácia sedadiel či vyhrievaný volant. Áno, čítate správne, za Octaviu viete zaplatiť aj viac ako za Škodu Superb, dokonca viac ako za novú Mazdu 6 v plnej výbave!
Simply Clever
Z čoho som však bol pri novej Octavii skutočne nadšený, sú rôzne tzv. Simply Clever riešenia. Škrabku na ľad ukrytú v palivovej nádrži už určite poznáte z novej Škody Rapid, nechýba ani v Octavii. Rovnako poteší množstvo odkladacích priestorov vo vnútri, vrátane vyberateľného odpadkového koša či priehradky pod sedadlom spolujazdca, alebo priestoru na reflexnú vestu pod sedadlom vodiča. Pribudol držiak multimediálnych zariadení, ktorý vložíte do nápojového držiaka stredového tunela. Síce ide o lacné a jednoduché riešenie, poteší jeho využiteľnosť. Samozrejme môj Galaxy Note 2 som tu už nezmestil. Oceňujem i umiestnenie zásuvky na 230 V, ktorú môžete mať na zadnej strane tzv. Jumbo Boxu. Mega kufor, ktorý je doménou Octavie a má objem až 590 litrov (ale pozor, bez rezervnej pneumatiky, ktorá zaberá 22 litrov) má tiež svoje Simply Clever vychytávky.
Mimoriadne sa mi páčili tzv. Cargo elementy. Ide o dvojicu plastových dielov so suchým zipsom, ktoré sú prakticky uložené v bočných stenách za zadnými podbehmi. Nimi si pripevníte menšie krabice, alebo kľudne i balík PET fliaš tak, aby sa v kufri ani nepohli, stačí totiž Cargo element „prilepiť“ ku kobercu. Výborný nápad! Praktické sú aj sklopné dvojité háčiky, sieťový program a známy obojstranný koberec, ktorý môžete mať za príplatok 47 €. Ocenil som i možnosť sklopenia krytu batožinového priestoru do akejsi odkladacej polohy za zadné sedadlá. Praktické, jednoduché a určite často využiteľné. Za kufor a jeho ukryté možnosti budete vďační pri každom vycestovaní s rodinou.
„Trocha lepšie“ BOLERO
Najviac som sa tešil na prvú skúsenosť s multimediálnymi a asistenčnými systémami novej Octavie III. Rozhodne odporúčam príplatok za rádio BOLERO, ktorý vás výjde od výbavy Ambition len 159 €! Získate tak dotykový, pravdepodobne 5-palcový displej, v ktorom sa budete lepšie orientovať. Navyše si tu môžete podrobnejšie nastaviť funkcie Octavie a získate aj vylepšený palubný počítač. Ten monitoruje spotrebu od štartu, posledného natankovania či dlhodobú spotrebu. Rozlíšenie displeja je však slabšie, škoda. Pri systéme BOLERO sa štrbinová mechanika CD prehrávača presunula do priehradky spolujazdca. Nechýba ani slot na SD karty. Ale kam sa stratili AUX či USB konektory? Tie je možné doplniť len cez redukcie špeciálneho konektora, smutné. Celkovo sa systém dobre ovláda, všetko nájdete tam, kde by ste hľadali. No slovenský jazyk mu chýba, žeby si bratia Češi mysleli, že všetci ich jazyku dokonale rozumieme? Multimediálnemu systému vhodne sekunduje aj príplatkový farebný MAXI DOT displej v prístrojovke. Ten síce tiež mohol mať krajšiu grafiku, ale funkčne sa vydaril. Pomocou multifunkčného volantu na ňom môžete okrem palubného počítača ovládať aj prehrávanie multimédií či nazrieť na navigáciu. Lacnejšou alternatívou navigácie je systém AMUNDSEN, ktorý som však v testovanom kuse nenašiel.
Z prvej testovanej novinky v bielej farbe a výbave Elegance s cenníkovou cenou až na úrovni 33 247 € som bol skôr sklamaný. Interiér naozaj nevyzeral hodnotne, stredový tunel z tvrdého plastu mi pripomenul druhú generáciu Octavie. Ani asistenčných systémov nebolo veľa. DRIVER ACTIVITY ASSISTANT za 44 € je skôr zbytočnosťou, LANE ASSISTANT pre kontrolu jazdy v jazdnom pruhu mi na zasneženej ceste nefungoval a jediné, za čo by som si určite priplatil je CREW PROTECT ASSIST. Za 169 € získate proaktívnu ochranu pre predné sedadlá (žiaľ len predné, naozaj), ktorá vám v prípade havárie zabezpečí „lepšie“ prežitie. Pásy sa vám totiž pritiahnu a napríklad otvorené okná zatvoria. Samozrejme, tento systém netreba skúšať, ale pocit, že máte bezpečnejšie auto je hrejivejší ako ušetrených necelých 200 eur.
Do Octavie III si však môžete vybrať i ďalšie asistenčné systémy. V ďalšom vozidle som mal možnosť vyskúšať rozpoznávanie dopravných značiek. Zamrzelo ma, že mi neustále vyskakovala hláška o zhoršených podmienkach viditeľnosti značiek aj napriek tomu, že ich Octavia bezproblémov identifikovala. Octavia III ponúkne aj adaptívny tempomat a iné systémy, žiaľ momentálne si ich ešte nekúpite.
Sláva COLUMBUSU
Poviem vám, ožeľte akúkoľvek inú príplatkovú výbavu, ale zainvestujte 2 201 € do navigačného systému COLUMBUS. Interiér Octavie III sa razom stane luxusnejším a ak k nemu pridáte aj SOUND SYSTEM CANTON s 10 reproduktormi a subwooferom, budete zažívať multimediálne orgie. Zvuk prémiového audio systému je výborný. Ale vráťme sa ku COLUMBUSU. Až 8-palcový displej pôsobí v interiéri giganticky. Perfektne trafíte akúkoľvek voľbu, navyše sa vám po priblížení prsta vysunie spodná lišta s dodatočným menu pre lepšie ovládanie. Rozlíšenie je jemné, dokonca funguje aj multi-touch ovládanie, i keď zoomovanie máp je pomalšie ako na bežných tabletoch či smartfónoch. Zo systému COLUMBUS som bol nadšený v akejkoľvek úrovni menu. Dokonca nechýba harddisk. Veľmi sa mi páčilo i zobrazenie obrázku albumu práve prehrávaných skladieb. Taktiež rádio poteší zobrazením ikoniek jednotlivých staníc. Výborné!
Systém si poradí aj s prehrávaním videí či DVD-čiek, prehrá i rôzne obrázky a pri každom dotyku si budete pochvaľovať nekonečné možnosti nastavenia. Takto prepracovaný systém budete u konkurencie hľadať márne. Ocenil som i funkčné a praktické hlasové ovládanie. Na displeji sa vám pekne vysvietia možnosti, ktoré môžete povedať, a tak môžete systém skutočne pohodlne ovládať aj počas šoférovania. WOW, takýto systém chcem! Navyše ma milo prekvapili aj priamy vstup USB a AUX, ktorý som v testovanej Octavii III so systémom BOLERO hľadal márne.
Čo dodať? Moje prvé skúsenosti najmä s multimediálnymi systémami si môžete pozrieť aj na priloženom videu. Škoda Octavia III je dobré auto, ale nie som si istý, či bola zvolená správna cena. V cene do 20-tisíc € bude určite patriť vo svojej triede k favoritom, a to právom. Veľký kufor, komfortná jazda, vzhľad, ktorý síce neohúri, ale rozhodne nesklame a bude trvácny. Ak si však chcete Octaviu III lepšie vybaviť a užívať si moderné technológie, jej cena narastá rekordným tempom a často prekoná automobily strednej triedy. A tam, i keď by určite veľmi chcela, Octavia stále nepatrí.
Foto: TECHBOX