Spoločnosť General Motors, pod ktorú okrem iných patrí aj automobilka Chevrolet, včera večer nášho času odhalila zábery interiéru i exteriéru prvého komerčne dostupného autonómneho automobilu, v ktorom už nenájdete volant. Má ale jednu chybičku. Vyzerá hrozne.
GM totiž neurobilo nič iné, ako to, že odstránilo volant, kupolu s budíkmi, ovládanie svetiel, pedále či riadiacu páku z modelu Bolt EV. Výsledkom je tak akýsi nepodarok, zlepenec niečoho, čo tu už bolo a niečoho, čo by malo prísť. A to ste ešte nevideli exteriér…
Je to to isté, ako keď pred rokmi prišli na trh prvé elektromobily, ktoré neboli nič iné, iba škaredé nákupné tašky, akýsi Frankenštainovia bez štipky fantázie s nepraktickým plastovým interiérom a ešte škaredším exteriérom.
Prečo také tvrdé slová? Autonómne auto bez volantu je také, ktoré bude jazdiť úplne samé. GM v tomto prípade neplánuje ani výsuvný volant, ktorý sme mohli vidieť vo viacerých sci-fi konceptoch plne autonómnych automobilov.
To znamená, že cestujúci iba zadajú cieľ cesty a nechajú sa viezť. Niečo ako taxík, no s tým rozdielom, že to auto bude ich (príp. spoločnosti, ktorá ho bude prenajímať na krátkodobé jazdenie). Na rozdiel od taxíka, v ktorom sedíte vzadu, v plne autonómnom vozidle GM budete ako v taxíku sedieť aj vpredu.
Prečo však dizajnéri GM nemysleli na fakt, že nový model bude plne autonómny a nevytvorili pre tento účel i podmienky v interiéri? Ako asi budú napríklad rodičia komunikovať so svojimi ratolesťami na zadných sedadlách, keď sedia v autonómnom aute presne tak isto ako v tom neautonómnom?
Teraz sa za deťmi nebude krkolomne otáčať iba matka z pravého predného sedadla, ale už aj otec z toho ľavého? Nejde pritom len o otca, matku a deti. Komunikácia a fungovanie cestujúcich v takomto aute bez volantu bude vyzerať rovnako ako v akomkoľvek bežnom aute.
Ak má ísť o prvé komerčne dostupné plne autonómne auto sveta, prečo si GM nedalo záležať, aby aj nejak vyzeralo a bolo funkčné? Bol by taký problém upraviť interiér tak, aby boli sedačky plne otočné, aby si cestujúci mohli jazdu užívať spoločne?
Čím teda bude prvé plne autonómne vozidlo bez volantu odlišné od tých bežných? Ničím. Vlastne bude. Cenou…
A to ste ešte nevideli, ako dizajnéri a inžinieri GM sprznili exteriér modelu Bolt EV. Ak má byť model autonómny, bude potrebovať tucty snímačov a senzorov. Aj v tomto prípade GM postupovalo podľa rovnice ako v interiéri, hoci opačnej. Tu sa pridávalo. V exteriéri vozidla tak pribudli desiatky dizajnovo nevydarených výčnelkov so snímačmi a snezormi.
Autonómne auto v podaní GM je len taxík. Poriadne drahý taxík, pretože miliardy minuté do výskumu a vývoja autonómie musí niekto zaplatiť a GM to nebude. Práve tu si môžeme ale uvedomiť, pre koho GM bude GM prvé plne autonómne auto bez volantu vyrábať. Nie pre bežných zákazníkov, ale spoločnosti ako Uber, Lyft či taxislužby.
Mimochodom, GM pred rokmi investovalo 500 miliónov dolárov do služby Lyft.
Iba biznis zákazníci budú totiž schopní zaplatiť poriadne vysokú sumu za túto prvotinu a nebude im prekážať, že interiér vyzerá ako po nevydarenej plastickej operácii. Navyše sa im konečne splní sen, že nebudú musieť platiť najdrahšiu položku svojej služby – šoférov.
Zákazníkom prepravných spoločností to bude v konečnom dôsledku jedno. Odvezú sa z bodu A do bodu B a či to bude so šoférom, alebo bez neho nehrá žiadnu rolu.
Tento plne autonómny Bolt s názvom Cruise AV sa na cestách objaví budúci rok, teda v roku 2019. Je ale otázne, či sa dovtedy zákonodarcovia rozhýbu a vytvoria legislatívne podmienky pre takéto typy automobilov. U nás ťažko, v USA je to ale celkom možné.