Aj keď už nabíjacie stojany pre elektromobily nie sú na verejných mestských parkoviskách raritou, samotných elektromobilov je stále ako šafránu. Viac ako storočie trvajúcu nadvládu spaľovacích motorov v doprave nedokáže len tak poraziť ani technická prevaha.
Podľa analytikov sa však veci začnú pomerne rýchlo meniť. Možno nás čaká dokonca revolúcia v doprave.
Ročný celosvetový predaj elektrických vozidiel podľa trhov.
Do roku 2040 má svetové cesty brázdiť asi 530 miliónov elektrických vozidiel. Uvádza sa to v novej správe Bloomberg New Energy Finance (BNEF). To je oproti dnešným zhruba 2 miliónom elektromobilov vo svete výrazná zmena. V roku 2040 budú mať zároveň elektromobily asi tretinový podiel na trhu nových automobilov.
Oproti vlaňajšej prognóze BNEF ide o podstatne smelší odhad v prospech elektromobility.
Dramatická zmena automobilového trhu bude prínosom pre klímu hlavne v mestách, kde bude podiel elektromobilov podstatne vyšší, než priemer. Niektoré radnice už dnes obmedzujú pohyb dieselových automobilov v centrách miest a časom sa to môže dotknúť aj benzínových.
Dva dôvody akcelerácie
Podľa BNEF je korigovaná prognóza podmienená dvomi hlavnými dôvodmi. Tým prvým sú plány automobiliek, ktoré zdvojnásobili svoje zámery na výrobu elektromobilov.
Spoločnosť Volvo napríklad oznámila, že od roku 2019 už nebude vyrábať vozidlá s čiste spaľovacím pohonom. Všetky nové modely budú buď hybridné, alebo výhradne elektrické. Podľa New York Times sa tak Volvo stalo prvou automobilkou, ktorá vystavila spaľovaciemu motoru „úmrtný list“.
O deň neskôr francúzska vláda oznámila ambiciózny plán na zastavenie domáceho predaja vozidiel poháňaných benzínom, alebo naftou do roku 2040. A do tretice automobilka Tesla oznámila, že svoj elektromobil Model 3 určený pre masový trh začne predávať už tento mesiac.
V roku 2018 sa má ich produkcia zvýšiť na 10 000 vozidiel týždenne. Z hľadiska elektromobilov ide o veľkosériovú výrobu, no aj tak potrvá viac než rok, kým Tesla uspokojí zhruba pol milióna predobjednávateľov.
Druhým významným stimulom sú klesajúce ceny Li-ion batérií a ich zlepšujúce sa parametre (rastie kapacita, aj energetická hustota). To je dôvodom, prečo elektromobily budú už čoskoro konkurovať „fosíliám“ nielen z ekologického hľadiska, čo je faktom už dnes, ale aj cenou.
Zmeny budú viditeľnejšie po roku 2020
Už v roku 2025 by mohol byť elektromobil strednej triedy lacnejší, ako benzínový, alebo dieselový automobil. Pritom nehovoríme o nižších prevádzkových nákladoch, ktoré patria k podstatným výhodám elektromobilov.
Vývoj globálneho trhu vozidiel so spaľovacím motorom (ICE) a elektromobilov (EV).
Podľa vedúceho dopravného analytika spoločnosti BNEF Colina McKerrachera má byť pre automobilový priemysel kľúčovým rok 2020. Už o tri roky by mal sektor automobilovej výroby globálne inklinovať smerom k elektromobilite.
Prognóza kalkuluje so súčasnou legislatívou zameranou na obmedzovanie emisií a s trendami na podporu alternatívnej dopravy. Predpokladá v tomto smere stabilné podmienky. Prognózovaný rast tak vychádza hlavne z poklesu cien, plánov automobiliek a spotrebiteľských preferencií.
Ako každá prognóza, môže však aj predpoveď BNEF trafiť ďaleko od reality – dúfajme, že v pozitívnom zmysle. Umelá inteligencia v autopilotoch a nové trendy zdieľaných áut môžu byť v tretej dekáde ďalším významným faktorom, ktorý ovplyvní vývoj trhu.