Výhody
- zaujímavý a robustný dizajn auta
- podstatne lepšie odhlučnenie interiéru
- dvojspojková automatická prevodovka
Nevýhody
- vysoká spotreba TCe motoru
- starší multimediálny systém
- chýba prekrytie prahov
Keď Dacia predstavila svoju prvú verziu Dustera, spôsobila doslova malú revolúciu. Auto za dostupné peniaze ponúkalo priestor, prijateľné pohodlie a samozrejme doslova bezkonkurenčnú cenovú politiku.
Samozrejme určite kompromisy boli pre dosiahnutie nízkej ceny potrebné, kto sa však pozeral najmä na cenu a pritom chcel schopné SUV, Dustera poznal. Najnovšia generácia rovnako ponúkne nízku cenu, ale aj vylepšenia, na ktoré sme doposiaľ čakali.
Iste by ste ma vysmiali, ak by som vám povedal, že sa teším z takých, pre iné značky samozrejmostí, ako je napríklad automatická klimatizácia, zakryté zdrkadielko pred vodičom, oplastované prahy a podobe. No a čo?!
Poďme však na to pekne pomaly. Nie vždy sa stane, že tak krátko po uvedení mám možnosť podrobne sa zoznámiť s niekoľkými verziami a motorizáciami toho istého auta. Preto som sa v prípade Dustera veľmi tešil, že okrem naftovej „jednapäťky” s automatom, ktorú som vám už predstavoval som mal možnosť vyskúšať aj benzínovú „jednadvojku” s turbom a manuálom.
V tomto čase už asi väčšina z vás určite pozná aké zmeny v dizajne nová generácia Dacie Duster priniesla. Vidieť ste ju mohli v predstavení, ako aj v prvých dojmoch, ktoré sme vám priniesli.
Aj keď základ auta ostal zachovaný, vďaka niekoľkým prvkom pôsobí Duster pre rok 2018 nielen modernejšie a mladšie, ale hlavne hodnotnejšie. Pri prvom pohľade tak neznalého pozorovateľa hneď nenapadne, že toto je tá lacná hračka.
Duster vo svojej novej generácii totiž pôsobí podstatne lepšie a to hlavne naživo. Platí to ešte viac v prípade mnou testovanej oranžovej farby, ktorá sa mu hodí doslova ako … Pri pohľade zboku možno veľa zmien nevidíte, okrem toho umelého nasávania vzduchu, ktorý má symbolizovať offroadové vlastnosti Dustera.
Osobne sa mi tento prvok príliš nepáčil už na fotografiách a dúfal som, že v ponuke bude aj verzia bez neho. Nestalo sa tak. Nakoniec mi to až tak nevadí a musím povedať, že sa mu tento prvok doslova hodí.
Čo si však hneď asi nevšimnete, je zmenený sklon predného okna. Kým v predchádzajúcich verziách ste vďaka krátkej palubovke sedeli doslova hneď za čelným oknom, tu získate pocit väčšej vzdušnosti a priestoru.
Ani nová verzia Dustera nepridala plnohodnotné prekrytie prahov. Pri zašpinenom aute si tak budete musieť dávať pozor na to, aby ste si počas nastupovania, alebo vystupovania nezašpinili svoje nohavice.
Podstatne väčšie zmeny nastali v prednej časti, ktorá vzhľadom na úplne novú masku chladiča pôsobí dva krát tak mohutne. Pritom práve mohutný vzhľad bolo tým, čo má vždy na Dusteroch lákalo.
Nová verzia okrem upravenej masky chladiča získala do vienka aj úplne nové predné svetlá. Tie používajú LED technológiu pre denné svietenie a konečne sa zvládnu zapnúť a vypnúť automaticky podľa intenzity okolitého svetla. Človek by ani nepovedal, ako ho môže takáto drobnosť potešiť.
Možno budete namietať, že prečo Dacia neponúkne pre Duster aspoň v tej najvyššej výbave LED stretávacie svetlá, keď ich môže mat napríklad taká Suzuki Vitara. Odpoveď je jednoduchá, cena!
Navyše reflektory Dustera boli už v predchádzajúcej verzii pomerne dobre dimenzované. Inak tomu nie je ani v prípade tej novej. Pri jazde v noci si vzhľadom na vyššiu polohu stretávacích svetiel väčšinou vystačíte s nimi. Tie ďiaľkové budete zapínať iba občas.
Na čom by ale Dacia ešte mohla popracovať sú hmlové svetlá. Tie totiž svietia skutočne iba necelý meter pred auto, čím sa v prípade slabšej viditeľnosti ich zmysel stráca.
Dizajnové zmeny sa samozrejme nevyhli ani zadku. Už žiadne vertikálne línie. Auto je tu delené horizontálne. Poznávacím znamením sa tak stávajú tie nové štvorcové svetlá, ktoré pripomínajú Jeep Renegade.
V zadnej časti si tiež určite všimnete veľké plochy, ktorými predchádzajúca verzia nedisponovala. Aj tu platí, že dizajn je vždy osobnou otázkou, mne sa však omladenie pozdáva. Nech sa na nový Duster pozerám z akejkoľvek strany, musím uznať, že toto auto sa po stránke dizajnu naozaj podarilo.
Samozrejme zmenami prešiel aj interiér. Ten má pôsobiť hodnotnejšie a to aj napriek tomu, že je stále z väčšej časti tvorený tvrdými plastami. Dacia však na ňom popracovala a tak napríklad na miestach kde si opierate lakeť v dverách nájdete mäkčené plochy.
Bohužiaľ to neplatí pre miesto, kde sa opiera noha vodiča. Na druhú stranu však tvrdé plasty ponúknu jednoduchšiu údržbu a dlhšiu životnosť.
Za čo si však Dacia Duster pochvalu zaslúži sú sedadlá, ktoré sú kompletne prepracované. Nielenže sa konečne ich výška nastavuje štandardne, teda pákov na boku sedadla vodiča, ale sú aj prekvapivo pohodlné.
Naozaj aj počas dlhej cesty nebude minimálne vodič a spolujazdec tak unavený, ako tomu bolo doposiaľ. Vyhrievanie sedadiel však ostalo rovnako schované na bočnej strane. Takže potom, ako ho zapnete, už nebudete mať žiadnu informáciu o tom, že je aktivované.
Vzhľadom na látkový poťah je však nástup ohrievania takmer okamžitý, takže vyhrievanie by bola určite jedna z opcií, za ktorú by som si veľmi rád priplatil.
Dacia navyše ostáva verná priaznivým cenám príplatkovej výbavy. Vyhrievanie sedadiel vás tak bude stáť príjemných 200 EUR.
Novú Daciu Duster si môžete vybaviť aj pohodlnou lakťovou opierkou pre vodičove sedadlo. Je umiestnená na bočnej strane sedadla a poskytuje pomerne dostatočnú možnosť opretia.
Dokonca ani v prípade manuálnej prevodovky mi nejako výrazne počas jazdy neprekážala. Osobne by som však privítal možnosť nastavenia jej výšky, podobne ako tomu je napríklad v prípade Citroenu Berlingo.
Opierka je však len na vodičovom sedadle. Spolujazdec ju nemá. V ponuke doplnkového príslušenstva pre Dustera ale nájdete aj štandardnú stredovú opierku. Tá vám navyše ešte pridá aj malý odkladací priestor.
Nová Dacia Duster prichádza aj s novou verziou volantu, ktorý je nastaviteľný tak pozdĺžne, ako aj výškovo. Konečne! Nájsť si tú správnu polohu za volantom je tak podstatne jednoduchšie.
Samotný volant je navyše príjemne hrubý a ponúkne ovládanie tempomatu, palubného počítača a tiež hlasové ovládanie.
Keď som si k multimediálnemu systému pripojil svoj iPhone X tlačidlom som okamžite vyvolal Siri. Super!
Chápem, že Duster je cenovo dostupným autom, prečo však zabudli na to, že tlačidlá na volante majú mať podsvietenie? Takto som sa musel doslova v noci triafať, aby som vyvolal poslednú rýchlosť nastavenú tempomatom.
Myslím si, že ak by sa do volantu umiestnili diódy, ktoré by podsvietili tlačidlá na ňom, výrazne by to cenu auta nezdvihlo. Možno si to Dacia necháva ako novinku do ďalšej verzie.
Rýchlosť nastavená tempomatom sa mimochodom zobrazuje priamo na prístrojovom paneli a pekne po „Renaulťácky” pridávate vždy po 2 km/h. Nie teda po jednotkách. Chce to trochu zvyk, ale aspoň viete rýchlosť nastaviť o niečo rýchlejšie.
V tomto prípade sa mi však najviac pozdáva riešenie tempomatu na vozidlách Volkswagen, kde môžete rýchlosť meniť tak po jednotkách, ako aj po desiatich km/h.
Zmenený je konečne aj prístrojový panel. Predsa len oranžové podsvietenie a jednoduché zobrazenie, ktoré poskytovala predchádzajúca verzia sa už nenosí.
Nové zobrazenie je biele a celkovo pôsobí modernejšie. Aj napriek lepšiemu využitiu plochy, ktorú poskytuje displej, Dacia má ešte na čom pracovať. Chýba mi napríklad súčasné zobrazenie niekoľkých hodnôt, alebo stále zobrazenie vonkajšej teploty na palubnom počítači. Tá sa zobrazuje len na displeji multimediálneho systému.
Poteší však jednoduché zobrazenie teploty motora pomocou samostatného ukazovateľa, ktorý je ukrytý v menu palubného počítača. Je to lepšie ako len informačná dióda, ktorá aj tak zhasne skôr, ako motor dosiahol svoju reálnu pracovnú teplotu.
Čo má však mrzí je, že Dacia Duster podobne, ako mnohé Renaulty nezobrazuje dojazd v momente, keď zasvieti rezerva. Prečo? To sám nechápem. Veď práve v momente, keď máte paliva menej by ste potrebovali informáciu o tom, aký dojazd vám ešte ostáva.
Na druhú stranu je to motivačný prvok, aby ste nejazdili na prázdnej nádrži.
Keďže som mal v krátkom čase možnosť vyskúšať si hneď dve verzie nového Dustera, môžem ich porovnať. Prvým kúskom bola verzia 4×2 s automatickou prevodovkou EDC a naftovým motorom 1.5 dCi. Toto bude určite veľmi obľúbená kombinácia, aj keď ja osobne by som privítal možnosť voľby benzínového atmosferického motora a automatu.
Duster s naftovým motorom je vskutku úsporným autom a hravo sa viete pri spotrebe pohybovať v hodnotách mierne nad 5 l/100km. Túto hodnotu navyše nejako rapídne nezdvihne ani automat.
Jazda s touto automatickou prevodovkou je pritom pohodlná a určite veľké percento budúcich majiteľov Dustera sa rozhodne skôr oželieť pohon všetkých kolies a vyberie sa smerom k automatu.
Veď aj napriek schopnostiam, ktoré je Duster schopný poskytnúť v mierne ťažkom teréne, do skutočného „marastu“ ho zoberie len veľmi malé percento vodičov.
Aj keď samotný Duster nie je určený na dynamické jazdenie, s automatom mu nerobí problém plynulá ekonomická jazda, ale podrží vás aj v prípade ak sa rozhodnete predbehnúť auto pred vami.
Druhým testovaným kúskom bol benzínový Duster vybavený motorom 1.2 TCe. Ako to však pekne povedať? Tento motor nie je pre Duster najšťastnejšou voľbou. Poskytuje síce slušnú dynamiku, ale na druhú stranu je podstatne smädnejší, ako by som považoval za vhodné.
Pri jazde v meste nie je problém v prípade 4×4 verzie oscilovať okolo hranice 10 l/100km. Pri jazde po okresných cestách sa dá táto hodnota stlačiť pod osem litrov, ale aj tak ju považujem za pomerne vysokú.
Pre porovnanie s úplne surovým motorom v Dacii Duster 1.6 SCe predchádzajúcej generácie s pohonom 4×4 sa mi podarilo jazdiť tesne nad 6 l/100km.
Ak by som si mal vybrať Duster s benzínovým motorom, určite by som preto volil skôr rokmi overenú benzínovú jednotku s objemom 1,6 litra. Neposkytuje síce takú dynamiku, ako malý turbo motor, ale ponúkne podstatne menší apetít spojený s rovnakou kultúrou chodu.
Neskôr v priebehu tohto roku by navyše malo dôjsť k inovácii motorovej palety aj v prípade modelu Duster, takže sa pravdepodobne dočkáme nových pohonných jednotiek.
Benzínový Duster som mal s manuálnou prevodovkou. Tá sa tiež dočkala drobných zmien. Prevody sú podobne, ako pri predchádzajúcich generáciách krátke, takže vo väčšine prípadov budete musieť zaradiť o jeden vyšší prevodový stupeň, ako ste doposiaľ zvyknutí.
Znamená to, že ak ste na iných autách v zákrute radili trojku, Duster sa bude najlepšie cítiť so zaradenou štvorkou. Dá sa na to pomerne rýchlo zvyknúť.
Poteší však to, že pri rozbiehaní, už jednotka nie je tak extrémne krátka. Často som totiž v predchádzajúcich generáciách pre rozbehnutie používal radšej dvojku, takže nemusel okamžite radiť další stupeň.
Dacia Duster najnovšej generácie je pre mňa viac ako príjemným prekvapením. Vidieť, že automobilka sa snažila už len vylepšiť to, čím sa predchádzajúce generácie tohto auta preslávili. Ostala teda priaznivá cena, ale Duster dospel a ponúkne podstatne viac komfortu, ako aj modernejší dizajn.