Reklama

Umelá inteligencia porazila profesionálov pokru. Zásluhu majú aj Slováci

Zdroj | John Ulan for the University of Alberta
Juraj Procházka
Zdroj | John Ulan for the University of Alberta
Zdroj | John Ulan for the University of Alberta

Vedci z Univerzity Karlovej, Českého vysokého učenia technického v Prahe a kanadskej Albertskej univerzity dosiahli vynikajúci úspech na poli umelej inteligencie.

Medzinárodný tím vyvinul program DeepStack, ktorý v decembri 2016 prvýkrát v histórii porazil profesionálnych hráčov v jednej z najpopulárnejších kartových hier na svete – v dvojhráčovom neobmedzenom Texas Hold’em pokri.

Pozrite si

Google DeepMind testuje egoizmus umelej inteligencie

O vedeckých objavoch, ktoré viedli k tomuto výsledku, informoval včera jeden z najprestížnejších vedeckých časopisov Science. Na vývoji programu sa podieľali aj slovenskí vedci Viliam Lisý, Matej Moravčík a Martin Schmid, ktorý má slovenskú matku a českého otca.

Zdroj | John Ulan for the University of Alberta

Náročnosť projektu podčiarkuje fakt, že desaťčlenný tím pracoval na projekte takmer rok.

Prekonaný medzník

DeepStack vytvoril ďalší historický míľnik, kedy ľudia v populárnych hrách podľahli počítačom. Po backgammone, dáme, šachu a go je teda ďalším v poradí no-limit poker. Poker však bol podľa Michaela Bowlinga, profesora z Albertskej univerzity, ktorý výskumný tím viedol, dlhoročnou výzvou pre umelú inteligenciu. „Je to typická hra s neúplnými informáciami, v ktorej hráči počas hry nemajú rovnakú informáciu a pohľad na hru,“ povedal Bowling.

Fakt, že hráč nevidí karty oponenta a oponent nevidí jeho karty, robí problém výrazne zložitejším z teoretického hľadiska. Na druhú stranu je však táto neurčitosť informácie v reálnom svete bežná. Preto je pokrok v riešení hier s neúplnou informáciou zásadný pre praktické aplikácie, uviedol Michael Bowling.

Pozrite si

Neurónové siete umožňujú počítačom vidieť

„Algoritmus DeepStack je prelomový, pretože sa nám podarilo preniesť myšlienky, ktoré boli kľúčové v hrách s úplnou informácií, do sveta hier s neúplnou informáciu. Doteraz nebolo jasné, či je podobný prístup vôbec možný,“ povedal Schmid. DeepStack umožňuje vypočítať vhodnú stratégiu pre situáciu v pokri až v momente, keď situácia nastane, bez nutnosti uvažovať o celej hre dopredu naraz, čo bol doteraz prevládajúci prístup.

Softvér s intuíciou

Algoritmus využíva strojové učenie pomocou hlbokých neurónových sietí. V prípade DeepStack neurónová sieť vyhodnocuje jednotlivé pokrové situácie, ide teda o istú formu intuície, ktorú algoritmus využíva pri rozhodovaní. Podobne ako človek, musí aj DeepStack svoju intuíciu trénovať hraním mnohých pokrových partií. V jeho prípade išlo o milióny pokrových situácií, uviedol Moravčík.

Deepstack hral proti skupine 33 profesionálnych hráčov pokru v vybraných Medzinárodnou federáciou pokru zo sedemnástich štátov v decembri 2016. Každý hráč mal možnosť hrať 3 000 hier počas štyroch týždňov. Deepstack týchto hráčov v priemere porazil s obrovskou prevahou.

Každého z jedenástich hráčov, ktorí dohrali všetkých 3 000 hier, porazil aj individuálne a iba v jednom prípade výhra nebola štatisticky signifikantná. DeepStack je teda prvý počítačový program, ktorý porazil profesionálnych hráčov v dvojhráčovém no-limit Texas Hold’em pokri.

DeepStack je výnimočný, no nie je výnimkou

DeepStack je prvým, dnes už však nie jediným programom, ktorý to dokázal. V januári sa pokrových profesionálov podarilo poraziť aj programu Libratus, ktorí vyvinuli vedci z Carnegie Mellon University.

Dôvodom časového posunu pri informovaní o úspechu programu DeepStack je zrejme publikovanie v magazíne Science. Tamojšia redakcia totiž pred uverejnením starostlivo preveruje výsledky a informácie.

Pozrite si

AI porazila najlepších hráčov pokeru na svete

„Schopnosť uvažovať o jednotlivých pokrových situáciách až v momente keď nastanú je kľúčová pre zložité hry, ako je no-limit Texas Hold’em, v ktorých môže nastať oveľa viac rôznych situácií, než je počet atómov vo vesmíre“, povedal Viliam Lisý z ČVUT.

Aj takú zložitú hru hrá DeepStack rýchlejšie ako ľudia. Potrebuje zhruba len tri sekundy uvažovania na každé rozhodnutie a funguje aj na bežnom laptope s výkonnejšou grafickou kartou od nVidie. Tú používa pre svoje výpočty.

Ukazuje sa teda, že medzinárodný tím priniesol dôležitý príspevok k vývoju umelej inteligencie, ktorá sa tak opäť priblížila tej ľudskej.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.