Píše sa rok 1996 a môj kamarát Alex žiada svojho skúsenejšieho brata o pomoc pri správnom výbere vežičky, ktorá je naozaj kvalitná. Napriek tomu, že len nedávno dobrigádoval, aby si mohol kúpiť vytúženú koženú bundu sidovku, brigáduje opäť a s hotovosťou osem tisíc korún sa obaja vydávajú na cestu z Nitry do Bratislavy.
Domov prinášajú ťažkú a rozmernú krabicu posiatu farebnými piktogramami 90. rokov. S veľkým očakávaním vybaľujú prístroj nevídaných tvarov, s veľmi zvláštnou koncepciou, ktorá pripomína futuristickú sci-fi raketu. Celkový vzhľad a následne aj mohutný zvuk ich uisťuje, že investovali správne. Basy sú pre nich tie najdôležitejšie a tie naozaj nesklamali.
GRUNDIG PA 1, ako už jednotka naznačuje, je prvým modelovým prevedením novej dizajnovej kolekcie, ktorú doprevádza spoločné logo „Space Fidelity“. Má sa jednať o verný priestorový prednes, čomu je prispôsobený, dokonca vlastne plne podriadený celý vzhľad. Sám si ho poriadne neviem zadefinovať – zaškatuľkovať.
Koncepčne niečo ako väčší mikrosystém na hrane minisystému, s tým rozdielom, že sú reprosústavy neoddeliteľnou súčasťou. Presnejšia je definícia hybridné zariadenie čiastočne kombinujúce malú vežičku, s vymoženosťami prenosného zariadenia. Narážam ale na ten fakt, že PA 1-ka je veľmi ťažká a neuveriteľne neskladná a nepraktická, ako na prenos v ruke, alebo v automobile, kde poriadne neobsedí ani na zadných sedadlách.
V kufri automobilu sa zas obávam, aby sa nepoškriabal veľmi citlivý, ale efektný matný povrch. A ešte k tomu ten vstavaný subwoofer. To už je veľký mix aj na mňa. A to je dobre, to znamená, že GRUNDIG udiera na to správne miesto.
Na krásnom prúdnicovom tele sú na prvý pohľad súmerne rozmiestnené ovládacie prvky. Všetko pôsobí premysleným dojmom, ako po ergonomickej, tak aj po estetickej stránke. Niekedy trochu efekt predbieha účel, ale to mám vlastne rád. Hravosť a odvaha dizajnéra ma vždy pohladí po duši. Na vrchu je umiestnená CD mechanika s príslušnými operačnými tlačidlami, madlo na prenášanie, prútová FM anténa a dosť nečakané miesto pre batérie.
Po odistení dvoma tlačidlami povyskočí zásobník na osem kusov batérií R20. Je plne odnímateľný, výhodou asi je možnosť kompaktne odložiť bokom všetky batérie. Mne sa tam namiesto neho vošli 4 kazety aj s obalmi, aké milé. Prednej stene dominuje rozmerný displej, elektronicky ovládaný potenciometer hlasitosti a netradične prevedený horizontálny trojpásmový grafický equalizér. Pod ním sa nachádza klasická kazetová mechanika, ktorá má na dvierkach nápis MAX, ale ten si nechám až celkom na záver.
Dvojpásmové reprosústavy vyžarujú do strán čím vzniká príjemný priestorový dojem. Stredobasové reproduktory sa spolu delia o spoločný uzatvorený tubus prechádzajúci cez celý prístroj. V tomto tubuse je kónicky navinutá klasická vlnková lepenka – máme tu šikovného bojovníka proti stojatému vlneniu. Celú zadnú časť prístroja vypĺňa účinný subwoofer.
Basový reproduktor s priemerom 12 cm vyžaruje pod malým uhlom takmer do stola. Jeho opačné žiarenie využíva celý vnútorný objem ozvučnice a vyúsťuje v dvoch predných bassreflexoch. Udávaný výkon reproduktorov je 2 x 25 W + 50 W. Zvuk je naozaj silný a priestorový. Basová zložka je jednoducho úchvatná. Konštrukčne je všetko pevne pospájané a pri vyššej hlasitosti nerušia žiadne rezonancie. Tomu napomáhajú aj odpružené nohy reproduktorov dosadajúce na podložku cez hrubú gumu.
GRUNDIG PA 1 je po všetkých stránkach jedinečný, prelomový a krásny stroj. Mňa očaruje už ako novinka a dnes to vidím stále rovnako. Sú tu isté patálie s prenosnosťou takto špecifického zariadenia, ale páči sa mi boj výrobcu, ktorý ho aj tak obohacuje ešte aj o prípojku na napájanie v automobile. Prvotný úspech následne pokračuje až do čísla PA 6.
Celkom na záver som si ponechal vysvetlenie prezývky Štrbavý MAX, môže za ňu veľmi nešťastné krehké a krkolomné zavesenie aretácie klaviatúry magnetofónových tlačidiel. Takmer okamžite sa rôzne zalamovali, nedržali pozíciu a zapadali do prístroja. Ja som pred testom MAX-a vzal zubárovi a už je opäť ako nový.
Autor retro recenzie Mgr. art. Lukáš Jablonovský je zakladateľom TESLA Múzea.