Kolobežiek v našich mestách čoraz viac pribúda. Je to pre ich ekologický rozmer a tiež vďaka čoraz väčšej popularite modelov s elektrickým pohonom. Slovenské zákony doteraz nerozlišovali medzi klasickými a elektrickými kolobežkami. Novela zákona o cestnej premávke to onedlho zmení.
Okrem elektrických bicyklov je dobrou alternatívou k zdravšiemu spôsobu cestovania kúpa elektrickej kolobežky. Jej vekým plusom je menšia nákupná cena a malé rozmery, vďaka ktorým sa ľahšie odložia v práci, alebo v škole. Ich dojazd je dnes postačujúci pre pohodlné presúvanie po uliciach.
Ako sme spomínali, doteraz zákonodarcovia nerozlišovali medzi bežnými kolobežkármi a tými, ktorým pomáha elektrický motor. Majitelia oboch druhov boli považovaní za chodcov a tým pádom sa na nich nevzťahovali žiadne povinnosti, ktoré platia pre cyklistov, ktorých zákon o cestnej premávke považuje ako vodičov nemotorových vozidiel.
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky novelou zákona reaguje na tento nový trend. Konkrétne je to v Zákone 106/2018 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, kde sa definujú elektrické kolobežky ako „kolobežky s pomocným motorčekom – kolobežky iné ako vozidlá kategórie L, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj pomocný motorček“ (§ 4, odsek 8).
V zákone sa nerozlišuje výbava takejto kolobežky, ani kapacita a výkon batérie. Pre nás je dôležité vedieť, že sa z majiteľa elektrickej kolobežky stáva vodič nemotorového vozidla, rovnako ako je cyklista (kategória L).
Takto sa stanú z elektrifikovaných kolobežkárov účastníci cestnej premávky, ktorí budú musieť dodržiavať zákon o cestnej premávke, jazdiť po cestách vyhradených pre cyklistov, resp. na pravej strane vozovky.
Rovnako ako cyklisti budú musieť nosiť kolobežkári mimo obce ochrannú prilbu. V týchto teplých dňoch poteší informácia o tolerancii na alkohol, pri kontrole môže vodič tohto nemotorového vozidla nafúkať maximálne 0,5 promile.
Zmena zákona o cestnej premávke nadobudne účinnosť 1. januára 2020.