Ak vám pojem elektromobil evokuje skôr golfový vozík, alebo maximálne nejaké mikrovozidlo pre 2 osoby do mestskej premávky, nie ste v obraze. Všetko zlé je na niečo dobré, teda aj drahá ropa. Aspoň sa automobilky viac snažia vyvíjať elektromobily na bežné používanie, ktoré môžu plnohodnotne nahradiť aj rodinné vozy, či dokonca športiaky. Ale s érou elektromobilov nemusíme čakať dovtedy, kým sa neminie ropa. Medzi nami, ani doba kamenná neskončila preto, žeby sa minuli kamene.
O elektromobily už začína byť záujem a nie je to preto, že by boli lacnejšie oproti klasickým vozidlám. Produkcia elektrického žihadla Tesla Roadster, alebo limuzíny Model S takisto z produkcie americkej TESLA MOTORS je napríklad beznádejne vypredaná. Pri pohľade na tieto dokonalé výtvory technického dizajnu by vás hneď nenapadlo, že o ich pohon sa stará „debna batérií z notebookov“. A Li-Ion batériám to ide celkom slušne, veď TESLA Model S má dojazd na jedno nabitie takmer 500 km.
Tesla Roadster – v akcelerácii ho sotva predbehnete: z nuly na 100 km/h to „vytočí“ za 3,7s. Dojazd? 394 kilometrov! Pri pretekoch v Austrálii dokonca dosiahol rekordný dojazd 501 km.
V každom prípade batérie patria k najslabším článkom elektrickej dopravy na cestných komunikáciách. (Elektrickú trakciu v podobe trolejbusov a električiek necháme bokom.) Problematická je ich cena, kapacita, doba nabíjania a nakoniec aj uhlíková stopa a environmentálne záťaže po skončení ich životnosti.
Elegancia nechýba ani limuzíne Tesla Model S
Zaujímavým posunom by však mohol byť výskum IBM. Pramatka výpočtovej techniky sa angažuje aj v menej obvyklej branži, keď vyvíja novú technológiu batérií pre elektromobily. Fascinujúce je, že „Lithium Air“ batérie dýchajú vzdušný kyslík, ktorý sa viaže v uhlíkových nanoštruktúrach a reaguje s iónmi líthia a elektrónmi, pričom sa uvoľňuje elektrická energia. Pri nabíjaní zas kyslík z batérií voľne uniká naspäť do ovzdušia. Okrem ekologických nabíjacích cyklov by mali tieto „dýchajúce batérie“ priniesť pre elektromobily na dnešné časy enormný dojazd – až 800 kilometrov. Tým by prekonali väčšinu sériovo vyrábaných automobilov s benzínovým alebo dieselovým motorom.
IBM spolupracuje na vývoji technológie s chemickými špecialistami ako Asahi Kasei a Central Glass. Projekt vyzerá nádejne, radosť nám môže skaliť azda len zistenie, že komerčné uplatnenie technológie Battery 500 (podľa dojazdu na 500 míľ) sa očakáva až okolo roku 2030. Dovtedy hádam zlacnejú aspoň tie „debny batérií z notebookov“.
Princíp Lithium Air batérií
Foto: Tesla, IBM