Keď Tesla predstavila koncept svojho elektrického ťahača Semi (a novú generáciu Roadsteru ako bonus), bola to senzácia. Keď sa ale takéto senzačné odhalenia začnú objavovať pravidelne, aura exkluzivity postupne bledne.
Popri osobných elektromobiloch v poslednom roku čoraz viac automobiliek ohlasuje elektrické dodávky a ťahače. Ak k tomu ešte pridáme nákladné autá poháňané vodíkom, zdá sa, že ofenzíva proti uhľovodíkovým palivám v doprave bude široká.
Nová jednotka elektromobility
K lídrom elektromobility patrí koncern Daimler, ktorý už vyrába elektrický nákladiak FUSO eCanter a testuje prototyp Mercedes-Benz eActros s dojazdom 200 km. Ak k tomu prirátame zámery značky Mercedes-Benz v oblasti osobných áut, neprekvapí, že podľa analytikov zo spoločnosti PA Consulting bude Daimler v roku 2021 jednotkou v oblasti výroby elektromobilov na trhu.
Dvojkou má byť BMW pred alianciou Renault-Nissan-Mitsubishi a Volkswagenom. Zaujímavé je, že podľa prognózy PA Consulting spadne Tesla zo súčasnej prvej, až na šiestu priečku. Uvidíme.
Daimler v každom prípade ide tvrdo za týmto cieľom a aktuálne predstavil dva elektrické nákladiaky. Prvým je ťahač eCascadia s výkonom 544 kW. Jeho batéria má 550 kWh a umožní dojazd slušných 400 km. Za 90 minút sa batéria údajne nabije na 80%, čo vystačí na dojazd až 322 km.
Nejde síce o také šokujúce čísla, aké uviedol Elon Musk pri ťahači Tesla Semi – dojazd až 850 km a dobitie batérie pre jazdu na trase 650 km za pol hodiny, ale možno o to viac reálne. Netvrdíme, že Elon Musk zavádzal, batérie novej generácie môžu pokojne poskytnúť potrebnú kapacitu na deklarovaný dojazd a môžu mať aj schopnosť superrýchleho nabíjania.
Aby sa však takéto nabíjanie mohlo uskutočniť, je potrebná aj ďalšia podmienka. A tou je rýchlonabíjačka s výkonom, aký sa dnes nikde nepoužíva, a zodpovedajúca infraštruktúra rozvodnej siete.
Z tohto pohľadu môže byť eCascadia, ktorá sa má začať vyrábať v roku 2021, omnoho realistickejšia.
Na cestách už tento rok, aj keď len skúšobne
Okrem ťahača eCascadia predstavil Daimler aj o čosi menší stroj eM2 106 s dojazdom 370 km a výkonom motora 360 kW. Pohon zaistí batéria s kapacitou 325 kWh, so schopnosťou nabitia na 80% za hodinu.
Tento menší elektrický nákladný voz by mal slúžiť na mestské zásobovanie, rozvoz tovarov do predajní a reštaurácií a takzvanú logistiku poslednej míle.
Daimler je naozaj silným hráčom, ktorý môže zamiešať karty. Len do roku 2019 investuje do výskumu a vývoja viac ako 2,5 miliardy eur, pričom viac ako 500 miliónov eur je určených na výrobu elektrických ťažkých úžitkových vozidiel, technológií konektivity a systémov autonómnej jazdy.
Daimler tiež potvrdil, že ešte v priebehu tohto roka dodá zákazníkom 30 vozidiel na testovanie v teréne. Sériová výroba by sa mala spustiť do roku 2021. V tom čase by už mali byť na trhu aj ťahače Tesla Semi (plánované spustenie výroby je v roku 2019) a elektrické kamióny ďalších výrobcov.
Snáď sa teda už o pár rokov dočkáme „cestných krížnikov“, ktoré budú produkovať nielen menej emisií (lokálne žiadne), ale budú aj podstatne tichšie, ako dnešné kamióny.