Výhody
- 3D Vision
- malé rozmery
- vynovená mobilná aplikácia
Nevýhody
- vyššia cena
- problém s lesklými plochami
- hlučné balančné kolieska
Na čo myslieť pred kúpou?
Pred tým, ako si kúpite robotický vysávač, mali by ste myslieť hneď na niekoľko dôležitých vecí. Pomôžem si textom z prvého dlhodobého testu robotického vysávača, v ktorom som zhrnul moje skúsenosti a poznatky:
Robotický vysávač nie je náhradou klasického vysávača. Je len jeho vítaným doplnkom. Ak by ste chceli používať iba robotický vysávač, museli by ste mať okrúhle miestnosti, žiadne soklové lišty, nábytok zavesený na stenách, sedačky visiace zo stropu, všade na oknách namontované siete proti pavúkom a čističku vzduchu, ktorá by filtrovala prach, ktorý vytvoríte aj obyčajným prechádzaním po miestnosti.
Ak ešte nemáte zariadenú domácnosť nábytkom, myslite na jej zariadenie ešte pred jeho kúpou. Napríklad taká sedacia súprava. Buď si kúpte takú, ktorá je až po zem, alebo takú, ktorá má dostatočne vysoké nožičky, aby sa pod ňu zmestil robotický vysávač. Výška vysávačov je rôzna, no do 10 cm by sa mal zmestiť každý.
Po skúsenostiach však odporúčam druhú voľbu, teda sedačku na nožičkách, v prípade sedačky až po zem sa pod ňou aj tak bude usádzať prach a postupne víriť do priestoru. Raz za niekoľko mesiacov by ste ju aj tak museli zdvihnúť či odsunúť a pod ňou povysávať ručne.
To isté platí aj o kuchynskej linke, obývacej zostave, posteli a prakticky všetkom nábytku. Inak hrozí, že namiesto robota budete popod nábytok vysávať aj tak vy ručne. Keďže sme nad robotickým vysávačom niektorej budúcej generácie uvažovali ešte pred zariaďovaním bývania, snažili sme sa všetko vybavenie riešiť tak, aby sme robotovi uľahčili cestu do všetkých zákutí, vrátane miesta pod sedacou súpravou či kuchynskou linkou.
Po čase viem povedať, že množstvo nožičiek tiež nie je najlepšie riešenie a kuchyňu by som riešil asi radšej masívnou kovovou konštrukciou s minimom nožičiek. Robot síce okolo nožičiek dokáže povysávať, ale tie zadné, pri stene, mu robia problémy.
Zabudnite na koberce s vysokým vlasom (viac ako cca 3 cm). S bežnými kobercami však robotické vysávače nemávajú najmenší problém. Bez problémov ich vedia povysávať tak, ako klasickú tvrdú podlahu, dokonca ich aj mierne vyčešú.
Čierne koberce sú pre mnohé ale problém. Každý moderný vysávač má ochranu pred pádom zo schodov či iných vyvýšených miest. Väčšinou to rieši snímačmi, ktoré keď uvidia tmu, nepustia robota ďalej. Napríklad takýto koberec vie povysávať iba práve PUREi9, čo dokázal aj v megasúboji v minulom roku.
Schody. Ak bývate v poschodovom dome, máte určite schody. Tie sa samozrejme prášia rovnako ako zvyšok podláh. V tomto vám robotický vysávač vôbec nepomôže. Nespadne z nich, o to sa báť nemusíte, no nezíde o schod nižšie, aby ho povysával. Ich údržba tak ostáva len a len na vás.
Nezabúdajte aj na hluk, ktorý robotický vysávač spôsobuje. Zatiaľ som netestoval vysávač, ktorý by bol tak tichý, aby svojim hlukom neprekážal pri fungovaní v domácnosti. Neverte reklamám, v ktorých členovia domácnosti spokojne čítajú knihu či sledujú televízor. Preto je dobré, že vysávače je možné načasovať na konkrétne dni a hodiny, kedy nie ste doma, napríklad počas vašej pracovnej doby.
S tým ale súvisí aj možný zabezpečovací systém. Ten by mal byť dostatočne necitlivý, aby sa nespustil pri prvom zapnutí robota v naplánovanom čase. Ak ho máte, vyskúšajte si ho zapnutím vysávača a bezpečnostného systému naraz. Uvidíte, či sa spustí alarm, alebo nie.
Vyše 120 dní aktívneho vysávania PUREi9
Už v úvode musím povedať, že s robotickým vysávačom som nerobil nič. Teda okrem vysýpania zbernej nádobky na nečistoty. Čo uvidíte na fotkách je stav, bez akejkoľvek údržby. Počas testovania som iba preventívne kontroloval, či všetko funguje ako má. Hlavnú, ani bočnú kefu som nečistil, rovnako tak ani kolieska či iné mechanické časti.
Test bol preto tvrdý a náročný hlavne pre vysávač. Odzrkadlilo sa to hlavne na stave bočnej kefy. V balení robota je však náhradná, výmena trvá asi sekundu. Kefa je je uchytená pomocou magnetu.
Prekvapivo, ani takto zničená kefa nemala za následok horšie vysávanie popri stenách. Prach či nečistoty som tam nikdy nezaznamenal.
A ako sa takto mohla zničiť? V predsieni/chodbe máme pre našich čitateľov dobre známy čierny behúň s pomerne vysokým čiernym vlasom. Rotujúca kefa sa do vlasov zamotávala a časom sa takto „zhužvala“. Vysávaču totiž akosi chýba automatické vypnutie bočnej kefy ak sa dostane na takýto povrch. Možno v ďalšej generácii to výrobca vyladí. Konkurencia to ošetrené totiž má.
Mimochodom, sada 4 náhradných bočných kefiek vás vyjde cez e-shop Electroluxu na 30,36 €.
Osobne ma prekvapila hlavná kefa. Ak sa na ňu pozriete lepšie, je prakticky bez akýchkoľvek vlasov a nitiek. Kombinácia jemných štetín a silikónu je v tomto prípade veľmi efektívna.
Vlasy sa mierne nazbierali na koncoch kefy pri oskách, no za vyše 120 dní fungovania bez jediného čistenia je to výborný výsledok. Navyše tieto namotané vlasy nijak neobmedzovali funkčnosť. Verím, že aj za rok by bola kefa stále 100% funkčná.
Potešili ma aj balančné kolieska. Na nich nebol ani jeden vlas. Rovnako pozitívne dopadli aj hnacie kolieska, ktoré neboli nejak znečistené, okolo ložiska nebol jediný vlas. Toto Electrolux spravil dokonale.
Voči balančným kolieskam mám ale stále výhradu kvôli ich veľkej hlučnosti na tvrdej podlahe. Prečo ich výrobca nespravil mäkšie nechápem. Navyše po umytí podlahy pomocou prípravku P…..o na náš typ podláh z nejasného dôvodu ostali na podlahe stopy od robota a jeho balančných koliesok. Zvláštne. Pronto odvtedy nepoužívame.
Ďalším spotrebným materiálom je vnútorný filter, ktorý Electrolux nazýva MotionSense Filter. Jeho oficiálna cena je 5,99 €. Tento filter som celkom často čistil, vysávač aj v prípade prázdnej zbernej nádobky zjavne dokázal detegovať, že filter je zaplnený a hlásil plnú nádobku červenou ikonou na hornej strane. Filter znesie veľa, no občas som ho prebehol klasickým vysávačom. Takto vydržal cca 2 týždne, potom bol opäť plný prachu.
Podľa mňa sa ale pomerne rýchlo upchával jemným prachom. A to má pred sebou akýsi predfilter na hrubšie nečistoty – tenkú sieťku na jeho dvierkach. Sieťka mohla byť pokojne aj s menšími okami, možno by zachytila viac prachu a filter by sa tak neupchával.
Ako prebiehal test?
Po prvých dňoch vysávania mi prišlo zvláštne, že PUREi9 akoby vynechával niektoré časti podlahy, no bol to asi len subjektívny pocit po viacerých návštevách, hlavne tých detských. V tom čase navyše ešte nebola vynovená mobilná appka, ktorá by zobrazovala povysávanú mapu priestoru.
Aj preto som PUREi9 nastavil vysávanie 6x týždenne, od pondelku do soboty. Priznám sa však bez mučenia, že v sobotu sme ho často vypínali, vysával iba vtedy, keď sme neboli doma.
Electrolux PUREi9 mal na starosti spodnú časť domu s celkovou plochou necelých 70 m². Išlo pritom o kuchyňu spojenú s obývačkou a chodbou a pracovňu. Väčšina nábytku je na nožičkách s 11-15 cm výškou od zeme, na zemi je len časť nábytku v pracovni a jedálenský stôl so stoličkami.
Na moje prekvapenie ale PUREi9 podľa aplikácie povysával iba cca 40 m² plochy. Celkovo mu vysávanie trvalo takmer 3,5 hodiny, z čoho sa vyše 2 hodín nabíjal. To viem vďaka vynovenej aplikácii, ktorá sa objavila počas testovania.
V aplikácii pribudol záznam z vysávania, no len posledných 10 vysávaní. Mohlo to byť aj viac. Inak je aplikácia rovnaká, ako bola už počas testu koncom minulého roka. Aplikácia je stále v angličtine (alebo inom svetovom jazyku), ale jazyk robota môže byť už aj čeština.
Žiaľ, mapka a neskôr aj očná kontrola potvrdili, že niektoré časti plochy nevysával vôbec. Išlo o podlahu pod sedacou súpravou, ktorá je na 12 cm nožičkách a pod kuchynskou linkou, ktorá má 11,5 cm nožičky.
Dôvod nie je známy. Laserové snímače i kamera v prednej časti boli aj po teste bez nečistôt. Prečo teda 8,5 cm vysoký vysávač nevošiel pod nábytok je záhadou aj pre samotného výrobcu, s ktorým som tento problém konzultoval. Na pretestovanie som dostal náhradného robota a zistenia ma prekvapili. Popod kuchynskú linku náhradný PUREi9 povysával, no pod sedaciu súpravu odmietol ísť.
Až po detailnom zisťovaní som objavil, že za tých pár rokov uvoľnila netkaná textília v spodnej časti sedačiek a spôsobila, že medzi ňou a podlahou ostalo cca 8 cm priestoru. PUREi9 toto vyhodnotil ako malý priestor a pod sedačku tam nešiel. Má to našťastie riešenie – napnúť látku nanovo.
Taktiež PUREi9 nie vždy povysával všetku plochu bez prekážok, čo vidieť na bielych miestach na mapkách v screenshotoch. Po vyše 120 dňoch tak PUREi9 ukázal, že nie je do každej domácnosti.
Náš pomerne veľký otvorený priestor s viacerými prekážkami vo forme nábytkových nožičiek a jedálenského stola so stoličkami mu robil problémy. Navyše keďže takmer všetky nábytkové nohy máme chrómové, 3D Vision s lasermi mal okolo nich občas problémy.
Druhým veľkým problémom bolo francúzske okno. Ak náhodou svietilo slnko, PUREi9 akoby prišiel o navigačné schopnosti. Občas som ho totiž našiel vybitého pri dverách čudujúc sa, ako tam mohol skončiť. Až raz počas môjho homeofficu som ho opäť našiel pri francúzskom okne ako sa bezradne krúti na mieste a nevedel sa pohnúť ďalej. Nechal som ho tam viac ako 10 minút, no nedokázal sa z tejto „pasce“ dostať sám.
Možno sa pýtate, ako mohol PUREi9 vyhrať v megasúboji robotických vysávačov v úvode roka. Jednoducho. Výsledky z megasúboja a dlhodobý test len potvrdili to, že PUREi9 je ideálny pre menšie priestory, bežné izby.
Na hornom poschodí, kde sú klasické izby bez lesklých nábytkových nôh a francúzskych okien PUREi9 problém s vysávaním nemal žiadny.
Musím tiež uznať, že PUREi9 si výborne poradil s priestorom okolo stien a dostupnými rohmi. V nich som ani raz nezaznamenal, že by by ostal prach či iné nečistoty.
Spotreba je stále minimálna
Plusom je, že počas viac ako 120-dňového obdobia spotreboval 18,859 kWh energie, čo v prepočte na deň vychádza na 0,146 kWh. Vysávanie pritom prebiehalo v klasickom, nie úspornom Eco režime.
Premenená na financie, za deň vysávania PUREi9 spotrebuje elektrinu za 0,02 € (pri celkovej cene 0,139 €/1 kWh vypočítanom z poslednej faktúry za elektrinu). Ak by fungoval možno iba 5x do týždňa, ročne by jeho prevádzka (iba elektrina) vyšla na cca 5,3 €. Nie je to zlé.
Napríklad iRobot Roomba 980 minie za deň vysávania v priemere 0,125 kWh. Náš domáci vysávač minie zhruba 10-násobne viac počas jedného vysávania. Denne i ročne ide o zanedbateľné sumy, v tomto robotický vysávač nikdy nevyhrá.
Cena PUREi9 je totiž už znížená na 699 €. Náš veľký Dyson stojí zhruba polovicu. Ak nepočítam spotrebný materiál ako filtre, kefy apod., tak PUREi9 by musel vysávať vyše 7-8 rokov, aby na energii ušetril rozdiel v cene.
Inak povedané, Dysonom môžeme vysávať 8 rokov a za energiu neminiem toľko, čo by ma stál Electrolux PUREi9.
Tým však nechcem povedať, že PUREi9 sa neoplatí. Naopak, oplatí. Za tých 7-8 rokov totiž za mňa povysáva 2 500x! Áno, vysáva takmer každý deň, čo by som osobne s veľkým vysávačom nerobil.
Ale… Vysával by som ja (alebo manželka) minimálne raz do týždňa a minimálne hodinu. Za 8 rokov nám tak PUREi9 ušetrí minimálne 416 hodín vysávania. To je skoro 17,5 dňa! Od rána do večera, nie iba 8-9-hodinového pracovného dňa! Ok, odpočítať musím minimálne raz do mesiaca povýsavať klasickým vysávačom, čo sú 4 dni za 8 rokov.
Stále si však myslíte, že sa robotický vysávač neoplatí? Prvotná investícia je vysoká, to beriem, no ušetrený čas je „na nezaplatenie“.
Záver testu ukázal, že Electrolux PUREi9 je výborným vysávačom, no do menších domácností, resp. takých, kde nie je veľa lesklých plôch. Samotný výrobca potvrdil, že lesklé plochy obmedzujú schopnosti inak výbornej navigácie 3D Vision. Napriek vyššie spomínaným nedostatkom považujem PUREi9 za kvalitný produkt hodný svojej dnes už zníženej ceny. Dokáže totiž ušetriť množstvo elektrickej energie a hlavne času, ktorý môžete tráviť inak ako ručným vysávaním.
Quatro ti teraz ponúka možnosť vziať si Electrolux PUREi9 na splátky. Ak ho splatíš do polroka, získaš 0% úrok. Viac informácií a zoznam predajných miest nájdeš TU.
Za zapožičanie Electrolux PUREi9 ďakujeme spoločnosti Electrolux Slovakia, s.r.o..