Ostrovy, ktoré sú značne vzdialené od pobrežia, sú odkázané na autonómnu energetiku. Vzhľadom na ekonomické, aj geografické bariéry je totiž nerentabilné ich napojenie na energetické siete z pevniny. A často takmer nemožné.
Na ostrovoch inak
Elektrické rozvodné sústavy, plynovody a produktovody, či diaľkové rozvody tepla – na podobné siete môžu ostrovania zabudnúť. Elektrinu preto často zabezpečujú miestne tepelné elektrárne a dieselagregáty. Pre ne je nutné navyše palivo dovážať, čo ekológii rozhodne neprospieva.
Aj preto tam, kde nie je možné (alebo rentabilné) stavať hydroelektrárne, dnes ostrovania s obľubou siahajú po solárnych paneloch a veterných turbínach. V kombinácii s nimi sa dobre uplatnia aj batériové úložiská.
Komplexný projekt tohto typu už zrealizovala Tesla na havajskom ostrove Kauai. Postavila tu 13 MW solárnu elektráreň spolu so záložnou batériou o kapacite 52 MWh.
Na inom komplexnom projekte pracuje Renault , ktorý chce vytvoriť „inteligentný ostrov“ z ostrova Porto Santo v portugalskom súostroví Madeira. Zaistí to využívanie elektromobilov, domáce batérie, inteligentné nabíjanie a dodávanie voľnej elektriny z vozidla do elektrickej siete (V2E). To zároveň prispeje k stabilizácii rozvodnej sústavy.
Experiment s inteligentnou sieťou
Na rozdiel od masívnej inštalácie batérií Tesla Powerpack na spomínanom havajskom ostrove Kauai je projekt Renaultu viac zameraný na komunitné úsilie na malom (rozloha 42,17 km2) a riedko osídlenom ostrove s 5 483 obyvateľmi.
Obyvateľstvo ostrova Porto Santo, vzdialeného asi 75 km od ostrova Madeira, sa živí najmä turistikou, takže zachovanie čistého životného prostredia je v ich záujme.
Projekt bude pozostávať z troch etáp. V prvej fáze dostane skupina dobrovoľníkov do užívania 14 vozidiel Renault Zoe a 6 úžitkových vozidiel Kangoo Z.E, využívaných v každodennej prevádzke.
Na ich nabíjanie bude k dispozícii po celom ostrove 40 nových nabíjacích staníc, ktoré vybuduje Renault v spolupráci s miestnou energetickou spoločnosťou Empresa de Electricitade da Madeira (EEM).
Inteligentný nabíjací systém po pripojení auta zistí, koľko energie v batérii chýba a rozloží nabíjací čas na etapy podľa aktuálnej záťaže siete. Ak by bolo treba pre plné dobitie nabíjať batériu napríklad dve hodiny, inteligentná nabíjačka môže rozdeliť nabíjanie povedzme na osem 15 minútových úsekov v časoch nižšej tarify.
Reverzné dodávky elektriny, aj druhý život batérií
V druhej etape projektu sa využije kapacita batérií elektromobilov na spätné dodávanie elektriny do siete v čase špičky. Ich majitelia tak môžu nielen ušetriť pri lacnejšom nabíjaní, ale aj zarobiť predajom elektriny za drahšiu tarifu.
Samozrejme, spätné odovzdávanie elektriny prichádza do úvahy, keď nemáte pred sebou dlhšiu jazdu. To ale na malom ostrove nebude problém.
Vo finále Renault predstaví stacionárny záložný systém vytvorený z použitých batérií získaných z vozidiel Zoe a iných elektromobilov. Tie môžu pochádzať z vyradených automobilov, alebo z nedávneho programu Renaultu, ktorý umožnil majiteľom Renaultov Zoe vymeniť staré 22 kWh batérie za nové 41 kWh.
Myšlienka vychádza z faktu, že batérie elektromobilov majú aj po vyradení z prevádzky dostatočnú kapacitu, ktorá sa dá využiť v energetických úložiskách pre stabilizáciu dodávok energie do domácností, aj elektrických rozvodných sietí.
Keď sa elektromobily páčia energetikom
Renault v tomto smere nie je jedinou automobilkou. Rovnaké plány s využitím a recykláciou použitých batérií zo svojich elektromobilov a hybridov má aj Toyota. O autách v roli záložných zdrojov elektriny pre domácnosti uvažujú aj výrobcov vozidiel s vodíkovým pohonom. Toyote aj tu patrí popredná pozícia, ale to už je trochu iný príbeh.
Zapojenie elektromobilov do inteligentnej rozvodnej a nabíjacej siete má dobré výsledky práve v ostrovných sieťach s vysokým podielom nestabilných „alternatívnych“ zdrojov. Na solárne a veterné elektrárne hľadia cez prsty aj energetici na pevnine, pretože aj tu vytvárajú sieťovú nestabilitu.
V lokalite s vysokým podielom domácností je jedna z odberových špičiek večer, keď sa ľudia vrátia z práce. Väčšina domácností svieti, varí, používa rôzne ďalšie elektrospotrebiče a nebodaj chce nabíjať svoj elektromobil. Lenže slnko už zapadlo a solárne elektrárne sú „mimo hry“.
Preto je dobré mať v energetickom mixe aj veterné elektrárne, ale pre pokrytie špičkového odberu majú nezastupiteľné miesto práve záložné batérie. Okrem veľkých stacionárnych záložných batérií a menších úložísk ako Tesla Powerwall pomôžu pri vyrovnávaní odberových špičiek práve elektromobily v inteligentnej sieti.
Tie môžu vo večernej špičke pomôcť tým, že dodajú elektrinu zo svojich batérií a dobijú sa v noci, keď zafúka vietor, alebo ráno, po východe slnka.