Ak plánujete svoju profesionálnu dráhu nasmerovať do taxislužby, pravdepodobne to nebude ten najlepší nápad. Platí to minimálne o taxislužbe v jej tradičnej podobe.
Napriek tomu, že boj proti zdieľaným jazdám v službách typu Uber a pod. si osvojili aj mnohé magistráty, alebo finančné úrady niektorých krajín, ide o prehratú vojnu. Klasická taxislužba bude totiž jednou z prvých obetí 4.priemyselnej revolúcie v digitálnej ére. Potvrdzujú to aj najnovšie správy z Nemecka.
Po roku 2020 čakajme zmeny
Automobilka Daimler a dodávateľ komponentov pre automobilový priemysel Bosch začnú v najbližších mesiacoch testovať vlastné autonómne jazdiace tzv. robo taxíky. Pre nemecký týždenník Automobilwoche to uviedli vedúci predstavitelia oboch firiem.
Spoločnosti Daimler Mercedes-Benz a Bosch sa už minulý rok spojili do aliancie s cieľom urýchliť vývoj a výrobu robo taxíkov a pripojiť sa k rastúcemu počtu konkurenčných firiem, ktoré majú rovnaký cieľ.
Výkonný riaditeľ spoločnosti Bosch Volkmar Denner povedal pre Automobilwoche, že autonómne autá zo spoločného vývoja s Mercedesom sa na cestách objavia v nasledujúcich mesiacoch. Presný termín síce nekonkretizoval, ale projekt zjavne speje do finálnej fázy.
Správy naznačujú, že obe spoločnosti zintenzívnili úsilie, aby dobehli časové straty voči konkurencii. V situácii, keď BMW plánuje v roku 2021 predávať autonómne autá a Waymo už objednáva tisíce dodávok Chrysler, Daimler nemá na výber. Pokiaľ chce zostať v hre, nie je čas na pomalé rozhodovanie.
Minulý mesiac Waymo, ktoré je divíziou autonómnych áut materskej spoločnosti Alphabet, začalo testovať vozidlá s autonómnym riadením aj v Atlante. Tým sa rozšíril počet amerických miest, v ktorých už takéto vozidlá testuje.
V súčasnosti je z hľadiska počtu najazdených autonómnych kilometrov Waymo jednotkou v Kalifornii a vzhľadom na veľkosť testovacej flotily je dosť možné, že aj v celých USA a vo svete.
Plnú autonómiu prinesie až 5. úroveň, no nebude to dlho trvať
Technologické spoločnosti a výrobcovia automobilov sa usilujú prispôsobiť meniacim sa trendom v automobilovom priemysle.
Spotrebitelia si totiž čoraz viac zvykajú používať svoje inteligentné telefóny na nájdenie, zdieľanie a prenájom vozidiel, a nie na ich nákup v showroomoch autopredajcov.
Dostupnosť autonómnych áut bude zároveň tieto preferencie posilňovať. „Okrem vysoko autonómnych vozidiel úrovne 3 prinesieme v dohľadnej budúcnosti autonómne vozidlá, spĺňajúce úroveň 4 a 5“, uviedol pre Automobilwoche Wilko Stark, viceprezident pre stratégiu Daimler a Mercedes-Benz Cars.
Autonómne autá 3. úrovne stále potrebujú volant a vodiča, ktorý môže prevziať kontrolu nad riadením, ak sa vozidlo stretne s problematickou situáciou.
Úroveň 4 sa už zaobíde bez vodiča vo vyhradených jazdných pruhoch. Úroveň 5 však reprezentuje plnú autonómiu – známu ako systém „oči zavreté, mozog vypnutý“. Vo vozidlách tejto kategórie už nebude dokonca potrebný ani volant, alebo ovládacie pedále.
„Veľký rozdiel oproti ostatným konkurentom spočíva v tom, že vytvárame naše vozidlo ako robo-taxi už od začiatku vývoja a nie ako technologický kit umiestnený na sériovom vozidle. Nebudeme mať provizórne riešenie,“ dodal Stark.
My dodávame, že práve vozidlá s 5. úrovňou autonómnej jazdy radikálne zasiahnu do spôsobu používania áut na účely osobnej dopravy. Zmenia nielen taxislužbu, ale aj naše užívateľské a nákupné preferencie.