Citroën sa chystá na blížiacom sa autosalóne v Ženeve predviesť verejnosti svoj najnovší koncept elektromobilu, ktorý chce potešiť nižšou cenou a hlavne tým, že ho bude možné šoférovať aj bez vodičského preukazu od 15-16 rokov. Práve táto informácia ale načrtáva, že tu niečo nehrá.
https://www.youtube.com/watch?v=CpV-Gu7o1zg
Áno, Citroën Ami One bude miniatúrny elektromobil s chabým výkonom, ktorý bude možné obsluhovať aj bez vodičského preukazu. Jeho maximálna rýchlosť totiž vraj nepresiahne 45 km/h.
Žiaľ, nie všetky krajiny sveta dovoľujú jazdiť motorovým dopravným prostriedkom s takouto maximálnou rýchlosťou bez vodičáku. U nás by takéto autíčko spadalo do skupiny AM, ktoré môžu viesť vodiči od 15 rokov.
https://www.youtube.com/watch?v=b6iTZXOfJr0
Dizajn novinky je zatiaľ vo fáze konceptu, takže finálne vozidlo môže byť odlišné. Chýbať by ale nemala rolovateľná strecha, výrazné, ale i funkčné prvky karosérie.
Smartfón majiteľa sa má zasúvať do konzoly pred vodičom, zjavne bude poháňať infotainment celého mikromobilu. Ten bude ale zahŕňať iba 5″ displej pred vodičom a 5W Bluetooth reproduktor.
Zaujímavé je otváranie dverí. Kým spolujazdec ich otvára klasicky, šofér pre pohodlnejšie nastupovanie ich otvára opačne, ako v luxusných Rolls-Royceoch.
Vo vnútri bude dostatok miesta iba pre dvoch cestujúcich. Tí by nemali mať ani veľa batožiny, pretože Ami One nemá žiadny kufor. Koncept vozidla je vymyslený tak, aby bol čo najmenej náročný na v prípade opráv.
Napríklad predný, zadný a bočné panely, vrátane dverí by mali ísť vymeniť v priebehu pár minút a sú zrkadlové k svojim proťajškom. Rovnako i spätné zrkadlo je kompatibilné pre obe strany vozidla.
Dĺžka vozidla je len 2,5 m, šírka 1,5 m a výška je tiež len 1,5 m. Hmotnosť je až smiešnych 425 kg.
https://www.youtube.com/watch?v=tX67ZpguMew
Batérie vo vnútri vydržia živiť elektromobil iba na 100 kilometrov jazdy, čo je ďalší dôvod, prečo tento mikromobil bude vhodný iba do mesta, resp. centra veľkomesta. Práve centrá veľkomiest po celom svete postupne spúšťajú iniciatívy na blokovanie dopravných prostriedkov na fosílne palivá.
Novinka si určite nájde odbyt na ďalekom východe, hlavne v Číne či Indii, kde vo veľkomestách jazdia milióny malých vozidiel pre dvoch pasažierov, ktoré je možné zaparkovať takmer kdekoľvek. Elektromobil by mal znížiť smog, ale aj hluk v týchto veľkomestách.
Dojazd 100 kilometrov je pritom dostatočný na celodenné používanie. Očakáva sa rozšírenie nabíjačiek, takže miniatúrnu batériu by malo byť možné nabiť za pár minút „na každom rohu“.
Citroën Ami One by mal byť zároveň dostupný ako auto na prenájom, či už krátkodobý, alebo dlhodobý, pomocou QR kódu na bočnej strane.
Cenu, resp. ceny ale Citroën neprezradil. Nie je známe ani to, kedy by sa reálny model z konceptu Citroën Ami One mal dostať do predaja.