Nábeh výroby najdostupnejšieho elektromobilu značky Tesla sprevádzajú komplikácie a spôsobujú meškanie dodávok. Mnohí z oficiálne priznaných cca 450 tisíc predobjednávateľov (Tesla prestala počet rezervácií zverejňovať v auguste 2016, keď ich počet dosiahol 400 000) svoju objednávku z tohto dôvodu stornovalo.
Príčinou je najmä meškanie najlacnejšej verzie za 35 000 USD, ktorá sa má začať vyrábať až v 1. kvartáli 2019 a o ktorú je medzi predobjednávateľmi najväčší záujem.
Z 2 000 na 5 000 vozidiel týždenne
Problémy sa objavili na viacerých frontoch súčasne a spoločne vytvorili nepríjemný synergický efekt v podobe neplnenia výrobných zámerov. Väčšinu z nich Elon Musk pripisoval na vrub meškajúcich dodávok batérií z továrne Gigafactory, ale komplikácie údajne spôsobila aj extrémne vysoká automatizácia výroby.
Nakoniec to dospelo do štádia, že sa šéf Tesly do fabriky doslova nasťahoval a istý čas tam dokonca prespával, aby dohliadol na vychytanie múch. Keď už okolnosti začínali pripomínať pôsobenie „čiernej mágie“, reťazec nepriaznivých efektov sa pretrhol. Začiatkom apríla konečne Elon Musk ohlásil prelomenie kritickej hranice, keď sa podarilo dosiahnuť 2 000 vozidiel Model 3 vyrobených týždenne.
Odvtedy sa stúpajúci trend darí udržiavať a dnes automobilka vyprodukuje 500 kusov Modelu 3 denne, alebo 3 500 kusov týždenne. Elon Musk to oznámil na poslednom výročnom stretnutí akcionárov. V súvislosti s prekonávaním krízy uviedol, že to bolo „niekoľko najťažších a najpekelnejších mesiacov“, aké zažil.
https://www.youtube.com/watch?v=I7OkMFT8wUU
Zároveň ide o dobrú východiskovú pozíciu pre dosiahnutie cieľa 5 000 vozidiel týždenne, ktorý chce Tesla splniť do konca júna. Doteraz podľa odhadov Tesla vyrobila 35 000 kusov elektromobilu Model 3, takže na voľný predaj netreba pomýšľať zrejme viac ako rok.
Dokonca aj po zvýšení produkcie na 10 000 áut týždenne, ktoré chce firma dosiahnuť začiatkom budúceho roku, bude ťažké uspokojiť dopyt.
„Ľudová“ verzia až v roku 2019
V prvom štvrťroku roku 2019 sa začne aj plná produkcia základného Modelu 3 za 35 000 dolárov. Ide o najlacnejšiu verziu tohto elektromobilu, o ktorú bude pravdepodobne najväčší záujem. Čakacie lehoty z dôvodu neskoršieho nábehu výroby budú však pochopiteľne dlhšie.
Musk povedal, že verzia s menšou, cca 50 kWh batériou bude pripravená do konca tohto roka. Naopak, prvé verzie Tesla Model 3, ktoré sú vyrábané aj v súčasnosti, majú vyššiu výbavu – veľkokapacitnú batériu (príplatok 9 000 USD) a balík prémiových vylepšení (+ 5 000 USD), ktoré spoločne dvíhajú východiskovú cenu bez autopilota na 49 000 dolárov.
Verzia s pohonom všetkých kolies, ktorá sa má začať vyrábať už čoskoro, zdvihne základnú cenu o ďalších 5 000 USD na 54 000 USD, čo už nie je oblasť nižšej strednej triedy. Z tejto kategórie sa však auto vymyká aj svojimi parametrami.
Musk nedávno na Twitteri poznamenal, že Tesla zatiaľ brzdí dodávky najlacnejšej verzie určenej pre masový trh v prospech lepšie vybavených a drahších modifikácií. Cieľom je totiž zlepšiť bilanciu príjmov. Podľa údajov o príjmoch za prvý štvrťrok, Model 3 zatiaľ generuje stratu s každým vyrobeným kusom.
Vzhľadom na náklady spojené s rozbehnutím výroby je to pochopiteľné, ale trpezlivosť akcionárov má tiež svoje hranice. Tesla sa totiž napriek rastúcemu obratu stále pohybuje v červených číslach. Masová výroba Modelu 3 by to nakoniec mohla otočiť, keďže po zvládnutí plnej kapacity výroby by mal byť najdostupnejší elektromobil od Tesly vyrábaný s 25-percentnou maržou.