Piaty druh dopravy, ako pred pár rokmi nazval hyperloop Elon Musk, sa má pohybovať v podtlakovom potrubí na magnetickom vankúši rýchlosťou až 1 200 km za hodinu. To je viac, než dosahujú dnešné podzvukové dopravné lietadlá.
S Boring Company rýchlejšie a lacnejšie ako taxíkom
A keďže cieľové stanice môžu byť hoci aj v centre mesta, bude mať tento druh dopravy oproti lietaniu rozhodne navrch. Najskôr sa, pravda, musí vyriešiť dlhý rad technických a bezpečnostných problémov.
Nie tak dávno však Elon Musk prišiel s „odľahčenou“ verziou hyperloopu, kde sa kabíny pohybujú po koľajniciach, najčastejšie v tuneloch, rýchlosťou „len“ vyše 200 km/hod. Predstavte si čosi ako futuristické metro. Táto verzia možno nevyzerá tak revolučne, ako „tryskový“ hyperloop, je však omnoho ľahšie realizovateľná.
Elon Musk už vyjadril zámer, že by rád tento typ dopravy umiestnil do mestských aj medzimestských tunelov, ktoré začína budovať jeho spoločnosť Boring Company. V tejto súvislosti sa črtá zaujímavá referencia pre začínajúcu firmu.
Starosta Chicaga Rahm Emanuel oznámil výber spoločnosti Boring Company na vybudovanie a prevádzku rýchleho tranzitného spojenia medzi medzinárodným letiskom O’Hare a obchodnou štvrťou Block 37 v centre mesta. Nový spôsob prepravy by mal skrátiť dobu jazdy zhruba na tretinu – namiesto bežných 40 minút na 12 minút.
Dopravu zabezpečia elektrické vozidlá premávajúce v novom dvojitom tuneli, pričom celý projekt by mala financovať Muskova spoločnosť. V chicagskom projekte majú na osobnú prepravu slúžiť kapsule s kapacitou 16 cestujúcich a priestorom pre batožinu.
Kapsule by mali odchádzať každých 30 sekúnd zo stanice na letisku O’Hare, aj z bloku 37. Boring Company plánuje využívať nedokončenú stanicu metra v bloku 37 a postaviť novú stanicu na letisku. Cestovné za túto prémiovú službu by pritom malo byť motivačné cenou nižšou než sú súčasné ceny za taxi a dokonca aj v MHD.
Nejde len o peniaze
Projekt zahŕňajúci výstavbu tunelu, infraštruktúru a prevádzku dopravného systému však nebude lacný. Podľa Chicago Tribune by sa náklady mali pohybovať do 1 miliardy dolárov.
Boring Company sľúbila, že projekt bude stopercentne financovaný zo súkromných prostriedkov, čo pri nízkych cenách cestovného a vysokých investičných nákladov značí potrebu spolufinancovania z iných zdrojov. Či už z firiem E. Muska, alebo od ďalších investorov.
Podobné triky, akým bol predaj plameňometov, rozhodne na financovanie stačiť nebudú. Navyše ide len o jeden z mnohých podobných projektov, do ktorých sa Boring Company púšťa. Skúšobný tunel už vyrazila v Los Angeles, kde by chcela vybudovať takisto podzemné spojenie z medzinárodného letiska do sídla SpaceX a ďalších lokalít.
Firma, ktorá začala pracovať len pred 18 mesiacmi, sa však celkom úspešne prezentuje a projekt, aký chystá v Chicagu by jej poslúžil ako výborná prezentácia. Okrem testovacieho tunelu na pozemku SpaceX spoločnosť rokuje s mestským zastupiteľstvom v Los Angeles o výstavbe 6,5 míľového (cca 10,5 km) tunela a dostala predbežné povolenie začať kopať vo Washingtone, DC.