Minulý týždeň sa uskutočnila dlho očakávaná najväčšia Facebook konferencia F8 2017, ktorú otvoril sám Mark. Na novinky, ktoré otrasú social media svetom v nasledujúcom období, sa prišli pozrieť marketéri z celého sveta, no nechýbali ani zástupcovia zo Slovenska. Nazrite do F8 tém vďaka agentúre TRIAD ADVERTISING, ktoré ovplyvnia naše životy v najbližších rokoch.
Začnú značky konečne zabávať svojich zákazníkov?
Zastaviť používateľa v rolovaní news feedu je v súčasnosti veľmi náročné a aj predanie reklamného posolstva už nie je taká malina. Jednou z vecí, kvôli ktorým navštevujú ľudia Facebook je stále zábava.
Aj z tohto vychádza jeden z highlightov konferencie – zábava v rozšírenej realite. Facebook pozbieral dáta, vytvoril technológiu a pre verejnosť sprístupnil vytváranie augmented reality (AR) pomocou dvoch nástrojov.
S FRAME studio si viete vytvoriť zaujímavý statický frame pre fotky alebo videá. Dokonca nepotrebujete ani developera, ktorý by musel niečo programovať. Nastáva tak možnosť prispôsobiť vizuálne doplnky pre fotky používateľov tak, aby si ich obľúbili a aby mali potrebu zdieľania.
Toto považujeme za celkom fajn spôsob, ako vstupovať do obsahu ľudí na Facebooku prirodzene a nenásilným spôsobom. Nie je to nič zložité a čoskoro sa môžu ľudia na Facebooku fotiť nielen s učami zajaca, ale aj s vaším produktom.
Druhá novinka je AR studio, ktoré je síce náročnejšie na developerský jazyk, stále však prístupné vďaka Facebookom poskytnutej technológii.
Vytvorenie vlastných 3D camera efektov, ktoré uvidí zákazník real-time v zábere, je tutovka aplikovateľná do kampaní od výmyslu sveta. Tu sa kreativite rozhodne medze nekladú.
Zdá sa vám, že s podobnými AR vychytávkami už dávno prišiel Snapchat a toto celé nie je až tak svetoborné? Treba uznať, že Facebook spravil dôležité 2 upgrady, ktoré celé AR posúvajú na inú úroveň.
Prvým posunom je ľahká adaptovateľnosť a customizácia, kde nejde už len o preddefinované framy. Zároveň takúto aktivitu Facebook nepokladá len za momentovú záležitosť a z AR spravil ekosystém možností na dlhšie trate. Je rozdiel, keď spravíte jeden billboard alebo celú kampaň s insightom.
Rozšírená realita však zďaleka nie je všetko, čo Facebook ponúkol. Ostávame stále pri zábave.
Facebook predstavil Facebook Spaces. S vašim avatarom môžete brázdiť virtuálnu realitu, spoznávať miesta, kde ste nikdy neboli (napr. klietku plnú žralokov) alebo si môžete vytvoriť vlastné miesto, v ktorom sa budete stretávať so svojimi známymi.
To miesto si môžete meniť vďaka 360° fotke napríklad na svoju izbu. Je k tomu potrebný Oculus Rift s ovládačmi pre ruky. Takto môžete veľmi rýchlo prekonať vzdialenostné bariéry a vytvoriť real-time komunikáciu s pocitom vzájomnej blízkosti.
Dať si high five s človekom na druhom kontinente nebolo nikdy jednoduchšie.
Budeme vidieť až za roh?
Reálne wow reakcie spôsobilo odhalenie nových Facebook kamier, ktoré nerobia len 360° záber, ale ich vysunuté časti spôsobujú to, že sa nebudeme len otáčať dookola, ale pri pohybe do strán budeme vidieť objekty sčasti ako 3D predmety.
Facebook teda búra hranice viditeľnosti a buduje dáta aj na tých miestach, ktoré nie su viditeľné v 2D. Privítajme teda novinku 3D 360° videá a fotky.
Všetko s pomocou Messenger bota
Za posledný rok sa odoslalo 2 bilióny správ medzi používateľmi a business sektorom. Vytvorených botov za posledný rok bolo viac ako 100 000, čo nie je málo. Ich trend neutícha a čím ďalej, tým viac sa vyžaduje od botov vysoká efektivita.
Aby jeho vytvorenie bolo jednoduchšie, zapája Facebook do procesov umelú inteligenciu. To spôsobí, že so základnými situáciami si bot poradí sám bez potreby preddefinovaných odpovedí.
Aby bola komunikácia ustrážená a aby ste komunikovali s tým správnym botom, vyvinu Facebook tzv. asistentku M, ktorá sa postará o traffic komunikácie.
Ďalší upgrade predstavujú Chat Extensions – malé aplikácie alebo pluginy zabudované priamo v Messengeri. Najznámejším zatiaľ je GIPHY, Spotify a čoskoro aj Apple music.
Do messenger kódu viete už teraz zabudovať viacero informácií, ktoré ho unifikujú pre tých používateľov, ktorých budete potrebovať. Viete tak sledovať, odkiaľ používatelia vstúpili do komunikácie alebo napríklad špecifikovať niektorých a odmeniť ich zľavovým kupónom.
Cieľom je, aby Messenger nahradil nie len čo najviac customer care servisu, ale aby aj riešil objednávky, posielal hudbu ako benefit a podobne.
Keď budú ľudia niečo potrebovať, tak už nezdvihnú mobil, ale napíšu pohodlne botovi, ktorý všetko vybaví za nich. Oni už iba dostanú hotový produkt.
Internet vždy a všade?
Facebook má taktiež jeden dôležitý cieľ, a to je vysokokvalitné internetové pripojenie s novými systémami pre každého na celom svete. Pre metropoly s tzv. hluchými miestami vznikol projekt Terragraph, ktorý oproti štandardnej Wi-Fi prenesie až 10x viac dát.
Projekt Aquila s konštrukciou lietadla umožní pripojenie na miestach, kde to nebolo doteraz možné. Čerešničkou je Tether-tenna, malá helikoptéra ako virtuálna anténa vhodná najmä pre núdzové situácie.
Prenos vysokokvalitných videí a fotiek tak v budúcnosti nebude robiť problém nikomu a pripojiť sa na Facebook už vôbec nie.
Budeme vidieť a vedieť viac ako je treba?
Doteraz sme na Facebooku mohli vidieť veľmi jednoduchú analytiku. Základné údaje o fanúšikoch, postoch a samotnej facebook stránke. Na to, koľko vie Facebook informácií o používateľoch, ponúkal doteraz veľmi málo.
Na F8 bol však predstavený nový nástroj Facebook analytics, ktorý obsiahne v sebe čo najviac dát o našich zákazníkoch. Nebude sa jednať len o čísla z Facebooku, aplikácií a botov.
Do sledovania budú zahrnuté informácie z webu ale aj z offline prostredia. Toto všetko by nemalo byť len o číslach. Na základe porovnania čísel sa vygeneruje dedukcia vývoja. Toto by mohlo uľahčiť sledovanie výsledkov začínajúcim marketérom.
Zrazu budete vedieť, akého operátora má vaša cieľová skupina, či ktorá TV alebo rádiová stanica u nich vyhráva. Táto informačná lavína môže vytvoriť nové insighty, z ktorých sa šikovní marketéri odpichnú pri tvorbe kampaní.
Prestavte si, že idete v zahraničí po ulici a nápisy sa vám automaticky prekladajú. Alebo ste v ZOO a nad každým zvieraťom máte podrobné informácie o ňom. Nezmysel?
Facebook prišiel s ideou AR Glasses, vďaka ktorým sa stane každá realita sčasti virtuálna. Klasická realita by mala byť rozšírená o požadované informácie.
Takéto okuliare existujú zatiaľ len v teoretickej rovine. To, či to v konečnom dôsledku bude znamenať, že budeme viac informovaní a múdrejší, alebo naopak viac pohodlnejší, ukáže čas.
Okrem takýchto sci-fi okuliarov má Facebook ďalšie vízie, ktoré nazýva Building 8. Konkrétne by to mali byť nové hardvérové produkty, ktoré sa budú zameriavať na odovzdanie informácie priamo z mozgu.
Budú copywriteri písať rýchlosťou 100 slov za minútu a posty budeme zverejňovať a promovať mysľou. a zapromujeme mysľou? Čas a Zuckerberg ukáže…
Pozrite si aj zápisky účastníkov z TRIADU:
F8: ŽIVOT VO VIRTUÁLNEJ REALITE NAMIESTO TOHO OZAJSTNÉHO?
F8: KONČÍ FACEBOOK AKO SOCIÁLNA SIEŤ?
Autorom je Katarína Kollárociová, Social Media Lead v agentúre TRIAD.