Reklama

Nemci zavedú etické pravidlá pre autonómne autá

Zdroj |  YMPK Law Group
Juraj Procházka
Zdroj |  YMPK Law Group
Zdroj |  YMPK Law Group

Dokonalé senzory a inteligentný riadiaci systém je pre autonómne autá kľúčový, rovnako dôležitou je však legislatíva a presné pravidlá, ako sa má autopilot zachovať v kritických situáciách.

Keďže nejde o hru s guličkami, ale o reálne škody, ba aj ohrozenie životov, je pochopiteľné, že automobilky a vývojári softvéru sú opatrní.

Pozrite si

Autonómne autá sú veľkou výzvou aj príležitosťou. Do hry vstupuje Apple

Nechcú sa stať tým, komu zostane v ruke Čierny Peter v prípade zodpovednosti za škody. Túto dilemu nevyrieši sama od seba ani umelá inteligencia, ktorá by mohla mať – pri dostatočnej voľnosti – na mnohé veci vlastný „právny“ názor.

Bolo by etické v prípade hroziacej kolízie nechať autopilota rozhodnúť, či nechá zahynúť svoju posádku, alebo zrazí chodcov?

Pozrite si

Moral Machine učí, koho zabiť, keď to nejde inak

Alebo nechať zvažovať umelú inteligenciu, život a zdravie ktorých ľudí v dave má väčšiu cenu – mladších, starších, mužov, žien, detí, chorých, zdravých, atď.? To sú otázky, na ktoré musíme nájsť odpovede, kým pustíme autonómne autá na bežné cesty.

Nemci sú prví

Vo svete v tomto smere zatiaľ vládne patová situácia, no prielom by mohol nastať v Nemecku. Svetová automobilová veľmoc pracuje na implementácii viacerých pravidiel pre autonómne autá, ktoré riešia etické otázky, prichádzajúce s touto technológiou.

Zdroj | Justin Sullivan/Getty Images

V júni vydala etická komisia Federálneho ministerstva dopravy a digitálnej infraštruktúry správu s usmerneniami, o ktorých si myslí, že by mali byť integrované do riadiacich systémov áut s autopilotom. Tento týždeň ministerstvo uviedlo, že bude tieto usmernenia presadzovať.

Pozrite si

Autonómne autá ľudské zmysly neprekonávajú. Zatiaľ

Nemecký minister dopravy Alexandr Dobrindt vo vyhlásení uviedol: „Interakcia medzi človekom a strojom otvára nové etické otázky v ére digitalizácie a systémov strojového učenia. Etická komisia urobila priekopnícku prácu a vypracovala prvé usmernenia v tejto oblasti na svete. Tieto smernice budeme teraz implementovať.“

Najvyššou hodnotou je ľudský život

Navrhované pravidlá do istej miery pripomínajú základné zákony robotiky. Tie v literárnej podobe vytvoril svetoznámy vedec a kultový autor sci-fi Isaac Asimov. Usmernenia okrem iného jednoznačne definujú prioritu ľudského života pred životom zvierat, alebo ochranou majetku:

  • Ochrana ľudského života má vždy najvyššiu prioritu. Ak sa situácia na ceste vyvíja tak, že hrozí nehoda, vozidlo musí zachrániť ľudí pred smrťou, alebo zranením, aj keď to znamená zničenie majetku, alebo usmrtenie zvierat.
  • Ak je nehoda nevyhnutná, autonómne autá nesmú robiť žiadne rozhodnutia o tom, koho treba zachrániť – napríklad nemôžu obetovať staršiu osobu, aby zachránili dieťa. Nemali by rozhodovať na základe veku, pohlavia, rasy, zdravotného stavu a podobne. Záleží rovnako na všetkých ľudských životoch.
  • Musí sa zaviesť systém sledovania v podobe čiernej skrinky, ktorá zaznamenáva kroky predchádzajúce nehode, aby bolo zrejmé, kto v tom čase riadil vozidlo a kto je teda vinný – vodič, alebo autopilot. Identita vodiča by mala byť jednoznačne zdokumentovaná, aby bolo možné jednoznačne určiť vinníka.
  • Vodiči by mali mať plnú kontrolu nad tým, aké osobné údaje sa z ich vozidiel zbierajú a odosielajú. Má to zabrániť technologickým predátorom, ktorí môžu napríklad analyzovať údaje o polohe a následne ich využívať na cielenú reklamu.

Posledný problém je, mimochodom, aktuálny už dávnejšie a nesúvisí s autonómnymi autami. Údaje o lokalizácii áut zbierajú aj výrobcovia navigácií z on-line prístrojov pri asistovanej navigácii (A-GPS) a predávajú ich tretím stranám. Tvrdia síce, že ide len o štatistické dáta, ktoré sa nedajú personalizovať, ale v budúcnosti by to mohlo byť inak, preto nezaškodí aj túto oblasť regulovať.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.