Reklama

Autonómne kamióny zmenia budúcnosť nákladnej dopravy

Zdroj | The Verge
Juraj Procházka
Zdroj | The Verge
Zdroj | The Verge

O robotoch sa čoraz častejšie hovorí, že nám zoberú prácu, na čo by mnohí aj s radosťou pristali. Pravda, ak by sa naplnila aj druhá časť predpovede, že štát bude každému prideľovať zaručený príjem. Ale nemalý dopad na zamestnanosť budú mať aj autonómne autá.

Pozrite si

Elon Musk: roboty a počítače urobia všetku prácu, univerzálny príjem bude nutný

O prácu pravdepodobne príde množstvo taxikárov, ale rovnako sa tento proces dotkne aj vodičov autobusov, alebo kamiónov. Najnovšie chce zmeniť spôsob, akým sa po cestách presúvajú náklady americký startup Embark. V súčasnej dobe pracuje v USA v kamiónovej doprave asi 1,6 milióna vodičov a kamióny prepravia 60 percent nákladu. Embark vidí budúcnosť, v ktorej budú túto činnosť zabezpečovať autonómne kamióny.

Zdroj | The Verge

Firma ešte vlani v lete vybavila nákladný automobil Peterbilt sadou senzorov a riadiacim systémom pre autonómnu jazdu za účelom intenzívneho testovania a vývoja.

Pozrite si

Waymo vs Uber: autonómne autá zažívajú zemetrasenie

Treba povedať, že Embark zďaleka nie je jediný, kto chápe význam autonómne jazdiacich kamiónov. Naopak, venuje sa im rad významných automobiliek, ako Volvo, Daimler a ďalšie, ako aj firiem mimo automobilového biznisu (Uber/Otto a iné).

Embark sa podľa slov 21-ročného spoluzakladateľa a šéfa Alexa Rodrigueza sústredil na toto odvetvie, pretože má obrovský rozsah a dopad na každodenný život. Zámerom je, aby kamióny jazdili samostatne na dlhých trasách po diaľniciach, kým v komplikovaných situáciách mestskej premávky by riadenie prevzal vodič.

Pozrite si

Volvo testuje autonómne kamióny aj pod zemou

Systém autonómneho riadenia by bol teda jednoduchší, ako pri úplnom autopilotovi. Pokiaľ by však vodič musel byť prítomný v kabíne ťahača, bola by úspora nákladov otázna.

Túto otázku chce Embark vyriešiť po svojom. Na diaľkovej trase po diaľniciach by robotický kamión išiel bez posádky. Nepotreboval by teda robiť povinné prestávky na oddych, ani zastávky na jedlo a na toaletu. Dokázal by tak za deň prekonať dlhšiu trasu, ako kamión s vodičom. Pred mestom, alebo cieľovou destináciou by zastavil na určenom mieste, kde by nastúpil vodič a riadil kamión cez mesto až do cieľa.

Keďže sa jazda po diaľnici dá z hľadiska autonómneho riadenia vyriešiť a naprogramovať jednoduchšie, ako „kompletný“ autopilot, Rodriguez si myslí, že Embark bude mať k dispozícii robotické kamióny skôr, ako konkurencia.

Aj keď nepôjde o plnohodnotné robotické autá, aj na diaľnici môže byť autopilot prínosom k bezpečnosti premávky. Automatický systém riadenia nezaspí a dokáže rýchlo reagovať v prípade klzkej vozovky, alebo nepredvídateľných prekážok na ceste. K tomu prirátajme uvedené zvýšenie produktivity.

Zdroj | American City Business Journals

Autonómne kamióny by zároveň pomohli vyriešiť nedostatok vodičov, ktorý pociťujeme aj v Európe. V USA sa má situácia v budúcich rokoch zhoršovať, keď odídu do dôchodku súčasní vodiči. Podľa American Transportation Research Institute v USA už dnes chýba 100 000 vodičov kamiónov.

Pozrite si

Vodíkový kamión Nikola Motor prejde Európou na jednu nádrž

Rodriguez chce túto trhovú príležitosť využiť. Už vo svojich 13-tich rokoch postavil svojho prvého autonómneho robota a získal ocenenie na medzinárodnej súťaži. Dnes sa opiera o investíciu z Maven Ventures.

Podarilo sa mu sústrediť silný tím odborníkov, pochádzajúcich aj z firiem ako SpaceX, StanfordAI a tímu vyvíjajúceho samoriadené autá v Audi. Rodrigues uviedol, že na budúci rok chce svoj technický tím rozšíriť na štvornásobok, takže je naozaj možné, že mladý podnikateľ zatrasie istotami mnohonásobne väčších hráčov z tábora konkurencie.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.