Aby sa samojazdiace auto s vysokým stupňom autonómie (úrovne 4 a 5) dokázalo spoľahlivo orientovať v premávke, prípadne aj v teréne mimo ciest, potrebuje výkonný arzenál optických, rádiových a ultrazvukových senzorov, v kombinácii so satelitnou navigáciou a to celé zastrešené palubným počítačom.
Najlepšie s umelou inteligenciou a schopnosťou hĺbkového učenia sa a rýchlou konektivitou cez mobilné dátové siete – 4G je minimum, čoskoro dostupné 5G bude optimum.
Riešení, ako dosiahnuť primerane bezpečný sofistikovaný systém pre autonómne autá je mnoho a každá firma si myslí, že pozná to najlepšie. Pravdou je, že dostať autonómne autá do trhového mainstreamu vyžaduje aj riadiace systémy za akceptovateľnú cenu. Aj preto sa napríklad Tesla pri svojich autopilotoch namiesto lidarov spolieha na množstvo kamier.
Účinný nástroj pre bezpečnejšiu jazdu
Nádejnou technológiou je frekvenčne modulovaný lidar s kontinuálnou vlnou (Frequency Modulated Continuous Wave / FMCW lidar). Vývojom tejto technológie sa zaoberá aj spoločnosť Blackmore, ktorá tvrdí, že jej FMCW lidar má dvojnásobný dosah oproti tradičným lidarom.
Ako pracuje laserový detektor vzdialenosti lidar, si môžete pozrieť v nasledujúcom videu:
FMCW lidar má aj ďalšie výhody, vyplývajúce s lepšieho dosahu. Okrem toho, že dovidí ďalej, je spoľahlivejší v nepriaznivých poveternostných podmienkach (tie sú slabinou lidaru, oproti radaru) a dokáže lepšie rozlišovať jednotlivé tvary z väčšej vzdialenosti. Uvádza to portál Autoblog, ktorý sa bol o prednostiach lidaru FMCW presvedčiť v spoločnosti Blackmore.
Kým lidarové systémy dostupné na trhu sú dnes schopné vidieť asi na vzdialenosť 100 metrov, FMCW lidar dosiahne až na 200 metrovú hranicu. Pri rýchlosti 80 km/hod prekoná vozidlo vzdialenosť 100 metrov za 4,5 sekundy. Pri stotridsiatke je to len 2,77 sekundy, takže dlhší dosah detektoru prináša cenný reakčný čas (a prípadnú brzdnú dráhu) navyše.
Preto je dobrou správou, že FMCW lidar od Blackmore dovidí až na zhruba 450 metrov. Navyše, kým iné systémy lidar majú problém s nepriaznivými svetelnými podmienkami ako je extrémne jasné slnečné svetlo, technológia Blackmore si s nimi poradí.
Hendikepom je cena
Vlastnosti FMCW lidaru od Blackmore vyzerajú lákavo, takže by sme mohli predpokladať, že automobilky vyvíjajúce autonómne autá po ňom siahnu bez váhania. Pravdou však je, že hoci sa vývojom technológie frekvenčne modulovaných lidarov s kontinuálnou vlnou zaoberá len zopár subjektov, automobilky o ne nejavia príliš veľký záujem. Aspoň v súčasnosti.
Pravdepodobne hlavným dôvodom je vysoká cena. Každý FMCW lidar od Blackmore stojí 20 000 USD. Toľko zaplatíte za bežné menšie auto strednej triedy, alebo za polovicu Tesly Model 3. Očakáva sa však, že ceny s nábehom sériovej výroby postupne klesnú.
Oproti kamerovému systému sa však stále budú pohybovať rádovo vyššie, preto sa tieto systémy pravdepodobne uplatnia skôr v luxusných vozidlách. Benefity vyššej bezpečnosti založené na podrobnejšom snímaní prostredia pred vozidlom v reálnom čase patria k vlastnostiam, ktoré by klienti mohli akceptovať, napriek nutnému príplatku.
Najbližšie roky ukážu, ako sa vyvinie reálna podoba autonómnych áut. Isté je, že sa budú podstatne líšiť od dnešných testovacích vozidiel s montážnou rampou plnou senzorov na streche a s batožinovým priestorom naprataným elektronikou.