- #Autá
- 6 min.
- 5.1.2018
Spaľovacie motory od roku 2040 zakáže aj Kalifornia. Bez konkurencie je Nórsko
Kalifornia nie je len domovom spoločnosti Tesla, ktorá práve v tomto štáte USA začala s budovaním svojej siete rýchlonabíjacích staníc Supercharger. Koncentruje sa tu svetová technologická elita a Kalifornia sa chce stať vzorom aj v oblasti postojov k životnému prostrediu.
Prvá americká lastovička
Prispieť k tomu má aj nový zákon, podľa ktorého každé nové auto predané v Kalifornii po roku 2040 má byť vozidlom bez emisií. Návrh zákona, ktorý predstavil poslanec za San Francisco, Phil Ting, je v súlade s cieľom guvernéra Jerryho Browna dosiahnuť 1,5 milióna vozidiel s nulovými emisiami na kalifornských cestách do roku 2025.
Phil Ting , ktorý takýto zákon – v rámci USA ide o prvé podobné nariadenie – avizoval už na jeseň minulého roku, vyhlásil, že sa nachádzame v kritickom bode a musíme sa zaoberať škodlivými emisiami spôsobujúcimi zmenu klímy. Autá spaľujúce fosílne palivá sú zodpovedné za takmer 40 percent emisií skleníkových plynov v Kalifornii, uviedol Ting.
Ak bude návrh zákona schválený, predaj nových osobných vozidiel poháňaných fosílnymi palivami bude zakázaný od 1. januára 2040. Štátu to pomôže dosiahnuť cieľ znížiť do roku 2050 emisie skleníkových plynov o 80 percent oproti úrovniam z roku 1990.
Už dnes v Kalifornii jazdí približne 300 000 elektrických vozidiel, ale zákaz predaja automobilov na fosílne palivá, hoci aj o 22 rokov, bude veľkou výzvou. Zo zhruba 2,1 milióna vozidiel predaných v roku 2016 v tomto americkom štáte malo len 1,9% nulové emisie.
Avantgardou sú Nóri a Holanďania
Viaceré krajiny vo svete už zaviedli podobné opatrenia. Líšia sa však v progresívnosti obmedzovania „fosílií“ na cestách. Časový horizont zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom stanovili na rok 2040 viaceré krajiny, napríklad Spojené kráľovstvo, Francúzsko, alebo Nemecko.
Spojené kráľovstvo plánuje eliminovať spaľovacie motory na cestách do roku 2050, aj keď nie zákonom (aspoň zatiaľ). Takéto autá neprejdú emisnými kontrolami, čo ich z cestnej premávky fakticky vylúči.
Vo svete sú ale podstatne progresívnejšie naladené krajiny. India oznámila zámer zakázať predaj áut so spaľovacím motorom po roku 2030, ale ani to nie rekord. Vlani sa Holandsko pripojilo k Nórsku a obidve krajiny chcú zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi dosiahnuť už po roku 2025.
Holanďania navyše plánujú „spaľováky“ už päť rokov po zákaze ich predaja úplne vyhnať aj z tamojších ciest. Všetky vozidlá jazdiace v Holandsku tak budú musieť mať do roku 2030 nulové emisie.Bude zaujímavé sledovať, ako sa takéto opatrenie vyrovná s medzinárodnou osobnou, aj kamiónovou dopravou.
Čína rozdáva karty
Výrazný dopad na elektromobilitu budú mať plány Číny, ktorá je najväčším automobilovým trhom s ročným predajom vyše 30 miliónov áut a zároveň najväčším trhom elektromobilov na svete.
Zatiaľ síce chýbajú striktné termíny zákazu predaja spaľovacích áut, vláda však prijala usmernenie na podiel elektromobilov, či plug-in hybridov na predaji áut. Už v roku 2018 má byť 8 % všetkých čínskych áut vyrobených s nejakou formou elektromobility – hybridov, plug-in hybridov, alebo elektromobilov. V roku 2019 má tento podiel dosiahnuť 10 % a v roku 2020 už 12 %.
Pri súčasných číslach predaja pôjde o viac ako 3,6 milióna vozidiel s elektrickým pohonom v roku 2020. Automobilky sa tomuto trendu musia prispôsobovať. Napríklad Volvo už oznámilo, že od roku 2019 končí s výrobou áut s čisto spaľovacími motormi.
Pre porovnanie, vo Francúzsku mali v prvej polovici roku 2017 na predajoch nových vozidiel hybridy podiel 3,5 % a elektromobily 1,2 %. Spolu na vozidlá s elektromotorom pripadlo len 4,7% predaja.
Bezprecedentné Nórsko
Úplne iný a momentálne inde nedosiahnuteľný prípad je Nórsko. Krajina známa svojou podporou elektromobility láme všetky rekordy. V Nórsku v decembri 2017 mali autá do zásuvky podiel rekordných 52% zo 16 077 novo predaných vozidiel. Vyplýva to z údajov nórskeho zväzu pre cestnú dopravu OFV.
A aké bolo v tejto škandinávskej krajine najpredávanejšie auto za december 2017? Tesla Model X s počtom 1 429 kusov pred Teslou Model S, ktorých pribudlo 1 032! Zrejme išlo o splnenie vianočných prianí, pretože celoročne sa značka Tesla v roku 2017 v Nórsku umiestnila až na 14. mieste, čo reprezentuje 8 460 elektromobilov.
Za minulý rok dosiahlo Nórsko podiel elektromobilov a plug-in hybridov na predaji nových áut 39,2%, kým v roku 2016 to bolo 29,1%. Podiel dieselových áut naopak klesol z 30,8% na 23,1%. Spolu získalo Nórsko v roku 2017 až 33 025 elektromobilov a 29 236 plug-in hybridov.
Nórsko, ktoré vytrvalo bojuje proti autám so spaľovacími motormi, je paradoxne zároveň významným producentom ropy a zemného plynu. Pritom sa ale takmer všetka elektrická energia v krajine vyrába vo vodných elektrárňach, takže elektromobily tu majú na konte skutočne nulové emisie.
Ich popularita rastie a je to určite nielen kvôli environmentálnemu cíteniu severanov. Významnou motiváciou sú stimuly v podobe daňových úľav a odpustení rôznych poplatkov za tunely, diaľnice, trajekty, parkovanie. Ďalším bonusom sú cenové dotácie a bezplatné nabíjanie. To všetko si bohatá krajina môže dovoliť aj kvôli ziskom z ťažby ropy.