Zhruba pred rokom povolil kalifornský Úrad pre motorové vozidlá (Department of Motor Vehicles, DMV) testovanie autonómnych áut na verejných komunikáciách.
Jednou z podmienok však bola prítomnosť vodiča, ktorý môže v prípade zlyhania autopilota zasiahnuť do riadenia.
Kalifornia je pritom americkým štátom, kde má povolenie testovať samojazdiace autá najviac firiem. Venuje sa im viac ako 20 spoločností. Spoločnosti, ktoré testujú autonómne vozidlá na verejných komunikáciách sú povinné hlásiť DMV všetky nehody, ku ktorým dochádza, rovnako ako prípady, keď je vodič nútený prevziať kontrolu nad vozidlom. Tieto prípady potom DMV zverejňuje.
Prísne pravidlá nie sú každému po chuti
Niektoré spoločnosti, napríklad Google, využívajú tieto dáta, aby zdôraznili pokrok svojej technológie. Iné, ako napríklad Uber, nepovažujú zverejňovanie týchto údajov za pozitívum.
Kvôli neochote poskytovať údaje z testovania DMV zrušil registráciu pre testovacie autonómne autá Uber, takže Uber zrušil svoje testovanie na verejných komunikáciách v Kalifornii. Vzápätí Uber presunul svoju testovaciu flotilu do Arizony.
Tento štát má podstatne liberálnejšie predpisy pre skúšky samojazdiacich vozidiel. Ďalším z takýchto štátov je Michigan, ktorý už v decembri dokonca zákonom povolil testy bez ľudského vodiča v kabíne. Naopak, regulačné predpisy pre testovanie autonómnych áut v Kalifornii patria medzi najprísnejšie.
Kalifornia však nechce prísť o pozíciu lídra pri zavádzaní autonómnych áut, preto DMV 10. marca predložil návrh novely zákona, ktorá umožní (v rámci testov) jazdiť na verejných cestám aj autonómnym autám bez fyzickej prítomnosti vodiča. Podmienkou však je, že autá budú v on-line kontakte s operátorom, ktorý bude môcť v prípade potreby zasiahnuť.
„Ide o ďalší krok v procese, ktorý nakoniec umožní jazdu autonómnych vozidiel bez vodiča na kalifornských cestách,“ povedal riaditeľ DMV Jean Shiomoto. Návrh zákonnej úpravy ešte čaká 45 dňové pripomienkovacie konanie.
Úrad pre motorové vozidlá zazlieva federálnym regulačným orgánom, že nepristupuje k tvorbe potrebnej legislatívy pružnejšie. Príslušné zákony sú pritom jednou z najväčších bariér, ktoré bránia skorému nasadeniu robotických áut do ulíc a na cesty.
Podobnú nespokojnosť vyjadril aj Google, ktorého dcéra Waymo patrí medzi najpokročilejších adeptov vo vývoji robotických áut.
Čierneho Petra majú právnici
Jasné regulačné pravidlá a kritériá, na základe ktorých by bolo možné bezpečne certifikovať systémy autonómneho riadenia sú však veľmi potrebné. Firmy vyvíjajúce tieto systémy totiž zďaleka nie sú na rovnakej úrovni z hľadiska pokroku v oblasti bezpečnosti.
„Jedna vec regulátorom chýba – nechať autonómne autá vykonať kompletné vodičské skúšky, kým im dovolíme samostatne jazdiť. Namiesto toho budú výrobcovia svoje vozidlá certifikovať sami“, uviedol Ryan Calo, ktorý študuje právo v robotike na School of Law pri University of Washington.
„Je to čosi podobné, ako keby som prišiel na Dopravný úrad a tvrdil im: ´verte mi, že som výborný vodič´,“ dodal R. Calo. Bolo by vhodné, aby autonómne vozidlá, skôr než vyrazia na cesty, mala možnosť skontrolovať nezávislá inštitúcia ako tretia strana, myslí si.