Spoločnosť Virgin Galactic už má na konte pilotovaný let (aj keď len s dvojčlennou posádkou testovacích pilotov) na hranicu vesmíru, kde chce rozvinúť rozsiahlu „vesmírnu“ turistiku.
Tento týždeň Virgin Galactic spoločne s The Spaceship Company ohlásila dosiahnutie nového míľnika pri budovaní svojej kozmickej flotily. Bola skompletovaná ďalšia kozmická loď, sestra úspešného raketoplánu SpaceShipTwo, pomenovaného VSS Unity, ktorá má v roku 2020 vyniesť zákazníkov do suborbitálneho priestoru. Hoci dátum začiatku komerčnej prevádzky ešte nie je známy (a v minulosti bol viackrát posunutý), z dostupných informácií vyplýva, že Virgin Galactic chce v roku 2020 uskutočniť až 16 suborbitálnych (vý)letov.
Spoločnosť oznámila, že v utorok úspešne spojila trup a kabínu novej lode s kompletnou inštaláciou krídel. Obidve ramená chvosta boli tiež spojené so zadnou časťou lode a dokončená je aj výroba primárnych štruktúr krídla, trupu, kabíny, nosa a klapiek.
Virgin Galactic zároveň chystá aj stavbu tretej lode. Lode SpaceShipTwo sú zostavené modulárnym spôsobom, pričom komponenty kabíny, trupu, krídla a kormidiel sú stavané paralelne.
Na dovolenku raketoplánom?
VSS Unity, aj nová, zatiaľ nepomenovaná loď budú mať materský prístav na kozmodróme Spaceport America v Novom Mexiku. Sir Richard Branson však prezentoval zámer zriadiť početné „kozmické prístavy“ po celom svete a potenciálne vytvoriť sieť pre vysokorýchlostnú komerčnú dopravu „bod-bod“.
Mali by slúžiť nielen na „vesmírnu“ turistiku, ale aj na nadzvukové transkontinentálne lety schopné za niekoľko hodín dosiahnuť ktorékoľvek miesto na zemeguli. So súčasnou „módou hanby z lietania“, ku ktorej sa hlásia environmentalisti, to veľmi nekorešponduje, ale o klientov by zrejme nebola núdza.
Už dnes si suborbitálny let na hranicu vesmíru (do výšky cca 80 až 110 km) u Virgin Galactic predplatilo okolo 600 záujemcov. Cena letenky sa má pritom pohybovať vo výške 250 tisíc USD (225 tisíc EUR). V roku 2023 chce Virgin Galactic lietať s turistami zhruba 5x do týždňa a za rok absolvovať až 270 letov, ktoré jej prinesú tržby 570 miliónov USD (513 miliónov EUR).
Čisto aritmeticky z toho vyplýva, že firma so znížením ceny letenky, než je súčasne deklarovaných štvrť milióna dolárov, nepočíta. SpaceShipTwo je totiž navrhnutý pre šesť cestujúcich a dvoch pilotov, takže pri 270 letoch a plnej vyťaženosti by vyniesol 1 620 pasažierov.
Otázkou však je, či je takýto obchodný model v danom časovom horizonte udržateľný. Vesmírnych turistov na suborbitálne dráhy už vtedy bude zrejme voziť aj Blue Origin.
Ďalšie spoločnosti – nielen SpaceX – zas plánujú lietať s turistami na obežnú dráhu Zeme, či dokonca okolo Mesiaca. Bude to síce podstatne drahšie, ale v prepočte na hodinu strávenú vo vesmíre, naopak, omnoho lacnejšie.