Výhody
- Priestornosť, ktorú nová verzia ponúka
- Full LED svetlá
- Bohaté prvky doplnkovej výbavy
Nevýhody
- Falošné koncovky výfuku v prípade verzie FR
- Klavírny lak sa veľmi rýchlo špiní a škriabe
Sám som bol prekvapený keď som nový SEAT Ibiza videl naživo, je to vždy taký malý sviatok. Oficiálne fotografie vám síce povedia to, ako bude nový model vyzerať, ale až to prvé stretnutie naživo sa ráta.
To moje s novou Ibizou bolo viac ako pozitívne. SEAT totiž z nej spravil auto, ktoré doslova upúta. Ak k tomu pridáte výbavu FR, razom máte auto, za ktorým sa na ulici ľudia budú doslova otáčať. A to ani nemusí byť prémiovkou. Cena testovaného kúsku vo viac ako slušnej výbave iba mierne presahovala 17 tisíc eur.
Aj keď sa nová Ibiza FR tvári ako auto, ktoré na ceste rozdrví každého domáceho tunera, pod jeho prednou kapotou vrčia iba tri valce. To však vôbec nevadí a neskôr vám poviem prečo.
Po stránke dizajnu musím SEAT pochváliť. Nech sa na toto kompaktné auto pozriem z akéhokoľvek uhla, pôsobí dravo a moderne. Ostré línie, ktoré nájdete na Ibize nemajú v podobných autách obdobu. Zvlášť sa to týka ostrej línie, ktorá smeruje po celom boku a zasahuje až do zadných svetiel. Takýchto prvkov je však na aute viac.
Nová Ibiza je prvým autom koncernu, ktoré je postavené na platforme MQB, konkrétne MQB A0, vďaka čomu ponúkne podstatne viac priestoru, ako jej konkurenti. Počas testu som sa niekoľkokrát stretol s otázkou, či je to novy Leon. Tak priestranne Ibiza pôsobí.
Pritom jej konkurentmi sú modely ako Škoda Fabia, Audi A1, alebo Volkswagen Polo. Ibiza však oproti nim pôsobí ako auto z úplne inej kategórie.
Rozmerovo to síce na dĺžku a výšku nie je veľký nárast, ale na šírku tento drobec narástol celých 87 mm. Na ceste tak pôsobí „učupenejšie“ a celkovo podstatne dynamickejšie. Na dynamike jej však pridáva aj príplatková farba „Červená Desire“ a samozrejme rovnako príplatkové 18“ kolesá. Jednoducho na toto auto sadnú ako uliate, však to vidíte určite aj sami z priložených fotografií.
Prednej časti dominujú okrem masky známej z iných modelov automobilky aj moderné Full LED svetlá. Tieto sú už druhej generácie a svietia geniálne. Budem sa už niekoľkokrát opakovať, ale za LED svetlá by som si priplatil. Navyše v prípade tohto modelu to nie je ani tak veľký príplatok. 539 € za to pohodlie pri jazde v noci stojí.
Rovnakú technológiu nájdete aj v zadných svetlách. Tie svietia rovnako ako denné svietenie v predných aj počas dňa. Ibiza tak bude na ceste viditeľná za každých okolností.
Škoda však, že SEAT šetril a namiesto LED používajú smerovky v zadných svetlách bežné žiarovky. Niekde sa však musela cenová kategória auta prejaviť.
Dvojicu najvyšších výbav, ktoré SEAT pri modely Ibiza ponúka tvorí Ibiza XCELLENCE a Ibiza FR. Prvá z dvojice je zameraná na komfort, pohodlie a luxus, takže vo výbave nájdete množstvo chrómových doplnkov a elegantných materiálov.
Druhá z výbav Ibiza FR je naopak zameraná na športovosť, preto ponúkne nielen 18“ disky s unikátnym dizajnom, ale aj upravený predný nárazník a dvojicu koncoviek výfukov. Tie sú však v prípade testovanej motorizácie 1.0 TSi iba okrasou. Je to tak trochu na škodu, keby boli reálne, pôsobila by Ibiza FR ešte dravejšie.
Možno si poviete, že v miernom nesúlade so športovým duchom je pohonná jednotka. Testovaný kúsok bol totiž vybavený „litrovým“ turbobenzínovým motorom 1.0 TSi s výkonom 115 koní. Znie to ako malý motor, avšak nemohol som byť ďalej od pravdy.
Áno, s modelom Cupra sa nemôže tento motor porovnávať a v budúcnosti sa bude určite veľkej obľube tešiť aj model s novým koncernovým motorom 1.5 TSi. V súčasnosti je však tento motor pre Ibizu viac ako dostatočným partnerom.
SEAT Ibiza FR s ním ponúkne dostatočnú dynamiku, takže sa nebudete musieť báť, že by vás nechal „v štichu“ práve počas predbiehania. Naozaj som bol milo prekvapený tak jeho charakteristikou, ako aj hlučnosťou, teda skôr nehlučnosťou.
Navyše v kombinácii so 6. stupňovou manuálnou prevodovkou je Ibiza autom, ktoré dokáže smelo konkurovať aj naftovým vozidlám. Dokonca aj v meste viete spotrebu tohto auta udržať vo viac, ako rozumných hodnotách.
Ak sa vyberiete na okresky, nebude pre vás problémom atakovať hranicu piatich litrov na sto. Moja priemerná spotreba za takmer 700 kilometrov, ktoré sme spoločne absolvovali bola 5,8 l/100km, a to sa priznám, že občas som jej celkom slušne šliapol na krk.
To, že je piata generácia modelu Ibiza veľkým skokom vpred v dizajne exteriéru, platí aj v interiéri. Preč je tá nevzhľadná, oblá prístrojová doska a nová Ibiza ponúkne dokonca ešte krajší interiér, ako iné modely značky.
Aj napriek tomu, že aj Ibiza podobne, ako Leon, alebo Ateca ponúka ostré hrany na prístrojovom panely, nájdete tu aj jemné línie a klesanie, ktoré dodáva k drsnosti určitú dávku elegancie. Skutočne si myslím, že toto je aktuálne jeden z najkrajších interiérov značky SEAT.
Výhrady však mám ku čiernemu klavírnemu laku, ktorého je na prístrojovej doske neúrekom. Síce vyzerá elegantne a dáva vám pocit, že vlastníte hodnotnejšie auto, ale to len prvých niekoľko dní. Stačí aby ste pár krát otvorili dvere, čím sa do auta dostane trochu prachu a je to.
Preč je krásny povrch a vy sa budete pozerať na zaprášenú čiernu. Nehovoriac o tom, koľko odtlačkov prstov tu nájdete a tiež ako ľahko sa môže stať, že si túto „nádheru“ poškriabete.
Samotný prístrojový panel poznáme už z iných modelov automobilky a ponúkne pohľad na všetko potrebné. Nemusíte nič extrémne hľadať a hneď budete vedieť, kde sa čo nachádza. V intuitívnosti ovládania podľa mňa patria koncernové autá na špičku.
Ibiza FR si však zaslúži pochvalu aj za veľmi dobre spracovaný volant, ktorý mi presne sadol do ruky. Navyše na ňom nájdete ovládanie nielen multimediálneho systému, ale aj palubného počítača.
SEAT našťastie ešte úplne neprepadol móde dotykového ovládania. Klimatizáciu tak ovládate prostredníctvom štandardných tlačidiel a to platí aj o módoch podvozku, či niektorých asistenčných systémoch.
Tlačidlá však stratil multimediálny systém, teda až na dva. Nájdete na ňom už len kombinované tlačidlo pre zapnutie a vypnutie a tlačidlo pre voľbu a potvrdenie položky. Prepínanie režimov zobrazenia, ako aj zdrojov hudby už majú na starosti len dotykové tlačidlá.
V tejto konfigurácii tak multimediálny systém vyzerá podobne, ako ten v prípade novej Škody Octavia, alebo Škody KODIAQ. To znamená niekoľko dobrých správ a tiež niekoľko zlých. Tie dobré sú, že sa môžete tešiť na displej s uhlopriečkou 8“ a neskutočne jemným rozlíšením.
Ten navyše ponúkne veľmi slušné odozvy a reakcie, takže jeho ovládanie je pohodlné a prehľadné. Problém je však v tom, že celý systém, nielen jeho displej je čierna plocha. Za niekoľko minút tak máte na ňom množstvo odtlačkov. Takže hneď potom, ako vyčistite klavírny lak, môžete sa rovno pustiť aj do displeja. Handrička bude povinnou výbavou každého majiteľa tohto auta.
Po stránke funkčnosti však systému skutočne nie je čo vytknúť. Ponúkne plnohodnotnú integráciu smartfónov s Androidom a iOS, ale aj jednoduché vyhľadávanie kontaktov pri pripojení prostredníctvom Bluetooth.
Navyše pomocou neho môžete prehľadne meniť nastavenia vozidla, alebo sa nechať učiť ekonomickej jazde.
Svoju Ibizu môžete vybaviť aj audio systémom BeatsAudio, ktorý však v testovanom kúsku chýbal. Aj ten štandardný ponúkne pomerne slušný výkon. Iba pri vyšších hlasitostiach už stráca dych.
Podobné ako iné modely výrobcu aj SEAT Ibiza ponúkne Conectivity Box, ktorý predstavuje priestor pre odloženie smartfónu s možnosťou bezdrôtového nabíjania a zosilnenie GSM signálu.
Nechýba ani dvojica plnohodnotných USB konektorov pre priame pripojenie smartfónu k multimediálnemu systému auta. Po tejto stránke teda Ibiza ide skutočne s dobou a dokonca svojich konkurentov aj v niečom predbieha.
Inak tomu nie je ani v prípade asistenčných systémov. V testovanom kúsku napríklad nechýbal systém pre núdzové brzdenie, ktorý je schopný zabrániť, alebo minimalizovať následky kolízie.
Osobne sa mi tiež veľmi pozdáva riešenie adaptívneho tempomatu, ktoré SEAT používa vo svojich vozidlách. Samotný adaptívny tempomat funguje presne tak, ako by ste predpokladali a zbytočne agresívne nebrzdí, alebo nezrýchľuje.
Navyše pre jeho ovládanie má na starosti samostatná páčka pod volantom s neskutočne intuitívnym nastavením. Hravo prostredníctvom nej viete pridávať, alebo uberať rýchlosť po desiatkach. Pred vjazdom do dediny tak môžete rýchlo znížiť rýchlosť na 50 km/h, pričom auto samo aktívne zabrzdí.
Navyše si systém podľa vašich nastavení zapamätá aj poslednú nastavenú vzdialenosť od vozidla pred vami. Pri jeho opätovnom aktivovaní tak nebudete musieť pracne znižovať vzdialenosť.
Aktuálne by ste však v ponuke zbytočne hľadali systém pre monitorovanie mŕtveho uhla, alebo systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Tieto systémy sa však do novinky dostanú postupne v priebehu tohto roka.
SEAT Ibiza piatej generácie sa vydaril doslova na jednotku a to nemusí ísť ani o verziu FR. Aj keď pravdou je, že práve táto verzia a najmä ak je v tejto červenej metalíze doslova púta pohľady. Oproti predchádzajúcej generácii je však tá nová doslova skokom vpred a to v oblasti dizajnu, komfortu, ale aj možnosti výbav, ktoré sú k dispozícii.