Bavorská automobilka to myslí s elektropohonom svojich vozidiel naprosto vážne. Dokazujú to nielen ambiciózne plány, ale aj reálne výsledky. Pred niekoľkými dňami premenila automobilka svoje mníchovské sídlo na symbol štyroch obrovských batérií. Dôvodom bola oslava prekonania hranice predaja 100 000 elektrifikovaných vozidiel v roku 2017.
Z mixu 100 000 predaných elektromobilov, hybridov a hybridov do zásuvky bolo 28 040 BMW i3. Koľko z toho bolo čistých elektromobilov a koľko plug-in-hybridov automobilka zatiaľ nešpecifikovala.
Šéf BMW Harald Krüger však potvrdil zámer spoločnosti ponúknuť do roku 2025 spolu 25 elektrifikovaných modelov.
Spolupráca pre blízku budúcnosť
BMW je teda odhodlaná elektrifikovať pohony svojej produkcie. Odráža sa to nielen v rastúcom počte elektrifikovaných modelov v rámci portfólia, ale aj v intenzívnych výskumných a vývojových aktivitách. V rámci nich sú na rade aj nové technológie batérií. Automobilke k nim pomôže aj novo ohlásená spolupráca so spoločnosťou Solid Power, popredným vývojárom nabíjateľných tuhých batérií.
Cieľom partnerstva je urýchliť vývoj systémov tuhých batérií (rozumej akumulátorov s pevným elektrolytom) Solid Power pre elektrické vozidlá. Takéto batérie majú potenciál ponúknuť v budúcnosti vysoký výkon a dlhší dojazd, v kombinácii s vyššou bezpečnosťou a požiarnou odolnosťou oproti bežným lítium-iónovým batériám. Nezanedbateľným benefitom pritom bude aj skrátená doba nabíjania.
Pevné batérie totiž znesú vyššiu teplotu počas nabíjania bez nebezpečenstva samovznietenia, preto je možné ich nabíjanie vysokými prúdmi. Výhody pevných batérií sú dôvodom, prečo sa toľko spoločností, vrátane firiem ako Fisker, Toyota a Google, zameriava na ich vývoj a plánuje ich začleniť do svojich produktov.
Solid Power je popredným vývojárom novej generácie pevných batérií. Firma bola založená v roku 2012 ako pracovisko University of Colorado Boulder na výskum technológii pevných batérií a má exkluzívny cieľ komercionalizovať svoju technológiu batérií pre zariadenia ako sú elektromobily, prenosná elektronika, lietadlá a satelity.
Lepšie a zároveň lacnejšie
O samotnej technológii toho firma na svojich stránkach veľa neuvádza, ale dozvedáme sa, že pevné batérie, ktoré vyvinula, majú dvoj- až trojnásobne vyššiu špecifickú energetickú hustotu oproti Li-ion batériám s tekutým elektrolytom.
Technológia Solid Power je založená na kombinácii špeciálnej vysokokapacitnej katódy s vysokokapacitnou lítiovou kovovou anódou a pevného separátora s vysokou iónovou vodivosťou. Rozhodne dôležitým parametrom je však aj potenciálne nižšia cena kvôli možnosti eliminácie mnohých nákladných bezpečnostných prvkov, ktoré sú typicky potrebné pri konštrukcii lítium-iónových batérií.
Máme tu teda ďalší signál, že batériám (nielen) pre elektromobily svitá na lepšie časy. Ich vyššia energetická hustota spôsobí, že elektromobily budú dojazdom bez problémov konkurovať autám so spaľovacími motormi, vrátane vodíkových palivových článkov. Pritom sa na rýchlonabíjačkách dokážu nabiť za zlomok súčasnej potrebne doby a v neposlednom rade umožnia pokles ceny elektromobilov.
Pritom nejde o ojedinelú senzačnú správu. Naopak, vývoj týchto batérií už jednoznačne pripomína trend a BMW Group ako významná automobilka si je tohto smerovania vedomá, rovnako ako viacero jej konkurentov.