Automobily, ktoré samé šoférujú, už predstavilo viacero gigantov. BMW ten svoj nazvala ConnectedDrive Connect (CDC). Narozdiel od Googlu alebo Mercedesu automobil nemá na streche periskop, nemá žiadne antény či iné nedobrovoľné doplnky na svojej karosérií. Všetky systémy sú decentne zakamuflované tak, aby BMW 5 vyzeralo ako každé iné.
Celkom ako obyčajné BMW
Bavorská automobilka predviedla tento mesiac vlastný projekt samo-šoférujúceho automobilu. BMW ho označuje ako polo-autonómny jazdiaci systém CDC (ConnectedDrive Connect). Oproti ostatným systémom automobil BMW jazdí po predom zmapovanej trase, ktorú už „pozná“. Systém však nemá problém orientovať sa v hustej diaľničnej premávke. Dokáže pohodlne čítať značky, dodržiavať rýchlosť (maxi. 130 km/h), predbiehať, brzdiť, bezpečne sa radiť z pruhu do pruhu atp. Pre svoj chod má navyše inštalované radary, kamery, laserové skenery alebo ultrazvukové dištančné senzory. Automobil s CDC zatiaľ najazdil viac ako 5 000 kilometrov. BMW verí, že prvé automobily s podobným systémom budú dostupné do desiatich až pätnástich rokov. Postupne od začlenenia do výbav tých najluxusneších áut sa z týchto systémov má stať požadovaný bezpečnostný prvok zo strany vlád.
Chceli by ste samošoferujúce auto?
Automatizácia sa môže zdať ako úžasný skok dopredu, no aj samotná automobilka uvádza, že v prvom rade budú musieť prispieť výrazné právne zmeny. Napríklad Google dosiahol, že v Nevade môžu jazdiť automobily beztrestne aj bez vodiča. Ďalšia obrovská prekážka je aj zodpovednosť za nehody automobilu. Odhady hovoria, že automatizácia môže znížiť dopravné nehody až o 80% spôsobené ľudskou chybou. Sven Beiker, bývalý pracovník BMW, momentálne riaditeľ centra pre automobilový výskum na Stanfodskej Univerzite uviedol na toto téma pekný príklad. „V súčasnosti je, bohužiaľ, každoročne viac ako 33 000 ľudí usmrtených pri dopravných nehodách v USA. Predstavte si, že by úplnou automatizáciou vozidiel ich počet klesol na 10 000. To by bol obrovský úspech. Písali by však titulky novín niečo v tom zmysle, že autonómne vozidlá zachránili 23 000 ľudských životov alebo samošoférujúce automobily zabili 10 000 ľudí?“
Foto: BMW, autohome.com.cn