Každý rok výrobcovia smartfónov predstavujú nové a nové modely, ktoré vybavujú novými a novými fotoaparátmi. Prakticky to je jediná vec, ktorú sú schopní ako-tak výrazne zlepšiť oproti predchodcom i konkurencii. Kedysi sme boli prekvapení z dvoch zadných snímačov, dnes už nie je nič nezvyčajné mať tri, extrémisti idú až do piatich snímačov. Keďže tento rok sa opäť na trh dostali zaujímavé modely, rozhodli sme sa tie najlepšie podrobiť nekompromisnému súboju.
Hľadáte nový smartfón? Skúste Heureku:
Čo sme testovali?
Do výberu sa dostali u nás predávané top-end smartfóny Apple iPhone XS Max od O2, Huawei P30 Pro, Nokia 9 PureView, Samsung Galaxy S10+ a Sony Xperia 1.
Len pre zaujímavosť, táto pätica má dohromady 24 snímačov, takže každý z nich má v priemere takmer 5 snímačov. Čoho sa dočkáme o rok?
Pätica mobilných noviniek patrí k tomu najlepšiemu, čo máme na trhu. Existuje však minimálne rovnaké množstvo ďalších top-end modelov od iných výrobcov, no buď sa k nám nedokázali dostať (LG, Xiaomi…), alebo nie je možné ich jednoducho získať na test (OnePlus, Oppo, Vivo, Meizu…).
Napriek tomu je 5 smartfónov tak akurát. S každým sme vytvorili minimálne jeden záber z viac ako 40 scén, z ktorých sa 20 dostalo do finálneho porovnania. Razíme názor, čím viac parametrov na porovnanie, tým presnejší výsledok. Mohli by sme porovnať 4-5 sérií záberov, no čo by ste sa dozvedeli? Chceli sme sa dozvedieť reálny výsledok a tak na vás čaká 100 záberov, pričom každý aj v 100% crope, teda výreze v plnom rozlíšení.
Okrem toho sme ale porovnali aj teoretickú, resp. hardvérovú časť každého z testovanej pätice. Každý z nich je totiž unikát a každý má svoje špecifické vlastnosti. V nasledujúcej tabuľke tak nájdete podrobné parametre všetkých piatich adeptov na najlepší foto smartfón.
Apple iPhone XS Max |
Huawei P30 Pro |
Nokia 9 PureView |
Samsung Galaxy S10+ |
Sony Xperia 1 |
|
Cena |
od 1 259,00 € |
od 899,00 € |
599,00€ |
999,00€ |
949,00€ |
Rozmery |
157,5 x 77,4 x 7,7 mm |
158 x 73,4 x 8,4 mm |
155 x 75 x 8 mm |
157,5 x 74,1 x 7,8 mm |
167 x 72 x 8,2 mm |
Hmotnosť |
208 g |
192 g |
172 g |
175 g |
178 g |
Batéria |
3 174 mAh |
4 200 mAh |
3 320 mAh |
4 100 mAh |
3 330 mAh |
Displej |
6,5″ OLED (1 242 x 2 688 px, 458 PPI) HDR10/Dolby Vision |
6,47″ OLED (1 080 x 2 340 px, 398 PPI) HDR10 |
5,99″ P-OLED (1 440 x 2 880 px, 538 PPI) HDR10 |
6,4″ Dynamic AMOLED (1 440 x 3 040 px, 522 PPI) HDR10+ |
6,5″ OLED (1 644 x 3 840 px, 643 PPI) HDR10 |
Snímače (vzadu) |
1/2,55″ 12 Mpx, 1/3,4″ 12 Mpx |
1x 1/1,7″ 40 Mpx, 1/4″ 8 Mpx, 1/2,7″ 20 Mpx, TOF 3D |
2x 1/2,9” 12 Mpx RGB + 3x 1/2,9″ 12 Mpx B/W |
1/2,55″ 12 Mpx, 1/3,6″ 12 Mpx, 1/3,6″ 16 Mpx |
1/2,6″ 12 Mpx, 2x 1/3,4″ 12 Mpx |
Spôsob ostrenia |
PDAF |
PDAF |
PDAF + ToF |
PDAF |
Dual Pixel PDAF |
Maximálne rozlíšenie fotografie |
12 Mpx |
40 Mpx (v Pro režime) |
12 Mpx |
12 Mpx |
12 Mpx |
Formát fotografie |
JPEG + HEIF |
JPEG + RAW (aj pre selfie) |
JPEG + RAW (iba v Pro) |
JPEG + HEIF + RAW (iba v Pro) |
JPEG |
Formát |
4:3, 1:1 |
4:3, 1:1, 19:9 |
4:3, 16:9, 1:1, 18:9 |
4:3, 16:9, 1:1, 18:9 |
4:3, 16:9, 1:1 |
Optika |
1x 26 mm f/1,8, 1x 52 mm f/2,4 |
27 mm f/1,6, 125 mm f/3,4, 16 mm f/2,2, Leica |
5x 28 mm, f/1,8, Zeiss |
26 mm f/1,5-f/2,4, 52 mm f/2,4, 12 mm f/2,2 |
26 mm f/1,6, 52 mm f/2,4, 16 mm f/2,4 |
Zoom (optický) |
2x |
5x |
1x |
2x |
2x |
Optická stabilizácia |
áno, 2x |
áno, 2x |
nie |
áno, 2x |
áno, 2x |
Blesk |
dual dual-tone LED |
dual dual-tone LED |
dual dual-tone LED |
dual-tone LED |
dual-tone LED |
Manuálny režim (M) |
nie |
áno |
áno |
áno |
áno |
(M) Meranie expozície |
– |
áno, stred/mriežka/bod |
áno, automatické |
áno, stred/mriežka/bod |
áno, automatické |
(M) Ostrenie |
– |
AF-S, AF-C, MF |
AF |
AF, MF, stred, viacnásobné |
AF-S, AF-C, MF |
(M) Clona |
– |
– |
– |
f/1,5 / f/2,4 |
– |
(M) Rýchlosť uzávierky |
– |
1/4000 – 30 s |
1/4000 – 10 s |
1/24 000 – 10 s |
1/4000 – 30 s |
(M) ISO |
– |
ISO 50 – 6 400 |
ISO 100 – 6 400 |
ISO 50 – 800 |
ISO 64 – 3 200 |
(M) Kompenzácia expozície |
– |
4EV +/- |
2EV +/- |
2EV +/- |
2EV +/- |
(M) WB |
– |
5x + auto |
5x + auto |
stupnica v K |
4x + auto |
HDR |
áno, dynamické, zapnuté/vypnuté |
áno, automatické |
áno, automatické |
áno, automatické |
áno, zapnuté/vypnuté |
Monochrome |
áno |
áno |
áno |
nie |
nie |
Vylepšenia pokožky |
nie |
nie |
áno |
áno |
áno |
Pohyblivé fotky |
áno |
áno |
áno |
áno |
nie |
Hardvérová spúšť |
áno, ovládanie hlasitosti |
áno, ovládanie hlasitosti |
áno, ovládanie hlasitosti |
áno, ovládanie hlasitosti |
áno, dvojpolohová |
Tlačidlo hlasitosti ako… |
spúšť |
spúšť |
spúšť |
zoom, hlasitosť, spúšť |
zoom, hlasitosť, spúšť |
Samospúšť |
áno (3, 10 s) |
áno (2, 5, 10 s) |
áno (3, 10 s) |
áno (2, 5, 10 s) |
áno (3, 10 s) |
Automatické snímanie |
nie |
áno, hlasom |
nie |
áno, hlasom, dlaňou |
áno, smile shutter |
Video (max rozlíšenie) |
4K Ultra HD (60 fps), HDR |
4K Ultra HD (30 fps), HDR |
4K Ultra HD (30 fps), HDR |
4K Ultra HD (60 fps), HDR10+ (iba v 30 fps) |
4K Ultra HD (30 fps), HDR |
Video formát |
H.264, H.265 |
H.264, H.265 |
H.264 |
H.264, H.265 |
H.264, H.265 |
Video (max fps) |
240 fps, Full HD |
960 fps, HD |
120 fps, Full HD |
960 fps, HD |
960 fps, Full HD |
Časozber |
áno, Full HD |
áno, HD |
áno, 4K Ultra HD |
áno, Full HD |
nie |
Snímač (vpredu) |
7 Mpx + TOF 3D |
32 Mpx |
20 Mpx |
10 + 8 Mpx |
8 Mpx |
Video vpredu (max rozlíšenie) |
Full HD, 60 fps |
Full HD, 30 fps |
4K Ultra HD |
4K Ultra HD |
Full HD, 30 fps |
Blesk vpredu |
áno, displej |
áno, displej |
áno, displej |
áno, displej |
áno, displej |
3,5 mm audio port |
nie |
nie |
nie |
áno |
nie |
Extra |
Depth Control |
Super makro od 1 cm, Vodováha, AF na 16 mm, 10x hybrid zoom, 50x digital zoom |
duálne snímanie, priestorový zvuk, hĺbka ostrosti po zosnímaní |
detekcia chýb, návrhy snímok, tvorba GIF, úprava teploty farieb, odtieňa, kontrastu, sýtosti, zvýraznenia, tieňov, Dynamické zaostrovanie (4 efekty) |
Eye AF, Prediktívne snímanie, Sledovanie objektu |
Neporovnávali sme ale výkon či výdrž smartfónov. Venovali sme sa výhradne zadným fotoaparátom a statickým záberom. Porovnať takto podrobne selfie fotoaparáty a videá, ktoré vedia smartfóny produkovať, by bolo na podobný článok. Tomu sa preto budeme venovať niekedy inokedy.
Dnešný článok je výhradne o kvalitách pätice foto smartfónov pri snímaní fotografií. Tie si môžete poprezerať v plnom rozlíšení pri kliknutí na jednotlivé originálne zábery z galérií v novom okne alebo tabe.
Ostatné porovnávacie fotografie sú zmenšené pre účely webu. Výrez z porovnania záberov naraz slúži hlavne na vizuálne rozlíšenie záberov. Vidieť na ňom rozdiely vo farbách, dynamike záberu a vyvážení bielej. Detailný 100% výrez, tzv. 100% crop zobrazuje výrez určitej časti záberu (väčšinou stred fotky, niekedy okraje pre ukážku kvality optiky), aby bola jasne porovnateľná kvalita záberu, jeho ostrosť a detaily.
Vďaka tomu sme mohli dať jednotlivým záberom dve hodnotenia (za farbu a za detaily), čím sa ešte viac zvýšila presnosť výsledku.
Ako sme testovali?
Všetkých päť smartfónov sme nosili so sebou a pri zaujímavejšej scéne a dostatku času sme ich vytiahli a fotili. Keďže každý je svojim spôsobom iný, fotili sme v automatickom režime. Pri niektorých modeloch sme ukladali zábery aj do RAW, no keďže každý záber by sa vyvolával samostatne, rozhodli sme sa RAW výsledky neporovnávať. Navyše nie každý dokáže snímať do RAW.
Určite by z nich boli lepšie výsledky, ako JPEG výstup priamo zo zariadenia, no úprava pred vyvolaním RAW súboru by výrazne ovplyvnila výsledný záber, a teda by autor tohto súboja mohol byť označený, že niektorému modelu upravil zábery lepšie, ako inému.
Testovacie fotografie
Všetky testovacie fotografie nižšie je možné z albumov otvoriť do plného rozlíšenia, tak ako ich vytvoril konkrétne smartfón. Žiadna fotka neprešla úpravou, jedine zábery z iPhone XS Max boli zkonvertované do JPEG, keďže pri snímaní ich ukladal do HEIC (HEIF) formátu. 100% crop a výrezu na porovnanie farebnosti boli však vytvárané z pôvodného HEIC formátu.
Fotografie v celom článku sú zoradené abecedne, takže prvá je vždy z Apple iPhone XS Max od O2, druhá z Huawei P30 Pro, tretia z Nokie 9 PureView, štvrtá zo Samsungu Galaxy S10+ a posledná zo Sony Xperia 1. Farby sme porovnávali na monitore Apple MacBook Pro.
Krajinka
Počas testovacieho fotenia s veľkými fotoaparátmi ostal čas aj na vytvorenie záberov krajinky z pätice smartfónov. V tomto prípade svietilo veľmi ostré poludňajšie svetlo, obloha bola však čistá, zelená farba trávy tvorila pekný kontrast.
Už pri porovnaní náhľadov v galérii je jasné, že Nokia to prehnala s vyvážením bielej a obloha je do fialova. Huawei a Samsung farby tiež trochu prestrelili a sú až vyblednuté. Najlepšie si s farebným podaním poradili iPhone XS Max a Xperia 1. Pre presnejšie porovnanie farieb a dynamického rozsahu (ten majú mimochodoom všetky testované smartfóny zhruba rovnaký) sme zábery spojili do jedného…
Pri pohľade na detaily (ak ste si nerozklikli jednotlivé zábery zo smartfónov) ale prichádza prekvapenie. Jediné ostré zábery ponúka Samsung a Nokia, no tá vzhľadom na výrazné zatmavenie záberu a vytiahnutia detailov vytvorila vo výsledku celkom nepodarený záber. Apple neponúka úplne ostrý záber, no postprocesingu by sa to dalo ešte doladiť. Zábery z Xperie 1 a P30 Pro už ale dosť ťažko.
Krajinka, zátišie
Pri vtáčej vyhliadke sme chceli vedieť a vidieť i dynamický rozsah smartfónov pri zosnímaní tmavšej scény v popredí a farebnej a presvetlenej scény v pozadí. Každý z modelov si so scénou poradil vcelku dobre.
Čo sa farebnosti týka, Nokia opäť ušla niekam do tmava, opäť s jemným náznakom fialovej. Huawei si zas zmyslel ísť do zelených odtieňov, Apple a Samsung farby prikrášlili zvýšenou saturáciou. Jedine Xperia 1 si s farbami poradila na jednotku.
V prípade detailov smartfóny opäť prekvapili. Okrem Apple, Nokie a Samsungu sú detaily opäť rozmazané.
Kvety v krajine
Lúka plná letných bielych kvetov s výrazne žltým stredom sa až pýta na odfotenie. Nedalo nám to, veď je zaujímavé vidieť ako si snímače poradia so zelenou, žltou a bielou v jednom zábere pri poludňajšom ostrom slnku = množstvo tieňov v pozadí.
Farby sú až na Nokiu vcelku prirodzené. Nokia ich z neznámych príčin stmavila. Nebyť priameho porovnania, asi by sme s odstupom času farebnosti aj verili. Apple, Samsung a Sony si s farbami poradili výborne, u Samsungu cítiť jemnú saturáciu, ale nie je nijak výrazná. Huawei šiel opäť do zelených odtieňov, akoby na fotke nebolo zelenej dosť.
V prípade detailov (našli sme ten istý kvet) to vyzerá, že s P30 Pro sme krájali slaninu, no nie je tomu tak. Každý smartfón sme pred fotením skontrolovali, či má čisté šošovky. Prečo je už tretí záber od Huawei taký nevydarený nevieme. Žiaľ, nie je to posledný. Nokia, Samsung a Sony pridali kvetom v postprocesingu, takže pôsobia ostrejšie, ako u Apple, no aj ten má slušne detailný záber.
Farebná tráva
Pre porovnanie sme nasimulovali podobnú scénu v iný deň, opäť však pri slnečnom počasí. Namiesto jasnej žltej na kvetoch sme zvolili odtiene zelenej, v ktorých sa objavovali aj prvky hnedej a nevýraznej žltej. Inak povedané, okrasná tráva pri sivom múre v pozadí.
Výsledkom je pätica záberov, na ktorej si s farbami poradil najlepšie iPhone XS Max, minimálne ich saturoval Samsung. Xperia 1 jemne ladila scénu do žlta, Huawei zas do zelena a Nokia scénu stmavila. Rozdiely najlepšie vidieť pri pohľade na sivú stenu v pozadí trávy.
Iný deň, iná scéna aj Huawei aj tak detaily rozmazal. Nokia to prehnala s ich zvýraznením, ale aspoň sú. Samsung ich má najlepšie, za ním nasleduje Apple a Sony s veľmi mierne rozostrenými detailami.
Krajinka II
Ešte sa vrátime do Rakúska, kde sme objavili takýto uschnutý strom vo vysokej tráve s vysušeným jazerom v pozadí. Samozrejmosťou je krásne modrá obloha s pár oblakmi pre dotvorenie atmosféry krajinkárskej fotografie.
Najvernejšie farby ponúkli Apple a Sony, Huawei sa im veľmi priblížil, iba ich jemne zosvetlil. Samsung pridal saturáciu, Nokia stmavila a opäť má záber nádych fialovej.
V prípade detailov a zaostrenia to tentokrát nevyšlo Sony, Huaweiu sa to takmer podarilo, vidieť iba minimálne rozostrenie. Najostrejšie pôsobí záber z Nokie, ale iba preto, že Nokia 9 PureView výrazne upravuje JPEG výstup – zvyšuje kontrast a jasnosť (clarity). Aj v tomto 100% výseku z fotiek vidieť rozdielne podania farby.
Svetlo – tieň
V tomto prípade sme chceli vedieť, ako sa smartfóny a ich snímače popasujú so svetelne náročnou scénou – fotenie z tieňa ostré dopoludňajšie svetlo. Okrem farebného podania sme tu skúmali, či vzniknú na scéne prepaly. Mimochodom, keby sme niečo takéto skúšali so smartfónom pred 4-5 rokmi, tráva by bola buď prepálená, alebo by listy stromu boli čierne. Posun v kvalite je teda obrovský.
Apple si so scénou poradil na výbornú, Huawei to prehnal so svetlom, zjavne aby boli svetlejšie aj tiene. Nokia prekvapila aj celkom dobrým podaním farieb. Samsung ich ladil mierne do žlta, podobne ako Xperia 1, ktorá ale scénu mierne stmavila.
Pri pohľade na 100%-ný výrez je to už o čosi inom. Huawei opäť najhoršie, za ním Sony, Apple a najostrejšie detaily podali Nokia a Samsung. Aj v tomto prípade vidieť rozdiely farebnosti. Huawei ladí jemne do zelena, Xperia záber stmavila.
Svetlo – tieň, makro I
Ďalší svetelne veľmi náročný záber je dozrievajúci orech v miernom protisvetle, čím si sám na sebe vytvára tmavú časť a zároveň tieni na listy pod ním.
Perfektne si so scénou poradil iPhone XS Max, ale aj Samsung Galaxy S10+, ktorý však scénu opäť jemne saturoval. Nokia klasicky stmavila čo sa dalo, Huawei ladil do zelených tónov a ani s výrazným svetlom si neporadil najlepšie. Xperia v tomto prípade sklamala ladením do teplých tónov a prehnaným zosvetlením scény, čím vznikli na orechu nepekné prepaly.
Apple potešil aj v detailnom zábere. Tu je síce 100% crop mierne mimo miesta zaostrenia, no aj tak je stále veľmi detailný. Huawei je rozmazaný, rovnako ako Samsung i Sony. Nokia by bola skoro aj ostrá, ale zas ide o výrazne upravený záber, vďaka ktorému pôsobí detail celkom ostro.
Svetlo – tieň, makro II
V tomto prípade sme svetlo „otočili” a zamerali sa na detail na výrazne osvetlenej scéne. Zamerali sme sa konkrétne na ešte nedozreté černice, pričom dotykom na displej sme prinútili (chceli prinútiť) zaostriť práve na túto časť.
Výsledok si pozrieme v detaile nižšie. Farby vyšli najlepšie opäť Apple, Xperia 1 iba jemne ladila do žlta, Samsung zas mierne saturoval inak farebne vydarenú fotku. V Samsungu tieto saturované farby nazývajú živými. Nevieme ale prečo, živé farby vyzerajú inak. Nokia zas a znova scénu stmavila, vytiahla kontrast, znížila svetlé miesta… Huawei ladil opäť k zeleným tónom, čo mierne ovplyvnilo červenú.
V detailom zábere je to už ale iné. Vzhľadom na to, že sme smartfónom jasne povedali, že chceme zaostriť presne na túto časť černíc, ani jeden nedokázal zaostriť na výbornú. Až na Huawei sú všetky mierne rozostrené, hoci stále veľmi použiteľné. U P30 Pro sa to však povedať nedá.
Makro, umelé svetlo
Z ostrého slnka sme sa presunuli do interiéru k umelému foto svetlu a skúsili iné makro zábery. Hodinky bývajú veľmi členité a s množstvom prvkov, vďaka čomu sú výborným podkladom na fotenie.
V tomto prípade nebol so svetlom veľký problém. Apple a Sony trafili farby výborne, Huawei opäť mierne do zelena, ale iba mierne. Nokia prekvapila nenásilným stmavením, ktoré stále pôsobí vcelku prirodzene, Samsung scénu s hodinkami mierne presvetlil.
V detailoch vidieť väčšie rozdiely. Najlepšie ich majú Apple a Samsung, mierne horšie Nokia nasledovaná P30 Pro. Najhoršie dopadlo Sony.
Makro, umelé svetlo, 2x zoom
Pri príležitosti snímania makro záberov na hodinkách sme vyskúšali aj 2-násobné optické priblíženie, ktoré smartfóny ponúkajú vďaka druhému snímaču a jeho optike. Keďže Huawei nič také neponúka (iba digitálny zoom) a jeho optický zoom je 5-násobný, takýto makro záber nezvládol. Z porovnania bol preto vylúčený a teda ani nebodovaný.
Ostatné smartfóny sa správali takmer identicky, ako v prípade makra bez použitia 2x zoomu. Apple a Sony trafili farby výborne. Nokia prekvapila nenásilným stmavením, ktoré stále pôsobí vcelku prirodzene, Samsung scénu s hodinkami mierne presvetlil.
V detailoch je to už ale o niečom inom. Samsungu sa podarilo zaostriť najlepšie. U Apple vidieť mierny šum, o čosi výraznejší aj s rozmazaním je u Nokie a Sony je z tohto mikrosúboja na tom najhoršie.
Interiér s prirodzeným svetlom
V ďalšej scéne sme využili prirodzené svetlo dopadajúce do redakcie, kde bolo možné sledovať viacero parametrov. Okrem farebnosti aj napríklad hĺbku ostrosti. Bokeh a najlepšie rozostrenie pozadia ponúkol Huawei, ale ani Apple, Nokia a Sony na tom nie sú úplne zle.
Čo sa farieb týka, najvernejšie ich podal Apple, ďaleko od reality nie sú ani Huawei a Nokia. Samsung to dal svetlejšie, hlavne drevo a telá mobilov, Sony zas zašiel do tmavšej farby. Vidieť to hlavne na čiernej farbe stĺpa, ktorá bola v bočnom svetle mierne svetlejšia.
V detailoch vidieť rozdiely viditeľnejšie. Až na Samsung a Sony sú ostatné fotky vcelku rozmazané. Huawei je na tom najhoršie, ďaleko od neho nie je ani Nokia.
Tlačený text, prirodzené svetlo
Otvorili sme aj časopis a pozreli sa na to, ako pätica zvládne nafotiť tlačený text na kontrastnom pozadí. Sýta žltá dala novinkám zabrať…
Výborne si so scénou poradili Apple, ale už aj Huawei, hoci mierne do žlta ladil aj stránku z časopisu. Trošku ušli farby Sony, u Samsungu vidieť zas zvýšenú saturáciu. Nokia to nepochopila a opäť scénu stmavila.
Pozrime si ale nasnímaný text v detaile. Veľmi dobre ich zosnímali Nokia a Sony, Apple je iba trošku rozostrené, Samsung o čosi viac, Huawei najviac.
Makro, prirodzené svetlo
Keď sme už boli na Tuli vaku, vyskúšali sme aj detail v podaní výrazných farieb a štruktúr látky. Žltá, červená, biela, čierna a farba dreva potrápili smartfóny celkom slušne. Výsledok?
Najprirodzenejšie scénu nafotil iPhone. Síce pôsobí veľmi jasne až saturovane, farby na Tuli vaku také sú. S miernym stmavením ich slušne zobrala aj Xperia, Huawei pridal jemný zelený nádych, Nokia stmavila a Samsung zosvetlil, čo vidieť aj na dreve v pozadí.
Najzaujímavejšie sú ale 100% výrezy z fotiek… Všimnite si detailnú štruktúru látky v zábere od iPhonu. Podobnú vidieť aj v Xperii, no v spodnej časti na žltej látke to už všetko splýva. Samsung Galaxy S10+ tiež vytvoril vcelku detailný záber. Nokia akoby ostrila úplne inam, veľmi detailný záber nie je ani od Huawei.
Večerný záber
Začalo sa zvečerievať a tak sme sa vydali nafotiť aj čosi tmavé, ideálne čosi známe všetkým – Bratislavský hrad. Ten so západom slnka ožíva umelým svetlom, no v našom prípade ešte nebolo ani príliš tma a ani príliš hrad nasvietený, hoci viditeľné lúče svetla už na múroch boli.
Večerný hrad tesne po západe však nemohol byť iný, ako jemne žltkastý. Výborne jeho farebnosť zachytil iPhone, ale aj Xperia 1 či Samsung s minimálnym farebným posunom do studenších tónov. Huawei sa Samsungu veľmi priblížil, no uňho vidieť už výraznejší farebný posunu, hlavne keď je hneď pri zábere z iPhonu. Nokia pridala fialovej farby, čo vidieť aj na výsledku.
100% výrez z fotiek dokazuje, ako detailne dokážu snímače zachytávať scénu pred sebou aj v šere a navyše k okraju záberu. Tešíme sa na ukážky úplnej tmy… V tomto prípade to najlepšie vyšlo Samsungu a Apple, no ani Huawei na tom nie je najhoršie. Šum a mierne rozostrenie je u Xperie 1, najhoršie je na tom z pätice Nokia.
Večerný záber, zátišie
Ešte pred úplným zotmením sme sa presunuli do najdrahšej záhrady v meste, kde krásnymi červenými kvetmi kvitli pre nás neidentifikovateľné kríky (ak ich poznáte, pokojne nechajte komentár pod článkom).
Farby najlepšie trafila Xperia 1 od Sony a Samsung, Apple zašiel viac do teplých tónov, čím sa kvety zmenili na oranžové. Huawei prihodil viac zelenej, čím vytiahol farby listov, ale výsledok je menej prirodzený. Nokia 9 PureView stavila na výraznú úpravu z čoho ale nevyšla pozitívne ani obloha (prepaly Slnka), ale ani neprirodzené farby listov.
Detailný záber nedokázal vytvoriť ani jeden fotoaparát v testovanej pätici. Apple ponúka azda najviac detailov, ale záber je dosť zašumený. Celkom slušnú dávku detailov dokázal vyprodukovať aj Huawei, všimnite si vyschnuté konce listov v oboch prípadoch. V prípade Samsungu a Sony sa detaily strácajú a zlievajú. Nokia asi aj kvôli absencii stabilizácie nemá dobré podanie detailov.
Tma s minimom prirodzeného svetla
Kávičku na posilnenie a ideme ďalej… Tak prečo si neodfotiť aj kávovar v prítmí kuchynky? Opäť ide o veľmi náročnú scénu pre snímače fotoaparátov. Scéna je veľmi tmavá, do kuchynky preniká minimum svetla a navyše podsvietené tlačidlá robia pre snímač náročnú úlohu.
Akosi po toľkých záberoch už nie je prekvapením ani to, že najlepšie si poradil so scénou iPhone. Všimnite si nielen farebné podanie, ale aj to, ako si poradil práve s podsvietenými tlačidlami. Spomedzi pätice nie je jediný lepší výsledok. Veľmi slušne farby trafil aj Samsung i Sony, ktorý už išiel mierne do zelena, rovnako ako Huawei, ktorý ale záber stmavil, no Xperia 1 nedokázala slušne nasnímať výrazne svetlo okolo tlačidiel. Nokia pridala trošku fialovej.
V takto tmavej scéne nie je prekvapením výrazná zrnitosť pri 100% výreze. Zacielili sme na „ciferník” s popisom. Na ňom vidieť, že najčitateľnejší je nápis na zábere zo Samsungu, ale aj Sony či Apple. Viditeľný, no už s výrazným zrnom je od Huawei. Rozmazaný je na fotke z Nokie.
Nočný záber, krajinka
Pri zotmení sme sa chvíľku ponevierali po areáli hradu v Bratislave, kde sme si vybrali ďalšiu ťažkú scénu pre miniatúrne snímače v smartfónoch. Tmavá obloha po zapadnutí Slnka, výrazné bodové svetlá, množstvo tmavých miest… Nič jednoduché.
Farebne najlepšie opäť obišiel iPhone nasledovaný Samsungom a Sony, ktoré ale už išlo do teplejších tónov. Naopak, Huawei lampy s teplým bielym svetlom chcel preonačiť do studenej bielej. Celý záber je tak ladený do studených farieb. Niekde medzi je Nokia, ktorá sa zas hrala s úpravami o čosi viac a vznikla z toho neprirodzene modrá obloha, zelenšie listy a tráva…
Tak ako pri kávovare, aj v tomto prípade ani jeden z pätice nedokázal odfotiť záber bez problémov. Okrem Nokie a Xperie sa to ale podarilo celkom slušne ostatným trom modelom. Aj tu vidieť veľmi dobre rozdiely medzi farebným podaním. Všimnite si napríklad aj čiernu farbu na stĺpikoch na fotke od Huawei.
Nočný záber, mesto
Neodfotiť nočnú Bratislavu, keď ste na hrade? To ako by ste tam ani neboli. Pohľad na Dunaj, tri osvetlené mosty spájajúce staré mesto s najväčším sídliskom na Slovensku… Toľko bodových svetiel pohromade nedá ani vianočný stromček. Scéna ako vyšitá na porovnanie schopností fotoaparátov.
Tu je azda najväčšie prekvapenie súťaže – Sony Xperia 1. Hoci oblohu ladila do modrejšej, ako reálne bola, ostatné časti záberu sú farebne veľmi dobre vyvážené. Apple ladil farby do teplých tónov, rovnako ako Samsung. Huawei mierne scénu prisvetlil a skúšal studenšie tóny. Nokia sa nevzdala výraznej úpravy a zas tu máme najmodrejšiu oblohu spomedzi všetkých. Zároveň je ale zvyšok scény celkom dobre vyvážený.
Prekvapenie číslo dva, všimnite si kvalitu detailov Mosta SNP, ale aj okien na panelákoch v pozadí u Sony. Veľmi slušne na detailoch zapracovali aj Apple a Huawei. Samsung by mohol byť na 4. mieste a Nokia na poslednom. Svetlá na „UFE“ hovoria za všetko.
Portrét, prirodzené svetlo
Portréty fotí azda každý z nás. Ako to zvládne testovaná pätica? Využili sme prirodzené svetlo z exteriéru cez veľké balkónové dvere a okná, čím vznikol mierny tieň na ľavej časti kolegu, modela.
Farebne si s portrétom najlepšie poradil Apple iPhone XS Max. Farebne je najvyváženejší, hoci ide do teplejších tónov. Sony je tom tiež celkom dobre, škoda len, že záber zbytočne zosvetlilo. Prepaly na košeli nie sú veľmi efektné. Samsung a Huawei ladili farby do červenej, resp. zelenej. Vidieť to najlepšie na košeli. V prípade Nokie je zas viditeľný výrazný postprocesing. Keď sa ale pozrieme na RAW záber, je to 100 a jedno aj pred vyvolaním. Škoda.
Apple získava body nielen v podaní farieb a celkovom zábere, ale aj v detailoch. Vyrovnáva sa mu ale Samsung i Nokia, Sony a Huawei ponúkajú rozostrenejšie detaily.
Preostrovanie
Keď sme sa hrali v štúdiu, vyskúšali sme aj ďalšiu, pre veľké fotoaparáty jednoduchú, no pre malé snímače náročnejšiu úlohu – zaostrenie na iný predmet ako je v popredí. Využili sme na to naskladanú scénu z viacerých prvkov, zaostrovali sme na palec na keramickej ruke.
Farby opäť ušli Nokii, ktorá nasadila výraznú úpravu a záber je tmavý, saturovaný a celkovo neprirodzený. Huawei podal farby do zeleného odtieňa, Sony záber stmavilo, inak mohli byť i farby vcelku verné. Najlepšie si s farbami poradili Apple a Samsung.
Rovnaké poradie by sa dalo určiť aj pri zaostrení. Najlepšie to dokázal Samsung a Apple nasledovaný Huaweiom a Sony, kde vidieť už aj šum. Rozostrený záber v strede je od Nokie.
Teraz neostáva už nič iné, iba sčítať všetky body a je to. Ak vás zaujíma finálny výsledok, nájdete ho na konci tabuľky, v ktorej sme v skratke zhodnotili to isté, čo na posledných 20 sériách záberov. Pozrite sa teda na to…
Apple iPhone XS Max |
Huawei P30 Pro |
Nokia 9 PureView |
Samsung Galaxy S10+ |
Sony Xperia 1 |
|
Krajinka, ostré slnko | |||||
Farby |
prirodzené |
presvetlené |
tmavé, do fialova |
presvetlené |
prirodzené |
body |
5 |
3 |
3 |
3 |
5 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
rozmazané |
ostré |
ostré |
rozmazané |
body |
4 |
3 |
5 |
5 |
3 |
Krajinka detail, ostré slnko | |||||
Farby |
saturovanejšie |
do zelena |
tmavšie |
saturovanejšie |
prirodzené |
body |
4 |
4 |
4 |
4 |
5 |
Detaily (100% crop) |
ostré |
rozmazané |
ostré |
ostré |
rozmazané |
body |
5 |
3 |
5 |
5 |
3 |
Krajinka kvety, ostré slnko | |||||
Farby |
prirodzené |
do zelena |
tmavšie |
prirodzené |
prirodzené |
body |
5 |
4 |
4 |
5 |
5 |
Detaily (100% crop) |
ostré |
rozmazané |
ostré |
ostré |
ostré |
body |
5 |
3 |
5 |
5 |
5 |
Krajinka tráva, ostré slnko | |||||
Farby |
prirodzené |
do zelena |
tmavšie |
prirodzené |
prirodzené, mierne do žlta |
body |
5 |
4 |
4 |
5 |
5 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
rozmazané |
ostré |
ostré |
mierne rozmazané |
body |
4 |
3 |
5 |
5 |
4 |
Krajinka II, ostré slnko | |||||
Farby |
prirodzené |
prirodzené |
tmavé |
saturovanejšie |
prirodzené |
body |
5 |
5 |
3 |
4 |
5 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
mierne rozmazané |
ostré |
ostré |
rozmazané |
body |
4 |
4 |
5 |
5 |
3 |
Ostré slnko + tieň | |||||
Farby |
prirodzené |
do zelena, svetlé |
tmavšie |
prirodzené |
tmavšie |
body |
5 |
4 |
4 |
5 |
4 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
rozmazané |
ostré |
ostré |
rozmazané |
body |
4 |
3 |
5 |
5 |
3 |
Ostré slnko + tieň (makro I) | |||||
Farby |
prirodzené |
do zelena |
tmavé |
prirodzené |
presvetlené |
body |
5 |
4 |
3 |
5 |
3 |
Detaily (100% crop) |
ostré |
rozmazané |
mierne rozmazané |
rozmazané |
rozmazané |
body |
5 |
3 |
4 |
3 |
3 |
Ostré slnko + tieň (makro II) | |||||
Farby |
prirodzené |
prirodzené, do zelena |
tmavé |
saturovanejšie |
prirodzené, jemne do žlta |
body |
5 |
4 |
3 |
4 |
4 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
rozmazané |
mierne rozmazané |
mierne rozmazané |
mierne rozmazané |
body |
4 |
3 |
4 |
4 |
4 |
Makro umelé svetlo | |||||
Farby |
prirodzené |
svetlejšie, do zelena |
tmavšie |
svetlejšie |
prirodzené |
body |
5 |
4 |
4 |
4 |
5 |
Detaily (100% crop) |
ostré |
minimálne rozmazané |
minimálne rozmazané |
ostré |
rozmazané |
body |
5 |
4 |
4 |
5 |
3 |
Makro 2x zoom – umelé svetlo | |||||
Farby |
prirodzené |
– |
tmavšie |
svetlejšie |
prirodzené |
body |
5 |
– |
4 |
4 |
5 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
– |
mierne rozmazané |
ostré |
rozmazané |
body |
4 |
– |
4 |
5 |
3 |
Interiér, prirodzené svetlo | |||||
Farby |
prirodzené |
prirodzené |
prirodzené |
svetlejšie |
tmavšie |
body |
5 |
5 |
5 |
4 |
4 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
rozmazané |
rozmazané |
ostré |
ostré |
body |
4 |
3 |
3 |
5 |
5 |
Tlačený text, prirodzené svetlo interiér | |||||
Farby |
prirodzené |
prirodzené |
tmavšie |
saturovanejšie |
prirodzené |
body |
5 |
5 |
4 |
4 |
5 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
mierne rozmazané |
ostré |
mierne rozmazané |
ostré |
body |
4 |
4 |
5 |
4 |
5 |
Makro, prirodzené svetlo interiér | |||||
Farby |
prirodzené |
svetlejšie |
tmavšie |
tmavšie |
tmavšie |
body |
5 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Detaily (100% crop) |
ostré |
rozmazané |
rozmazané |
ostré |
mierne rozmazané |
body |
5 |
3 |
3 |
5 |
4 |
Večerný záber mesto | |||||
Farby |
prirodzené |
svetlejšie |
tmavšie |
prirodzené |
prirodzené |
body |
5 |
4 |
3 |
5 |
5 |
Detaily (100% crop) |
ostré |
mierne rozmazané |
rozmazané |
ostré |
mierne rozmazané, šum |
body |
5 |
4 |
3 |
5 |
4 |
Večerný záber zátišie | |||||
Farby |
do žlta |
do zelena |
neprirodzené zosvetlenie |
prirodzené |
prirodzené |
body |
4 |
4 |
3 |
5 |
5 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
mierne rozmazané |
rozmazané |
mierne rozmazané |
mierne rozmazané |
body |
4 |
4 |
3 |
4 |
4 |
Prirodzené svetlo interiér, tma, detail | |||||
Farby |
prirodzené |
nádych zelenej |
nádych fialovej |
prirodzené |
nádych zelenej |
body |
5 |
4 |
4 |
5 |
4 |
Detaily (100% crop) |
ostré, výraznejšie zrno |
ostré, výrazné zrno |
rozmazané |
ostré, výraznejšie zrno |
ostré, výraznejšie zrno |
body |
5 |
4 |
3 |
5 |
5 |
Nočný záber, krajinka | |||||
Farby |
prirodzené |
do studena |
neprirodené |
prirodzené |
prirodzené |
body |
5 |
4 |
3 |
5 |
5 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
mierne rozmazané |
rozmazané |
mierne rozmazané |
rozmazané |
body |
4 |
4 |
3 |
4 |
3 |
Nočný záber, mesto | |||||
Farby |
teplejšie |
svetlejšie |
svetlejšie |
teplejšie |
prirodzené |
body |
4 |
4 |
4 |
4 |
5 |
Detaily (100% crop) |
mierne rozmazané |
mierne rozmazané |
rozmazané |
mierne rozmazané |
ostré |
body |
4 |
4 |
3 |
4 |
5 |
Portrét | |||||
Farby |
prirodzené |
do zelena |
do červena |
jemne saturované |
svetlejšie |
body |
5 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Detaily (100% crop) |
ostré |
mierne rozmazané |
ostré |
ostré |
mierne rozmazané |
body |
5 |
4 |
5 |
5 |
4 |
Umelé svetlo, štúdio, preostrovanie na ruku | |||||
Farby |
prirodzené |
do zelena |
tmavé |
prirodzené |
tmavšie |
body |
5 |
4 |
3 |
5 |
4 |
Detaily (100% crop) |
ostré |
ostré |
rozmazané |
ostré |
mierne rozmazané |
body |
5 |
5 |
3 |
5 |
4 |
Maximálny počet bodov |
200 |
190 |
200 |
200 |
200 |
Celkový počet bodov |
186 |
146 |
153 |
181 |
168 |
Celkové hodnotenie |
93,0% |
76,8% |
76,5% |
90,5% |
84,0% |
Kto je najlepší?
Z tabuľky je jasné, že s prehľadom zvíťazil Apple iPhone XS Max. Poradil si najlepšie takmer v každom zábere a že ich nebolo málo, ste videli aj sami. Množstvo ďalších záberov bolo na tom podobne, preto sme do súboja vybrali týchto 20. Z celkového počtu 200 bodov stratil iba 14. Vďačí za to výbornému podaniu farieb, ale aj kvality detailov.
Druhým v poradí je Samsung Galaxy S10+, ktorý je v mnohom na úrovni víťazného iPhonu a stráca iba 2,5 percentuálneho bodu. Prekvapením megasúboja je ale Sony Xperia 1, ktorá po mnohých rokoch dokazuje, že Sony konečne prišiel na to, ako robiť foťáky v smartfónoch. Rozdiel medzi prvým a druhým miestom je ale dosť výrazný. Na 4. mieste skončil Huawei P30 Pro, ktorý sklamal hlavne v detailoch. Len málo z 20-tky záberov bolo ostrých aj po 100% priblížení. Nokia 9 PureView to preháňa s úpravou JPEG záberov, čo sme jej vytkli aj v recenzii. V súboji to len dokázala a skončila piata.
Apple iPhone XS Max si právom zaslúži titul víťaz súboja…
Pozn. redakcie: Keďže Apple nemá v SR oficiálne zastúpenie, Apple iPhone XS Max nám do súboja zapožičal operátor O2 Slovakia, za čo mu ďakujeme.