- #Autá
- 5 min.
- 26.4.2018
Exkluzívny hybrid ŠKODA VISION X aj elektromobil VISION E naživo z autosalónu
Svoju expozíciu na 28. ročníku medzinárodného salónu automobilov AUTOSALON v Bratislave predstavila aj česká automobilka ŠKODA. A do Bratislavy neprišla len s inovovanými modelmi, ale naživo ukázala exkluzívne novinky konceptovej série VISION.
ŠKODA VISION E
Bratislavský autosalón je pre verejnosť dostupný od 25. 4. až do nedele, 29. apríla 2018. Ak sa chystáte navštíviť jeho expozície, určite nevynechajte ani stánok ŠKODA v hale B. Jedným z jeho lákadiel je prvý koncept automobilu značky ŠKODA na čisto elektrický pohon, VISION E.
Futuristický koncept spája typické znaky vozidiel kategórie SUV, ako je zvýšená pozícia sedadiel a veľkorysá priestrannosť. Zvláštnym prvkom sú protibežne sa otvárajúce dvere a štyri samostatné otočné sedadlá. Vďaka 2 851 mm rázvoru náprav je interiér maximálne veľkorysý a komfortný.
Okrem obrazovky v prístrojovej doske a centrálneho dotykového displeja má navyše každý cestujúci k dispozícii svoj vlastný displej. Vo všetkých dverách je Phonebox, ktorý indukčne nabíja inteligentné telefóny. ŠKODA VISION E disponuje autonómnym riadením úrovne 3. Na diaľnici môže samočinne zrýchľovať, riadiť, brzdiť a vyhýbať sa prekážkam.
Elektromotory s celkovým výkonom 225 kW (306 k) poháňajú všetky štyri kolesá. ŠKODA VISION E môže dosiahnuť rýchlosť až 180 km/h a dojazd až 500 kilometrov.
ŠKODA VISION X
Exkluzívnym prekvapením expozície českej automobilky je nepochybne ŠKODA VISION X. Táto štúdia mestského crossoveru je prvým hybridným automobilom v histórii značky ŠKODA, ktoré kombinuje pohon na zemný plyn, benzín a elektrinu. Pritom Slovensko je len druhou krajinou, po autosalóne v Ženeve, kde je VISION X vystavená. Po modeloch KODIAQ a KAROQ má VISION X rozšíriť rodinu SUV.
Spaľovacím motorom je agregát 1,5 TSI G-TEC, štvorvalec, preplňovaný turbodúchadlom, ktorý je vyvinutý špeciálne na spaľovanie stlačeného zemného plynu, resp. benzínu. Maximálny výkon spaľovacieho motora je 96 kW (130 k), maximálny krútiaci moment je 200 Nm.
Pohonnú jednotku na CNG, ktorá poháňa prednú nápravu, podporujú dva elektromotory. Spaľovací motor, spojený s remeňom, poháňaným štartér-generátorom (RSG) a druhý elektromotor, ktorý poháňa zadnú nápravu, spoločne zabezpečujú funkciu pohonu všetkých kolies. Štúdia VISION X je tak prvým automobilom ŠKODA s pohonom všetkých kolies, ktoré nepotrebuje kardanový hriadeľ.
Maximálny krútiaci moment elektromotorov 70 Nm je k dispozícii ihneď pri štarte. Systémový výkon oboch pohonných jednotiek umožňuje tomuto štýlovému crossoveru zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,3 s, pričom maximálna rýchlosť má byť 200 km/h.
Povedzme si ešte zopár ďalších parametrov. VISION X je 4 255 mm dlhá, 1 807 mm široká a 1 537 mm vysoká s rázvorom 2 645 mm. Batožinový priestor má objem 380 l. Mimochodom, všimnite si v ňom „pribalený“ dron.
Osvetlenie vredu i vzadu zabezpečujú LED svetlá. VISION X pokračuje v digitalizácii modelov ponukou služieb, ako napr. Smart Parking, HoppyGo, TwoGo alebo CareDriver. Tieto služby navádzajú vodičov k voľnému parkovaciemu miestu, ponúkajú vozidlo na prenájom v čase, keď nie je využité, alebo ponúkajú možnosti spolujazdy. Samozrejmosťou sú aj služby ŠKODA Connect.
ŠKODA v súvislosti so štúdiou VISION X, ako aj konceptom VISION E prezradila, že elektrifikácia modelov ŠKODA sa začne už v roku 2019 uvedením modelu ŠKODA SUPERB s plug-in hybridným pohonom. Okrem výroby elektrických vozidiel bude závod v Mladej Boleslavi už od roku 2019 vyrábať aj elektrické komponenty pre plug-in hybridné modely niekoľkých značiek koncernu Volkswagen. Čoskoro potom bude nasledovať prvý sériovo vyrábaný automobil značky ŠKODA s čisto elektrickým pohonom.
Budúci rok by sme sa teda mohli dočkať niektorej z prvých reálnych verzií predstavených noviniek.